Gå til innhold

Psykologi profesjon UiT vs. NTNU?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var jeg deg, hadde jeg heller tatt opp fag og jobbet/spart penger, og deretter valgt Trondheim.

Anonymous poster hash: 90c08...bca

Jeg går i vg3 nå, og får vel ca. 53 poeng. Det holder selvfølgelig ikke. Jeg må dessverre flytte hjemmefra til høsten, da jeg bor under veldig vanskelige forhold her hjemme med foreldrene mine. Jeg har også en veldig dårlig bakgrunn som mobbeoffer, og jeg kan ikke bo på dette stedet mer. Jeg er nødt til å flytte for å få litt avstand. Dermed kan jeg ikke ta opp fag, da jeg ikke har økonomi til dette. Jeg har vært isolert og ensom i alle år, og ikke fått noe som helst russetid eller ungdomstid. Det er derfor det er litt begrensninger for hva jeg kan gjøre :(Men flytte for å studere, det vet jeg at jeg må gjøre.Men tusen takk for tipset!

Skrevet

Jeg går i vg3 nå, og får vel ca. 53 poeng. Det holder selvfølgelig ikke. Jeg må dessverre flytte hjemmefra til høsten, da jeg bor under veldig vanskelige forhold her hjemme med foreldrene mine. Jeg har også en veldig dårlig bakgrunn som mobbeoffer, og jeg kan ikke bo på dette stedet mer. Jeg er nødt til å flytte for å få litt avstand. Dermed kan jeg ikke ta opp fag, da jeg ikke har økonomi til dette. Jeg har vært isolert og ensom i alle år, og ikke fått noe som helst russetid eller ungdomstid. Det er derfor det er litt begrensninger for hva jeg kan gjøre :(Men flytte for å studere, det vet jeg at jeg må gjøre.Men tusen takk for tipset!

det bør jo gå greit å ta opp fag dersom du går på sonans eller noe? både å følge undervisning og følge nettstudie gir rett til støtte fra lånekassen. Hvor mange og hvor store fagene avgjør hvor mye. Da får du BÅDE støtte for undervisningen, og vanlig støtte som alle andre studenter får.

Om du tar fagene som privatist på egenhånd får du dessverre ikke noe.

Anonymous poster hash: c9e5d...ae8

Skrevet

Vsr nylig i avisene om at det var vanskeligst å få høyererkarakter i Tromsø enn de andre studiestedene i Norge. Noe av grunnen til at de som får a er og blir ettertraktet:) Jeg har studert i Tromsø, (og i Stavanger) og trivdes desidert best i Tromsø. Kan hende det hadde noe med at det aldri regner i Tromsø, mens det daglig gjorde det i vest. Kunne ikke valg Trondheim pga dialekta i Trondheim, men ok kanskje ikke en god grunn det da...:)

Anonymous poster hash: a2419...386
Skrevet

det bør jo gå greit å ta opp fag dersom du går på sonans eller noe? både å følge undervisning og følge nettstudie gir rett til støtte fra lånekassen. Hvor mange og hvor store fagene avgjør hvor mye. Da får du BÅDE støtte for undervisningen, og vanlig støtte som alle andre studenter får.

Om du tar fagene som privatist på egenhånd får du dessverre ikke noe.

Tusen takk for det innspillet! Visste ikke at man fikk støtte fra lånekassen når man gikk på bjørknes/sonans o.l. :) Kan dette omgjøres til stipend? Eller må hele lånet betales tilbake?

Skrevet

Tusen takk for det innspillet! Visste ikke at man fikk støtte fra lånekassen når man gikk på bjørknes/sonans o.l. :) Kan dette omgjøres til stipend? Eller må hele lånet betales tilbake?

Den vanlige støtten (samme som for andre studenter) vil utgjøre 40% stipend og 60% lån hvis du ikke bor hos foreldrene dine, og består alle eksamener. Tilleggslånet for skolepengene er jeg usikker på. Jeg bodde hjemme, så jeg fikk alt som lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...