AUF Skrevet 26. mai 2004 #1 Skrevet 26. mai 2004 Jeg har lyst på ovnsbakt torsk i dag... Hvordan gjør jeg det??? Hva serverer jeg til?? Noen som har en god oppskrift?
Winnie the Pooh Skrevet 26. mai 2004 #2 Skrevet 26. mai 2004 Ja, torsk er en kjempegod fisk. Du kan jo f.eks pakke inn et torskestykke til hver i matpapir med noen gode grønnsaker, en klatt smør, salt og pepper. Da vil torsken dampe i sin egen kraft og det blir nydelig. Kjempegodt med tynne grønnsakstrimler, purre/vårløk og sukkererter i pakken. Serveres med kokte poteter og rømme til. Noen ganger har jeg hakkede tomater (fra boks) i ildfast form og legger fisk oppå der. Tomatene kan gjerne "sprites" opp med hvitløk og/eller chili, og fisken må saltes og pepres godt. Dekkes med ost og bakes under folie. Serveres med ris. Lykke til!
Gjest 1111 Skrevet 26. mai 2004 #3 Skrevet 26. mai 2004 Å servere ovnsbakt torsk med kokte grønnsaker, ris og karri-saus er også veldig godt.
Arkana Skrevet 26. mai 2004 #4 Skrevet 26. mai 2004 Som sagt overfor her så pakker du fisken inn i folie gjerne med grønnsaker o.l. rundt, selv synes jeg at torskefilet med bare litt salt, pepper, en smørklatt, sitronskiver og litt purre innpakket i folie er aldeles nydelig. Stekes på 220 grader i 20 minutter. Jeg synes aïoli (helst hjemmelaget) er nydelig som "saus" i tillegg til forskjellige grønnsaker. Aïoli lager du ved å vispe sammen to eggeplommer, en teskje sennep, litt salt og pepper og 1-2 pressede hvitløksfedd. Så visper du mens du heller i 50/50 av god olivenolje og en nøytralolje (jeg bruker maisolje), først dråpevis og så i en tynn stråle. Ca 2 dl olje tilsamme. Avslutt med en skvett sitronsaft og evt mer salt og pepper. Kjempegodt til all fisk, og den holder seg godt i kjøleskap om du skulle få rester igjen (nydelig på smørbrød istedet for smør/majones).
Gjest ikke innlogget AUF Skrevet 26. mai 2004 #5 Skrevet 26. mai 2004 Takk for gode tips!!! gleder meg til middag i dag!! :-)
Thomasine Skrevet 26. mai 2004 #6 Skrevet 26. mai 2004 I dag hadde vi sei i folie, men denne retten bruker jeg også til torsk: Fiskestykke i folie. River gulrot og kålrot over fisken. Tar over litt rekeost fra tube og krydder. Salt, pepper, persille/evt.dill. Kan også tilsettes litt sitronsaft. Osten smelter og sammen med saften fra grønnsakene og fisken har du en nydelig saus.
glaciera Skrevet 26. mai 2004 #7 Skrevet 26. mai 2004 Skjær 2-3 tomater i tykke skiver og legg i en ildfast form. Legg torskefilet i porsjonsstykker oppå. Ha over salt, pepper og press nopen dråper sitron over. Smør på et tykt lag ferdig pesto, evt masse finhakket basilikum blandet med presset hvitløk og olivenolje til konsistens som en tykk grøt. Stek i ovn på ca 200 grader til fisken er ferdig (dvs den flaker seg og er gjennomsiktig i midten). Det kan ta 15-25 min avhengig av ovn, hvor tett stykkene ligger osv. Spis alt sammen. Brød er godt til, da kan man suge opp den gode kraften!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå