Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ganske dårlig råd, og klipper meg derfor hos lærling, siden det er billigere. Bruker aldri å gjøre noe spesielt med håret mitt, bare klipper det som er slitt og "må av", siden jeg bruker en del hårføner og glattetang. Det skal altså ikke være særlig vanskelig å klippe håret mitt, og søsteren min har gjort det greit flere ganger, og hun er langt i fra noen frisør.

Men, i går var jeg hos en lærling i en frisørsalong, og forklarte at jeg ville ta det slitte håret. Hun klippet, og virket av og til litt usikker, men det er jo lov særlig når du er lærling. Da det hadde gått et kvarter var hun ferdig, og jeg ble overrasket over at det gikk så fort (tidligere lærlinger jeg har vært hos har brukt ganske mye lengre tid enn henne). Men men, greit nok tenkte jeg. Jeg betalte og dro hjem. Da jeg så meg i speilet og grasket håret litt senere, merket jeg at MYE av det slitte håret mitt ikke var klippet av. Har så slitt hår at det er helt hvitt/grått i tuppene, så det vises GODT. Synes det er litt rart at hun ikke klippet av det, selv en lærling skal jo greie å klippe det verste slitte, etter min mening. Ja, jeg betalte mye mindre enn man gjør hos en vanlig frisør, men likevel mener jeg at man kan forvente at lærlingen gjør det kunden ønsker. Men hva er deres mening? Hvor mye kan man forvente av en lærling i frisørsalong?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter min mening kan man ikke forvente all verden av en lærling (spørs jo litt hvor fersk lærlingen er også), men i dette tilfellet synes jeg at du kunne forvente at hun brukte litt lengre tid på å ta av alt som var slitt.

Anonymous poster hash: 56621...c92
  • Liker 1
Skrevet

Synes du kunne forvente at slitte tupper ble klippet vekk i det minste. (Men hvordan kan det ha seg at du ikke så det selv før du gikk?)

Selv har jeg høye forventninger til lærlinger. Jeg forventer at sluttresultatet blir omtrent som med en ferdig utdannet frisør, men at det tar mye lengre tid før de er ferdige og at de innimellom må spørre om råd hos en av de erfarne frisørene. Jeg forventer derimot ikke at de er like gode på å være kreative og foreslå ny frisyre som det en erfaren frisør er.

Jeg blir for øvrig selv klipt av en lærling for tiden siden min faste frisør er langtidssykemeldt. Jeg har merket stor forskjell på lærlingen fra klipp til klipp. Første gang jeg var hos henne så var hun langt mer usikker og måtte spørre seg fram, og jeg ble heller ikke helt fornøyd med sluttresultatet. (Hun klippet vekk litt i meste laget her og der.) Da hun spurte etter tilbakemelding så sa jeg det som det var at jeg nok hadde sett for meg litt mer lengde der og der, men trøstet henne med at "det vokser jo ut igjen så da kan det fikses neste gang".

Merket stor forskjell ved neste klipp. Dels var hun mye sikrere og etter litt "veiledning" fra meg (klipp det litt kortere der og la det være igjen litt mer der) så ble det veldig bra. Merket jo hun var litt spent på tilbakemeldingen etter endt klipp siden jeg hadde sagt fra om det jeg ikke var helt fornøyd med første gangen, så jeg tror nok det var en veldig lettet og fornøyd lærling da jeg på klipp 2 kom med uforbeholden ros ;) .

Har vært der enda en gang siden det, og nå klipper hun omtrent som en erfaren frisør. Nå går det også merkbart raskere enn første gangen.

• Liker 9
Skrevet

Synes du kunne forvente at slitte tupper ble klippet vekk i det minste. (Men hvordan kan det ha seg at du ikke så det selv før du gikk?)

Selv har jeg høye forventninger til lærlinger. Jeg forventer at sluttresultatet blir omtrent som med en ferdig utdannet frisør, men at det tar mye lengre tid før de er ferdige og at de innimellom må spørre om råd hos en av de erfarne frisørene. Jeg forventer derimot ikke at de er like gode på å være kreative og foreslå ny frisyre som det en erfaren frisør er.

Jeg blir for øvrig selv klipt av en lærling for tiden siden min faste frisør er langtidssykemeldt. Jeg har merket stor forskjell på lærlingen fra klipp til klipp. Første gang jeg var hos henne så var hun langt mer usikker og måtte spørre seg fram, og jeg ble heller ikke helt fornøyd med sluttresultatet. (Hun klippet vekk litt i meste laget her og der.) Da hun spurte etter tilbakemelding så sa jeg det som det var at jeg nok hadde sett for meg litt mer lengde der og der, men trøstet henne med at "det vokser jo ut igjen så da kan det fikses neste gang".

Merket stor forskjell ved neste klipp. Dels var hun mye sikrere og etter litt "veiledning" fra meg (klipp det litt kortere der og la det være igjen litt mer der) så ble det veldig bra. Merket jo hun var litt spent på tilbakemeldingen etter endt klipp siden jeg hadde sagt fra om det jeg ikke var helt fornøyd med første gangen, så jeg tror nok det var en veldig lettet og fornøyd lærling da jeg på klipp 2 kom med uforbeholden ros ;) .

Har vært der enda en gang siden det, og nå klipper hun omtrent som en erfaren frisør. Nå går det også merkbart raskere enn første gangen.

Jeg gransket ikke håret i speilet før jeg gikk, derfor merket jeg det ikke selv (ser det ikke så godt langt unna, men hvis jeg står nære speilet vises det). Hun fikk ikke noe hjelp av de erfarne frisørene, og hun brukte som sagt veldig kort tid. Selv om jeg betalte ganske lite, så synes jeg ikke at jeg har fått det jeg betalte for. Selv søsteren min har klippet meg bedre. Går ut i fra at hun ikke var en HELT fersk lærling, siden jeg ikke så noe til de andre frisørene mens jeg var der.

Skrevet

Jeg gransket ikke håret i speilet før jeg gikk, derfor merket jeg det ikke selv (ser det ikke så godt langt unna, men hvis jeg står nære speilet vises det). Hun fikk ikke noe hjelp av de erfarne frisørene, og hun brukte som sagt veldig kort tid. Selv om jeg betalte ganske lite, så synes jeg ikke at jeg har fått det jeg betalte for. Selv søsteren min har klippet meg bedre. Går ut i fra at hun ikke var en HELT fersk lærling, siden jeg ikke så noe til de andre frisørene mens jeg var der.

I så fall ville jeg faktisk gått tilbake og klaget (på en høflig måte, selvsagt). Så lenge hun har klippet for lite er det lett å korrigere det. Men er enig i at det er irriterende.

• Liker 2
Skrevet

Jeg forventer stort sett samme resultat fra lærlinger som fra ferdigutdannede frisører.

Når jeg har klippet meg hos lærling, har klippen alltid blitt kontrollert av veileder før jeg har fått gått, og det er det minste man kan forvente, etter min mening.

(Hvordan kan lærlingen lære hvis hun ikke får tilbakemeldinger på hva hun har gjort?)

Anonymous poster hash: 975d8...282
  • Liker 2
Skrevet

Synes det er så ekkelt å gå tilbake og klage, særlig hvis det viser seg at hun som klippet meg er på jobb akkurat da :( Hva skal jeg eventuelt si, uten å virke uhøflig eller frekk?

Skrevet

Jeg ville gått tilbake hvis jeg var deg. Ikke vær redd for å gjøre det. Frisøren vil jo gjøre deg fornøyd! Tror de fleste frisørsalonger er vant med at folk kommer tilbake :) Det har jeg selv gjort også. Ingen problem!

• Liker 1
Skrevet

Jeg reiser bort i morgen tidlig, og er ikke tilbake før fredag kveld. Er det for seint å komme tilbake på lørdag, altså en uke etter jeg var hos lærlingen?

Skrevet

Du kan jo ringe til de også, hvis du føler det er bedre? Bare si at du er noe misfornøyd med klippen fordi du ser at det fortsatt er ganske slitt? Trenger ikke å si noe mer før de sier at de skal rette det opp! ;)

Skrevet

Mente jeg hørte en gang at fristen var 2 uker? Så du kan sikkert det.

Skrevet

Jeg mener det kommer helt ann på hvor fersk lærlingen er. MEN, er lærlingen veldig fersk bør hun jo bruke mer enn 15 minutter. Og da bør også en erfaren frisør sjekke klippen etterpå.

Mtp på tiden hun brukte, og at det ikke ble sjekket tyder jo det på at hun har holdt på en stund. Og da bør hun jo kunne se hva som må klippes. Så jeg synes du skal si ifra. Om det tar en uke før du kommer deg dit, så kan du jo ringe først slik at de er klar over det i det minste.

Mange lærlinger er jo kanskje litt feige, og tørr ikke klippe så mye. Svært mange kunder er livredde for at frisøren skal klippe for mye, så det kan jo og være grunnen til at hun ikke tok så mye.

Jeg er selv lærling, men straks ferdig. Jeg pleier å se hva som er slitt, og så viser jeg kunden det og spør om det er greit at jeg tar så mye. Veldig mange får litt sjokk dersom man ikke viser hvor mye man har tenkt å klippe før man gjør det. Mange ganger kjennes det jo ut som man har klippet fryktelig mye uten at man har det også... så da synes jeg i allefall at det er greit at man er enige før man starter :P

Skrevet

Forventer fortsatt en bra jobb av lærlinger, jeg går vanligvis til de som nesten er ferdig i lære. Stripene tar veldig lang tid med lærlinger, og de er ganske nølende og får andre frisører til å hjelpe dem, men til slutt blir det bra!

• Liker 1
Skrevet

Tenker også at hun ikke torte å ta så mye :/ Du får bare si fra om at du ønsker mer klippet av :)

Skrevet

Aldri hatt noen dårlige opplevelser med lærlinger faktisk! Men det har jeg hatt med utdanna frisører, så det er vel litt forskjellig..

De fleste lærlingene kan klippe og stusse ganske greit, man må ofte bare si ifra litt nøye :P De vil jo ikke klippe for mye eller en form du ikke vil ha f eks..

Men har merka på noen frisører at de bare gjør som de vil, selv om man er ganske rett fram med hva man vil ha. Var ei som klipte håret mitt skikkelig kort når jeg bare skulle ha det stusset litt i endene, da ble jeg litt småirritert da jeg sa nøyaktig hvor mye hun skulle ta og tilogmed viste hvor grensa gikk på håret.. Jeg fikk halv pris da heldigvis, men det var kun pga en annen frisør der som faktisk sa hun hadde tatt for mye :) Går til ei som enda er lærling, like happy hver gang jeg har vært der!

Skrevet

Jeg forventer også at sluttresultatet skal bli som med en ferdig utdannet frisør, men at det tar mer tid! Forventer også at en frisør ser over klippen til slutt (har aldri opplevd noe annet).

Er enig i at man ikke kan forvente at en lærling er trygg nok til å komme med egne forslag og være kreativ, men mine erfaringer tilsier at de ofte er bedre på det enn de ferdig utdannede frisørene. Lærlingene har som regel bedre tid, og ønsker utfordringer de lærer av, mens det for mange ferdige frisører er viktigere å bli kjappest mulig ferdig!

Nå skal det sies at jeg stort sett har klippet meg hos lærlinger fra frisørskoler. Det er mulig det stiller seg anderledes med den typiske "frisørlinja på videregående"-lærlingen?

• Liker 1
Skrevet

Lærlinger skal vel sjekkes opp av andre frisører? Hos meg har det iallefall vært det, altså at en annen frisør kommer og ser over etterpå og sier hva som skal forbedres.

Skrevet

Ring de eller send en mail med en gang, det er lettere å ta det over telefon eller mail, og da har du sagt fra i rimelig tid :)

Anonymous poster hash: fff04...727
Skrevet

Det kan godt være at hun ikke torte å ta så mye, fordi jeg sa at jeg ville ta av kun det som var slitt og absolutt nødvendig å ta. Men hun tok jo ikke alt som var slitt. Følte at hun kun klippet håret som ligger på ryggen (det jeg ikke kan se selv), og ingenting av det slitte i front. Hun klippet faktisk ingenting av håret nærmest ansiktet mitt, når jeg tenker meg om. Føler håret ble litt "ujevnt" på en måte, da det er slitt noen steder og fint andre steder. Den forrige lærlingen jeg var hos fikk heller ikke en erfaren frisør til å se over før jeg dro, men hun klippet i alle fall bort alt det slitte da...

Skrevet

Synes du skal ringe og si fra, og dra tilbake når du har kommet hjem igjen. Ingen uopprettelig skade når hun har tatt for lite, og hun vil sikkert helst at kundene skal bli fornøyde.

Får du mulighet til det synes jeg du skal spørre sjefen i salongen hvorfor lærlingen ikke får den oppfølgingen hun faktisk har krav på. Du som kunde har også krav på at arbeidet lærlingen gjør er kvalitativt på nivå med en utdannet frisørs, men siden det vanligvis tar en god del lengre tid skal du betale mindre.

Den som får minst for sin tid og sine penger her er sannsynligvis denne lærlingen, som sikkert jobber for lærlingelønn, og kanskje ikke klarer fagbrevet når den tid kommer. Er frisør selv, og var så heldig å være lærling på en salong som hadde et godt opplegg for opplæring. Alle mine kunder ble sett over av en erfaren frisør før de forlot salongen, og jeg fikk også hjelp underveis, spesielt i begynnelsen og om det var ting jeg var usikker på. Hvis lærlingen er usikker og ikke får/tør be om hjelp tenker jeg at det ikke er den beste plassen å være lærling..

Anonymous poster hash: adcc4...6bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...