AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #1 Skrevet 16. februar 2014 Vi har ei jente på 16 mnd som den siste tiden har oppdaget sin egen vilje. Den blir brukt til det fulle og alt er "Neeei". Spesielt ting hun ikke får lov til er gøy. Hvis storebroren hennes (hans sønn, 7år)tar på lekene hennes eller har noe hun vil ha så blir hun kjempefornærmet og sier nei og/eller furter. Jeg mener at det bare er en periode vi må igjennom og det gjelder bare å være konsekvente på regler osv. Det er selvfølgelig slitsomt, og innimellom føler jeg at jeg er på vei til å bli gal, men biter det i meg. Han derimot, blir kjempesint på henne. To ganger har han til og med skreket til henne når han ikke har fått noen respons første gang han har sagt nei. I går smalt det for meg. Datteren vår satt på gulvet og storebroren hennes tøyset med henne. Hun tok leken hun hadde i hånden og prøvde å slå han i hodet. Jeg sa nei to ganger før jeg gikk bort for å ta leken fra henne. Det er selvfølgelig ikke noe stas for henne og hun skuler mot meg som om jeg er verdens verste mor (). Jeg og storebroren hennes ler litt av det fornærmede uttrykket hennes og de fortsetter å tøyse med hverandre. Da styrter min samboer ut på kjøkkenet med et rasende utrykk i ansiktet. Jeg går etter og lurer på hva i allverden det er som skjer med han. Han sier med sint stemme at han blir så forbannet på henne, at jeg er nødt til å oppdra henne bedre, det er ikke normalt at unger er sånn og hun ser jo direkte ond ut. Jeg ble rasende og at ikke jeg fiket til han var ren viljestyrke! Jeg sa ifra om at hvis han hever stemmen til henne eller reagerer på den måten igjen så går jeg fra han. Jeg har hatt foreldre som skrek til meg hver gang jeg gjorde noe de ikke likte og det er ikke noe jeg unner noen! Jeg får helt vondt i magen. Han mener at sønnen hans aldri var sånn, men han har kun vært helgepappa. Og eksen hans har fortalt meg at hun hadde akkurat samme runden både med min stesønn og hennes andre barn. Er det virkelig ikke normalt? Hun er da ikke ond! Hun er et snillt og rolig barn ellers. Smiler og prater omtrent fra hun står opp til hun sovner. Det er bare de små episodene igjennom dagen når hun får litt vondt i viljen sin. Har deres barn vært sånn? Huff, dette ble lengre enn planlagt. Er bare så fortvilet takk for svar!Anonymous poster hash: ac9ff...06c 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #2 Skrevet 16. februar 2014 Fins det foreldrekurs der dere bor? Meld dere på! Han, fordi han trenger det, og du, som hjelp og støtte for ham. Anonymous poster hash: 0e7a8...d0b 11
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #3 Skrevet 16. februar 2014 Øh, selvsagt er det der helt normalt, det vet da selv jeg og har ingen erfaring med barn:P Har ikke noen råd dessverre, men mannen din høres noe umoden ut:\ Litt naivt forhold til hvordan det er å oppdra barn. Anonymous poster hash: 5afdc...dca 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #4 Skrevet 16. februar 2014 Fins det foreldrekurs der dere bor? Meld dere på! Han, fordi han trenger det, og du, som hjelp og støtte for ham. Anonymous poster hash: 0e7a8...d0b Tror ikke det finnes her. Men skal sjekke opp. Takk Anonymous poster hash: ac9ff...06c
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #5 Skrevet 16. februar 2014 Ja, det er helt normalt, men dere bør allikevel plukke det av henne. Ikke bare overse det.Anonymous poster hash: 6bdde...7bf 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #6 Skrevet 16. februar 2014 Ja, det er helt normalt, men dere bør allikevel plukke det av henne. Ikke bare overse det.Anonymous poster hash: 6bdde...7bf Det blir ikke oversett. Jeg er konsekvent på hva hun får lov til og ikke, og er veldig nøye på at hun ikke skal få viljen sin bare fordi hun furter.Anonymous poster hash: ac9ff...06c
Gjest Chloe87 Skrevet 16. februar 2014 #7 Skrevet 16. februar 2014 Jeg syntes han går for langt når han rett og slett kaller henne for ond.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #8 Skrevet 16. februar 2014 Tror ikke det finnes her. Men skal sjekke opp. Takk Anonymous poster hash: ac9ff...06c Om det ikke finnes så kan du enten alliere deg med mor til stesønnen og så tar dere sammen en alvorsprat med far. Det andre er å ta ham med på helsestasjonen og få helsesøster til å forklare ham om normale barn, barneoppdragelse og sinte foreldre. Anonymous poster hash: 0e7a8...d0b
Gjest Whitestripes Skrevet 16. februar 2014 #9 Skrevet 16. februar 2014 Dette er ikke greit i det hele tatt! Stakkars liten Synes han det er greit å være sint på voksne, og brøle til dem også? Ikke det, nei. Hvorfor er det da greit til et lite barn. Her hadde jeg enten satt han ettertrykkelig på plass, eller søkt hjelp. Helst begge deler. 6
Gjest bustyvel Skrevet 16. februar 2014 #10 Skrevet 16. februar 2014 Han høres veldig umoden og naiv ut…
LukaFrost Skrevet 16. februar 2014 #11 Skrevet 16. februar 2014 Han trenger åpenbart en reslitetsorientering og hjelp til å være far. Støtter forslag om ekstern hjelp her. 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #12 Skrevet 16. februar 2014 Herregud! Han kan ikke skrike til et lite barn på 16 mnd... Datteren deres er helt normal, det er han som er utrolig umoden. Har han problemer med temperamentet sitt ellers også? For dette er ikke normal oppførsel. Du burde be om råd på helsestasjonen. Fortell det som det er, de er der for å hjelpe deg. Det finnes ulike og gode foreldreveiledningsprogram som kan være bra for dere (han). Hvis dette får lov til å fortsette vil det utvikle seg til et negativt samspill mellom far og datter. Når en far kan se noe ondt i et barn på 16 mnd er det et tydelig tegn på at han tenger veiledning.Anonymous poster hash: 2605d...dc2 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #13 Skrevet 16. februar 2014 Han har aldri hatt problemer med temperamentet før etter vi fikk barn. Å være fulltidspappa er noe helt annet enn helgepappa, og det var nok ikke det han så for seg. Datteren vår elsker pappaen sin og vil hele tiden til han, men han avviser henne 80% av gangene. All kos og lek må gå på hans premisser. Kjenner at det sliter noe helt fryktelig på forholdet vårt og jeg vurderer gå. Spesielt når han kan si noe sånt om et helt normalt barn Vi skal på familievernkontoret snart, så kan ta det opp mens vi er der. Jeg har egentlig sagt at nok er nok og han må ta seg sammen og ta ansvar for barnet vårt.Anonymous poster hash: ac9ff...06c
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2014 #14 Skrevet 16. februar 2014 Jeg syntes han går for langt når han rett og slett kaller henne for ond. Jepp. 1
kaprifolen Skrevet 16. februar 2014 #15 Skrevet 16. februar 2014 Jeg har et barn på samme alder, og der er det også det som ikke er lov som er gøyest... Akkurat som at de beste lekene er ting som ikke er leker. HELT normalt! Jeg kjenner meg derimot ikke igjen i sinnet og den konkrete trassen, men det er jo individuellt når den kommer. Det jeg derimot vil påpeke er at mannen din bør huske at ved å kjefte hele tiden, mister det totalt effekt. Jeg har hevet stemmen SKIKKELIG strengt til mitt barn én gang, da hun var i full gang med å dra hunden i både ører og øyne med stor fart og utforskningstrang. Da gjaldt det å avbryte NÅ, og jenta skvatt slik at hun slapp hunden og begynt å stortute..... Men heller det enn at hunden skulle føle seg truet og reagere med frykt eller aggressivitet. Respekt kommer heller ikke av frykt, får du si til han
vimsefrøken Skrevet 16. februar 2014 #16 Skrevet 16. februar 2014 Ja han går for langt når han kaller henne ond. Dette er helt normal oppførsel for en jente på hennes alder. Hvordan forventer han at hun noensinne skal få sin egen vilje, og bli sin egen person hvis hun ikke får teste grenser nå. Barn sier ikke nei for å være slemme, de tester ut og prøver, ser hva som skjer. Han burde defintivt finne seg ett foreldrekurs og lære seg litt mer spør du meg. Selvfølgelig kan de små gjøre oss halvgale innimellom, men det hører med til å være foreldre.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #17 Skrevet 16. februar 2014 Vel, jeg jobber med småbarn i barnehagen og fremdeles til gode å se et barn som ikke går gjennom denne fasen. Pleier å foregå mellom 15 og 24 mnd. De ser at "rampestreker" skaper en reaksjon hos de voksne. De tolker reaksjonen til en viss grad, men klarer ikke å regulere seg etter den. Blir de voksne sinte, slår de gjerne enda mer og ler. Det eneste man kan gjøre er å være konsekvent. Ta bort leken, ta barnet bort fra situasjonen eller avled med noe annet. Oppfordre til kos og klem i stedet og gi dem positiv respons på det framfor negativ respons på gal oppførsel. Når mannen din kaller henne for "ond", tenker jeg at det er nok bare mangel på kunnskap og evne til å forklare bedre hva han mener om oppførselen. Han vet nok at et barn på 16 måneder ikke mener å være slem, men han trenger nok mer kunnskap om barns utvikling slik at han forstår mer. Anonymous poster hash: 6d9f2...25d 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #18 Skrevet 16. februar 2014 For en kuk du har til mann. Dette hadde jeg aldri kunnet leve med. Det er neaten verre det du skriver om at han avviser henne 80% av tiden. Anonymous poster hash: cc8c9...864 5
minister-mio Skrevet 16. februar 2014 #19 Skrevet 16. februar 2014 Han er faktisk urimlig. Hun gjør ting som er helt normalt i den alereden. Det er helt feil å bli så sint og si hun er ond.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #20 Skrevet 16. februar 2014 Oi, og han fikk du barn med Han må få hjelp, sinnemestringskurs ASAP før kan knekker hele familien. Sinna menn er såååå usexy og lite sjarmernede at du aner ikke. Er DE som er onde!!! Anonymous poster hash: 0141a...aa9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå