Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg var litt usikker på om jeg skulle poste denne på kjæledyr eller her. Jeg har nylig flyttet sammen med min kjære og vi venter barn sammen om kort tid. Fra før av har jeg et barn på 9 år og en katt. Katten er snart 2 år. Hun kom hit til vår nye bolig på onsdagen etter å ha vært hos et familiemedlem i en lang periode i forbindelse med flyttingen.

Problemet er at kjæresten min sliter mye med søvn. Han sover veldig lett og våkner lett av lyder og sliter med å sovne igjen. Han blir veldig irritert av lyder om natten og det kan være en grunn til at han sliter med å sovne på nytt. Dersom han ikke har fått nok søvn blir han vanvittig grinete generelt, og på meg i dette tilfellet, siden jeg har bragt denne katten inn i livet hans. Han blir i veldig ubalanse og dagen hans er ødelagt. Katten er veldig selskapssyk, særlig etter å ha vært hos familiemedlemmet, hvor den har fått fri tilgang til soverommet om natten og tipper den har fått mye respons når den har mjauet. Men har også vært moderat selskapssyk før det også. Hos oss er det helt uaktuelt å at katten skal ha tilgang til soverommet. Når den blir selskapssyk om natten står den utenfor soveromsdørene og mjauer og prøver å skrape seg inn. Det bråker, men kan jo også ødelegge døra. Dette skjedde kl. 06.45 første natten her. Vi slapp den selvsagt ikke inn av den grunn. Natten etter sov jeg på sofaen sånn at det skulle være stilt, men hun er veldig rastløs om natten og ville leke og styre. Jeg sov nesten ikke den natta fordi jeg måtte passe på at den ikke klorte på noe eller bråkte så mye at hun vekte folk,

Natten etter bestemte jeg meg for å prøve å ha den ute, den er jo så aktiv da og sover uansett hele dagen lang. Da begynte den å mjaue utenfor så høyt at den vekte oss kl grytidlig om morgenen. Vi prøvde å ha den ute denne natten også, men det gikk på samme vis med mjauing kl 06.30. Ille hvis den skulle være til bry for naboer også.

Nå sier samboeren min jeg må kvitte meg med katten min og at han hater den. Jeg hadde bestilt time for å sterilisere dyret imorgen tidlig. Det koster masse penger.Jeg er ikke rik. Jeg er veldig fortvilet over situasjonen. Dette tærer masse på forholdet vårt og jeg ser at min kjære lider av dette. Han sier selv at blodtrykket og pulsen hans har økt litt etter at vi flyttet sammen pga mye stress. I tillegg står jeg opp med barnet mitt en time før han på hverdagene, og flere timer tidligere i helgene, noe som også korter ned på søvnmengden hans. Dette er det ikke så mye å gjøre med, men det er en del av en masse omveltninger som fører til søvnmangel og masse stress for han. Dere tenker sikkert på babyen som snart kommer og at den sikkert vil bråke mer enn en katt. Ja, sannsynligvis. Men så har han nok større toleranse for sitt eget barn enn for en katt han ikke har vært med på å skaffe. Han er ikke glad i katten og det er ingen grunn til at han skal tolerere at den ødelegger nattesøvnen hans. Katten er voksen og er ikke av noen spesiell rase og har ikke et spesielt vakkert utseende. Den er veldig vakker i mine øyne da. Jeg tenker kanskje det blir vanskelig å få gitt den bort. Vanskelig fordi ingen kanskje vil ha den og vanskelig fordi både jeg og mitt barn er veldig glad i den. Men min kjære som er far til det kommende barnet, har selvfølgelig forrang over katten. Er det noen som har råd til meg? Hva kan jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøve å sterilisere den og se om den blir roligere da. Jeg ville aldri kvittet meg med dyret mitt.

Kan katter sove i bur?

Anonymous poster hash: 4ac6f...176
  • Liker 3
Skrevet

Herregud, jeg ville aldri satt dyr foran mennesker. Men du skal være klar over at på KG er det en god gjeng som mener at dyr er mer verdt enn mennesker, og at du burde kvitte deg med både mann og barn for en katts skyld.

Du må jo ta hensyn til samboeren din her.

Anonymous poster hash: d25ea...a16
  • Liker 14
Skrevet

Herregud, jeg ville aldri satt dyr foran mennesker. Men du skal være klar over at på KG er det en god gjeng som mener at dyr er mer verdt enn mennesker, og at du burde kvitte deg med både mann og barn for en katts skyld.

Du må jo ta hensyn til samboeren din her.

Anonymous poster hash: d25ea...a16

Ja, hensyn til samboer kommer over katten. Men hva gjør jeg? Hvordan får jeg gitt bort en helt alminnelig voksen katt? Burde jeg sterilisere den imorgen, blir det lettere å få gitt den bort da?

• Liker 1
Skrevet

Prøve å sterilisere den og se om den blir roligere da. Jeg ville aldri kvittet meg med dyret mitt.

Kan katter sove i bur?

Anonymous poster hash: 4ac6f...176

Nei, den kan ikke sove i et bur. Den er jo ganske rolig siden den sover nesten hele dagen. Jeg har mine tvil om at den plutselig skal bli stille om natten etter å ha blitt sterilisert

Skrevet

Kan katten være ute på natta? Mange katter liker det. Du kan sette ut en boks eller noe som gir ly så katten kan være der, og så være inne på dagtid.

Kan katten bo hos familiemedlemmet?

Jeg har katt og skjønner dilemma, men det er viktig at alle får sove godt om natta og at alle liker katten. Finner dere ingen løsning i hjemmet eller i øvrig familie så ville jeg vurdert å omplassere katten, under forutsetning at den vordene far er klar over at babyer lager langt mer lyd enn en katt og at nattesøvnen de neste årene vil bli forstyrret.

• Liker 1
Skrevet

Er det så farlig å våkne halv sju om morgenen da? Dere skal vel opp allikevel? Litt mer kjedelig å våkne tidlig i helga så klart.

Han er vel klar over at det blir endel støy og nattevakt med barn også?

• Liker 21
Skrevet

Katten er bare uvant og usikker på sin nye plass. Gi den to-tre uker, så roer den seg ned. Du kan også prøve å kjøpe Feelaway spray hos veterinær, som hjelper katter å stresse ned og bli vannt til nye plasser. I de neste to ukene får bare samboeren din bruke ørepropper, det går da helt fint. Og ja, du burde kastrere katten din uansett, det er fordi alle som ikke planlegger å avle katter, burde kastrere sine katter.

Tipper det ordner seg, skal du se, virker litt tidlig å ta paniske beslutninger etter en halv uke med "problemmer".

Anonymous poster hash: 1d57e...4d1

• Liker 20
Skrevet

Jeg synes dere har gitt det for kort tid. Med konsekvent oppførsel og opplæring over tid vil katen finne sine vaner. Har dere mulighet for kattedør? Er det en mulighet at du står opp og låser katten inne på et mindre rom (med mat og kattedo selvfølgelig) i det den bråker, uten noe kos/oppmerksomhet å veien? Da lærer den at livet bare blir kjedeligere av å lage støy om natta.

Snart kommer det en baby, og i det kaoset kan jeg love deg at en mjauende katt ikke vil merkes en gang, så forsøk først å se hvordan den situasjonen blir før du tar noen beslutning om katten :)

Et forhold handler om å gi og ta i forhold til hverandre. Du har en forpliktelse ovenfor katten, og en enda større forpliktelse ovenfor samboeren. Men her synes jeg han er litt for grinete og utålmodig. Når noen uttaler at man "bare får kvitte seg med" et dyr sier det mye om personen...

• Liker 25
Skrevet

Er det så farlig å våkne halv sju om morgenen da? Dere skal vel opp allikevel? Litt mer kjedelig å våkne tidlig i helga så klart.

Han er vel klar over at det blir endel støy og nattevakt med barn også?

Ja, det er ikke bra for helsa til samboeren min. Han blir veldig ubalansert og stresset av at katten har avbrutt søvnen hans. Det ødelegger dagen hans. Halv 7 er lenge før han skal stå opp. Han trenger den søvn han kan få. At hans eget barn ødelegger søvnen er noe helt annet enn at en katt gjør det. Det faktum at det er en katt som han ikke liker engang, som ødelegger for han, skaper mye irritasjon og frustrasjon hos han og det føles unødvendig.

Skrevet

Blir katten aktivisert i løpet av dagen, eller er den bare inne og sover? Jeg merker stor forskjell på mine masekatter om de har vært ute hele dagen eller bare har lagt på sofaen. De dagene de ikke har vært så mye i aktivitet sørger jeg for en skikkelig utmattende lekeøkt før kveldsmaten, da blir natta mye roligere!

• Liker 7
Gjest New_Girl
Skrevet

Lurer veldig hvordan det skal gå når babyen kommer jeg? Skal den også være ute om natta?

• Liker 36
Skrevet

Man skal ta hensyn til sin kjære, men jeg reagerer på at han sier at han har fått økt blodtrykk og puls etter at dere har flyttet sammen?? Hvem går og sjekker slikt? Han høres veldig tander ut, feiler det ham noe alvorlig. At det også plager han at du står opp tidlig med ditt barn skurrer veldig i mine øyne, er det slik at du og barnet du ha fra før skal gå på tå hev i eget hjem for å ikke forstyrre den stakkars sensitive mannen? Noe som ikke stemmer her..

Anonymous poster hash: 798bf...eaa

• Liker 44
Skrevet

Jeg synes dere har gitt det for kort tid. Med konsekvent oppførsel og opplæring over tid vil katen finne sine vaner. Har dere mulighet for kattedør? Er det en mulighet at du står opp og låser katten inne på et mindre rom (med mat og kattedo selvfølgelig) i det den bråker, uten noe kos/oppmerksomhet å veien? Da lærer den at livet bare blir kjedeligere av å lage støy om natta.

Snart kommer det en baby, og i det kaoset kan jeg love deg at en mjauende katt ikke vil merkes en gang, så forsøk først å se hvordan den situasjonen blir før du tar noen beslutning om katten :)

Et forhold handler om å gi og ta i forhold til hverandre. Du har en forpliktelse ovenfor katten, og en enda større forpliktelse ovenfor samboeren. Men her synes jeg han er litt for grinete og utålmodig. Når noen uttaler at man "bare får kvitte seg med" et dyr sier det mye om personen...

Vi har ikke mulighet til kattedør. Hvis jeg står opp er det fortsatt sånn at samboeren min våkner pga katten. Jeg har stått opp hver gang når hun har mjauet utenfor. Hun bruker å mjaue masse når hun kommer inn også, sånn glad mjauing "her er jeg". Hvis jeg hadde låst henne inne på et rom hadde hun skrapet i stykker døra og mjauet som en gal. Jeg kunne ønske jeg kunne gi det litt tid, men som du sier, min kjære har ikke mer tålmodighet igjen når det kommer til pusen. Han blir så stresset av situasjonen. Han tåler sånt stress veldig dårlig. Men hvis jeg skal få den omplassert vil det jo muligens ta en del tid, det hadde jo vært vidunderlig om det løste seg i mellomtiden. Men jeg har mine tvil.

Skrevet

Katten er bare uvant og usikker på sin nye plass. Gi den to-tre uker, så roer den seg ned. Du kan også prøve å kjøpe Feelaway spray hos veterinær, som hjelper katter å stresse ned og bli vannt til nye plasser. I de neste to ukene får bare samboeren din bruke ørepropper, det går da helt fint. Og ja, du burde kastrere katten din uansett, det er fordi alle som ikke planlegger å avle katter, burde kastrere sine katter.

Tipper det ordner seg, skal du se, virker litt tidlig å ta paniske beslutninger etter en halv uke med "problemmer".

Anonymous poster hash: 1d57e...4d1

Hun er en veldig trygg katt og den uroen skyldes ikke ny plass. Hun var ikke det minste redd når hun kom hit og oppførte seg som om hun alltid har bodd her. Kan prøve den sprayen imorgen. Ørepropper har blitt prøvd uten hell.

Skrevet

Lurer veldig hvordan det skal gå når babyen kommer jeg? Skal den også være ute om natta?

Nei, selvfølgelig ikke. Men det er vel forskjell på hva man tåler fra sitt eget barn og hva man tåler fra en katt.

Gjest New_Girl
Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke. Men det er vel forskjell på hva man tåler fra sitt eget barn og hva man tåler fra en katt.

Jeg håper det for deres skyld.

• Liker 14
Skrevet

Man skal ta hensyn til sin kjære, men jeg reagerer på at han sier at han har fått økt blodtrykk og puls etter at dere har flyttet sammen?? Hvem går og sjekker slikt? Han høres veldig tander ut, feiler det ham noe alvorlig. At det også plager han at du står opp tidlig med ditt barn skurrer veldig i mine øyne, er det slik at du og barnet du ha fra før skal gå på tå hev i eget hjem for å ikke forstyrre den stakkars sensitive mannen? Noe som ikke stemmer her..

Anonymous poster hash: 798bf...eaa

Ja, han er veldig var for stress og lite søvn og sliter i utgangspunktet med søvnen. Han blir lett irritabel og stresset.

Skrevet

Dette blir interessant når et spedbarn kommer! Tror dere skal ta en skikkelig prat før termin... Dette høres ikke helt bra ut.

Anonymous poster hash: 7459c...ea9
  • Liker 23
Skrevet

Blir katten aktivisert i løpet av dagen, eller er den bare inne og sover? Jeg merker stor forskjell på mine masekatter om de har vært ute hele dagen eller bare har lagt på sofaen. De dagene de ikke har vært så mye i aktivitet sørger jeg for en skikkelig utmattende lekeøkt før kveldsmaten, da blir natta mye roligere!

Dette skal jeg prøve idag. Ja, på dagtid er hun bare inne og sover. Jeg slapp henne ut igjen nå og skal prøve å gi henne en skikkelig lekeøkt før jeg legger meg idag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...