Gå til innhold

Psykologi profesjon UiT vs. NTNU?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i Nord-Norge og det ville passet meg best å studere ved Universitetet i Tromsø siden jeg er kjent her oppe og har slekt og venner her. Men kan noen fortelle meg om det er stor forskjell på profesjonsstudiet i psykologi i Trondheim og Tromsø? Synes det ser ut som det er mye mer statistikk/analyse/metode/skriving av forskningsrapport osv i Tromsø enn i Trondheim? I såfall så frister jo Trondheim mye mer.

Anyone?

Anonymous poster hash: fb5fd...fac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har karakterer til å komme inn på NTNU med en gang ville jeg heller gjort det enn å ta årsstudium i Tromsø og håpet på gode nok karakterer det året til å komme inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tromsø må du ta årsstudium og søke profesjon basert på karakterene du får på årstudium, en fordel med dette er jo at du kan bruke nordnorges-kvota siden du er fra Nord-Norge.

Oppbyggingen av studiet er forsåvidt den samme, i Trondheim er det et 6 årig studie, der de 1.året har ganske like fag som årsstudie. I Tromsø brukes det en 1+5 modell. Etter å ha sett litt på studieplanen har vi nok mye av det samme, selv om fagene er navngitt forskjellig. Jeg tror heller ikke utdanningsoppbygging er nevneverdig forskjellig i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø.

Jeg kan ikke uttale meg så mye om forskjellene mellom studiene, men kan si litt om studentmiljø og fag i Tromsø. Studentmiljøet har blitt veldig bra de siste årene. det finnes en egen forening for profesjonsstudentene som har flere arrangementer i semesteret. Kan nevne filmkvelder, fester og faglige arrangementer. Faglig har vi mange flinke forelesere og eksterne forelesere blir også ofte hentet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å kuppe tråden TS, men har alltid lurt på i forhold til den Nord-Norges kvota. Gjelder den bare inn på årstudium, eller videre til profesjon også? Fra årstudium?

Anonymous poster hash: fd6dc...2e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke velg Tromsø.

Jeg kjenner folk som studerer ved UiT, og selv studerer jeg ved NTNU. Det er et helt annet studentliv og miljø her i Trondheim.

Blir litt trist på mine venners vegne, når jeg hører hvordan de har det i Tromsø, kontra hvordan jeg har det. Jeg har det helt fantastisk! Miljøet på NTNU er utrolig bra. Du blir fort kjent, og får fort mange venner i Trondheim også.

Anonymous poster hash: 90c08...bca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Tromsø må du ta årsstudium og søke profesjon basert på karakterene du får på årstudium, en fordel med dette er jo at du kan bruke nordnorges-kvota siden du er fra Nord-Norge.

Oppbyggingen av studiet er forsåvidt den samme, i Trondheim er det et 6 årig studie, der de 1.året har ganske like fag som årsstudie. I Tromsø brukes det en 1+5 modell. Etter å ha sett litt på studieplanen har vi nok mye av det samme, selv om fagene er navngitt forskjellig. Jeg tror heller ikke utdanningsoppbygging er nevneverdig forskjellig i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø.

Jeg kan ikke uttale meg så mye om forskjellene mellom studiene, men kan si litt om studentmiljø og fag i Tromsø. Studentmiljøet har blitt veldig bra de siste årene. det finnes en egen forening for profesjonsstudentene som har flere arrangementer i semesteret. Kan nevne filmkvelder, fester og faglige arrangementer. Faglig har vi mange flinke forelesere og eksterne forelesere blir også ofte hentet inn.

Ikke velg Tromsø.

Jeg kjenner folk som studerer ved UiT, og selv studerer jeg ved NTNU. Det er et helt annet studentliv og miljø her i Trondheim.

Blir litt trist på mine venners vegne, når jeg hører hvordan de har det i Tromsø, kontra hvordan jeg har det. Jeg har det helt fantastisk! Miljøet på NTNU er utrolig bra. Du blir fort kjent, og får fort mange venner i Trondheim også.

Det er jo helt ulike svar.. AB; hva er det som er så dårlig med Tromsø?

Anonymous poster hash: c9e5d...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, tusen takk for svar :) Magefølelsen sier NTNU, men det betyr også at jeg må ta opp fag for å komme inn. Ble ikke akkurat så mye klokere når en av dere over her sier miljøet i Tromsø er bra, og den andre sier motsatt, haha :P

Anonymous poster hash: fb5fd...fac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg går her nå, mens AB har bekjentskaper her. Heller nyskjerrig på hvorfor AB har det så fantastisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer i Tromsø og stortrives! Dog ikke på psykologi, men et annet studium :)

Har ikke studert i Trondheim selv, men har mange venner som gjør det, og "studentbyen Trondheim" blir hva du gjør den til uansett. Kjenner én eneste person som er aktiv på Samfundet. Resten har sine venner, trener, går på cafe/kino osv, er med i undergrupper som feks langrenn/løping/*sett inn passende idrett* og lever vel egentlig akkurat det samme studentlivet som jeg gjør her i Tromsø.

For de av oss som liker litt friluftslivrelaterte aktiviteter (topptur på ski og sykkel, langrenn halve året, padling med kajakk osv) er jo Tromsø ekstra attraktivt, men man trenger ikke å være toppturgeek for å trives her :)

Anonymous poster hash: 3ef48...547
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gjerne fortelle hva som er så fantastisk med å være Trondheimsstudent! :)

For det første er Trondheim en mye bedre og finere by enn Tromsø i mine øyne. Kanskje litt finere natur i Tromsø da, det skal dere ha ;)

Vi hadde mye morsommere fadderuker enn de jeg har pratet med i Tromsø, og det la et veldig godt grunnlag for vennskapene jeg har fått her. Har fått utrolig gode venner!

De som studerer i Tromsø hadde det riktignok fint da, men det er nok fordi de ikke vet hva de gikk glipp av her.

Vi har utrolig mye man kan engasjere seg i. Det er utrolig mange organisasjoner og grupper man kan være med i.

Hvert studie har også en linjeforening.

Linjeforeningen arrangerer sosiale eventer hele tiden, samt de arrangerer kurs og bedriftspresentasjoner. Vi har også egen skoleavis, for de som liker å skrive eller drive med grafikk.

Linjeforeningen har eget kontor på skolen, hvor man kan få gratis kaffe og te, noen dager baker folk kake. Alle er velkommen inn på kontoret og det er sofaer og sitteplasser og veldig koselig.

Det kan variere litt fra linjeforening til linjeforening hvordan ting er lagt opp da, men vet at veldig mange har det slik jeg har nevnt nå.

Linjeforeningene har også egne kjellere. Det vil si et oppholdssted i kjelleren på Moholt studentby. Det er som et lite privat utested. Der er det bar med helt sinnsykt lave priser. Pils for 20 kr blant annet. Der arrangeres det mye gøy! Gjerne temafester og annen moro.

Bedriftspresentasjoner er bedrifter som betaler linjeforeningen penger for å komme til NTNU for å fortelle om bedriften sin, deretter blir man som regel tatt med ut på restaurant og mingling. Gratis mat og drikke. Det er fordi NTNU-studenter er ettertraktet, og bedriftene vil gjerne at vi skal begynne å jobbe hos dem.

Vi har SiT idrett og NTNUI.

Tror det koster 800 og ett eller annet for å trene på treningssenteret hele semesteret. Veldig bra tilbud! Det er 3 treningssentere i byen, så det er enkelt å komme seg til sitt nærmeste. Det ligger ett rett ved siden av NTNU Dragvoll, der hvor psykologistudiene foregår.

NTNUI tilbyr all verdens idretter. Fotball, håndball, basket, lacrosse, svømming, dans, klatring, riding, tennis, golf og til og med rumpeldunk!

Så hvis man liker å trene er det utrolig mye å velge i.

Ellers har vi Studentersamfundet! Det store røde, runde huset ved enden av Elgeseter bru.

Der er det også mye man kan bli med på. Studentersamfundet er et partysted i helgene. Det er forskjellige barer der inne. Noen litt roligere hvor man kan sitte og snakke og ta seg en øl. Edgar og Lyche, for eksempel. Ellers har vi Storsalen og Bodegaen med skikkelig dansegulv.

Samfundet er veldig stort, og det er lett å gå seg vill.

Samfundet driftes av frivillige i såkalte gjenger.

Her kan de fleste finne noe morsomt å bli med i:) Du kan søke om å bli med i styret, du kan synge i kor, du kan være med på teater, du kan drive studentradio, du kan drifte samfundets websider, du kan lage/servere mat på Lyche og Edgar, du kan stå i bar og være bartender, du kan fotografere på arrangementer, du kan spille i band og orkestere +++.

Annenhver høst har vi UKA. Det var UKA nå i høst. Det er studenthøytiden! Det var rett og slett et minne for livet. Uansett hvor du befinner deg i Trondheim, så vil du skjønne at det er UKA.

Det 1 måned med fest, moro, konserter, kurs, improteater, revy, alt!

I høst var det konsert med Macklemore & Ryan Lewis, Calvin Harris, Thomas Dybdahl for å nevne noen..

Det er sterke tradisjoner og en kultur i studentmiljøet, som jeg ikke ville byttet mot noe. Trondheim er den ultimate studentbyen.

Dessuten er det å ha utdanning fra NTNU alltid et pluss. NTNU-studenter er ettertraktet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer i tromsø (ikke psykologi) og synes tromsø er en fin by! Men jeg kan skjønne det AB skriver over her om fadderuka. Grunnen til at den er litt dårlig i Tromsø er at man starter på årsstudiet sammen med 150 andre personer, og det er rett og slett ikke nok faddere til dette. Det er ikke gitt at alle fadderne studerer noe innen psykologi heller. Da blir gjerne fadderuka litt mer halvveis enn den var for meg (medisin) hvor det er omtrent like mange faddere som fadderbarn, og alle studerer medisin/tannlege. Da kunne man ha opplegg så og si hver dag, og så kunne både faddere og fadderbarn velge å være med på noe, og droppe andre ting og ikke slite seg ut.

Men fadderperioden er jo ikke lengre enn 1-2 uker, så dette bør ikke avgjøre hvor du studerer, TS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gjerne fortelle hva som er så fantastisk med å være Trondheimsstudent! :)

bla bla bla

Ja, det var ingen ting der annet enn Samfundet og UKA vi ikke har her i Tromsø.

• Jeg har hatt to veldig morsomme fadderuker her, som fadderbarn og som fadder. Hos oss er det slik at fadder/fadderbarn går på samme studium og det skjer noe hver dag i to uker. Fadderukene varierer nok også mye ut fra hvilket studium man går på (og hvilke faddere og -barn man får), men sånn er det jo alle steder. Vi hadde det i alle fall kjempegøy!
  • Alle seriøse studier i Norge har en "linjeforening", dvs studentforening. "Linjeforeningen" på studiet mitt arrangerer alt fra hytteturer, grilling med gratis mat, fester og quizkvelder til typiske bedriftspresentasjoner med gratis lunch eller middag, samt at foreningen videreformidler informasjon om andre studentarrangementer (innen mitt fag) i hele skandinavia. Vi har selvfølgelig også et studentstyrt pauserom med sofagrupper og fullutstyrt kjøkken (samt at foreningen har sitt eget kontor i tillegg). Hos oss har vi to foreninger, dvs en som tar seg av det faglige og en som tar seg av det sosiale på studiet. Dessuten finnes det en drøss av mer uavhengige foreninger og spesialforeninger.
  • Mitt studium har ikke noen studentpub, men det er sjelden noe problem å låne skolens lokaler hvis man ønsker å ha kullfest, fest for alle på studiet osv. Ellers finnes det masse lokaler man kan leie og utesteder man kan dra til, som er vel så kule å tilbringe kvelden på.
  • Bedriftspresentasjoner har jeg allerede nevnt, men ja, det er ikke bare NTNU-studenter som får det. Det avhenger jo forresten veldig etter hva man studerer; siv.ing-studenter er ettertraktede, men jeg tror ikke det er så mange studier på Dragvoll som kan skryte av det samme. Jeg pleier å få noen gratis lunch/middager i året, enten på skolen, på hotell eller andre steder vi blir invitert til.
  • Vi har treningssenteret Kraft, med ca samme pris som SiT sitt treningssenter. Foreløpig har vi bare ett senter + en liten underavdeling, men det er nok ikke så lenge til Kraft 2 kommer. Dessuten finnes det velutstyrte treningsrom som er gratis å bruke på campus også. Klassen min pleide å låne hall og spille fotball ca én gang i uka.
  • TSI har masse idretter/undergrupper man kan være med i, alt fra langrenn og fjellgruppe til dans, padling, fekting, aikido, badminton, fotball, futsal, turn, volleyball, surfing og andre ting. Har man lyst til å starte en ny undergruppe, så er det heller ikke noe problem. Lysløypa med to klassiskspor og bred skøytesone prepareres hver dag og befinner seg ca 2 minutter fra campus, og gir perfekte forhold for langrenn fra typisk november til april. Det er ca 30 km preparerte skispor på Tromsøya og over 80 % av befolkningen bor under 500 meter unna lysløypa, så det er lett å ta seg en tur ut!
  • Vi har studenthuset Driv, som snart åpner i splitter nye lokaler. Personlig har jeg alltid foretrukket andre utesteder fremfor studenthus (inkludert da jeg bodde like ved Det norske studentersamfund i Oslo), men her har selvsagt Trondheim en fordel i og med at Samfundet arrangerer veldig mange konserter. Ønsker man å jobbe som frivillig på studenthuset er det selvfølgelig muligheter for det, akkurat som i Trondheim (og ja, såvidt jeg vet arrangerer de en god del fester for seg selv også).

Det er fint at du er fornøyd, men du trenger ikke å dømme Tromsø nord og ned av den grunn :)

Anonymous poster hash: 3ef48...547

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha lest gjennom det du sier, skjønner jeg at du har det fint, men ikke at du har grunnlag til å dømme Tromsø så hardt som du gjør. Litt vel biased, kanskje? Jeg vet at miljøet på profesjon i Tromsø har vært kjedelig med lite aktiviteter tidligere år og at vennene dine sikkert har hatt grunnlag til å klage.Dette har derimot tatt seg kraftig opp de to siste årene med egen forening og studentavis. Jeg har hatt 2 fadderuker siden jeg startet på UiT, en for årsstudium og en for profesjonstudiet. Sistnevnte var veldig aktiv og bidro til mange nye bekjentskaper og gode vennskap.

Tromsø generelt som studentby har jeg også egentlig bare hørt positive ting om fra studentene som har flyttet hit. Studentene fra Tromsø er også generelt ettertraktet. Nylig var det også noe i media om at ingeniørstudentene fra Tromsø og NTNU var de første som fikk seg jobb.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som stortrives i Tromsø. Selv går jeg profesjonsstudiet ved et annet universitet enn de to du nevner, men kjenner godt til strukturen ved de andre studiestedene. Mitt inntrykk er også at profesjonsstudiet i Tromsø er ganske innrettet mot forskning.

Anonymous poster hash: 49626...ac1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er det mulig å gå psykologi årsstudium på NTNU, og utifra de karakterene søke om opptak til profesjon?

Eller er det kun i bergen og tromsø en kan gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Er det mulig å gå psykologi årsstudium på NTNU, og utifra de karakterene søke om opptak til profesjon?

Eller er det kun i bergen og tromsø en kan gjøre dette?

Dette gjelder kun Bergen og Tromsø. Det har vært en overgangsperiode i Trondheim da 6-årig profesjon ble innført hvor de også tok inn noen basert på årsstudiet, men jeg tror den perioden er over nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder kun Bergen og Tromsø. Det har vært en overgangsperiode i Trondheim da 6-årig profesjon ble innført hvor de også tok inn noen basert på årsstudiet, men jeg tror den perioden er over nå.

Ånei! Så dumt! Har så utrolig lyst til å studere i Trondheim!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg deg, hadde jeg heller tatt opp fag og jobbet/spart penger, og deretter valgt Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har studert både i Trondheim(HiST + NTNU) og Tromsø(Høgskolen i Tromsø + UiT). Likte meg best i Tromsø.

Smak og behag.

Anonymous poster hash: eda3f...bb5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...