LystPåHus Skrevet 15. februar 2014 #1 Del Skrevet 15. februar 2014 Hei! Litt usikker på hvor jeg skal begynne.. Vi leier for tiden et gammelt hus av mine besteforeldre.. Dette huset står som en del av landbrukstomten deres, men er jo lagd som en egen tomt med plen og gjerder rundt. Nå er muligheten for å kjøpe huset kommet og vi vurderer.. men... Hva er sjansen for å få skille ut dette huset som en egen tomt da huset er hovedhuset til landbruket (som ikke er i drift lengre). Og.. Om vi hadde fått skilt ut tomten ville vi bygget ut på det.. Og hvor dyrt vil ikke dette bli? Noen som har vært borti lignende situasjon og kan svare meg? Hadde satt uendelig stor pris på det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormborn Skrevet 15. februar 2014 #2 Del Skrevet 15. februar 2014 Jeg er 99,9 % sikker på atdere ikke får skilt hus fra jorder. Det skjer aldri og er utrolig strengt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LystPåHus Skrevet 16. februar 2014 Forfatter #3 Del Skrevet 16. februar 2014 Jeg er 99,9 % sikker på atdere ikke får skilt hus fra jorder. Det skjer aldri og er utrolig strengt! Takker for positiviteten! Hehe, neida.. Men tingen er at i kommuneplanene er huset skilt ut som tomt tidligere, men endret tilbake.. Så en gang for mangen år siden så har det vært egen tomt og egen gårds-og bruksnr.. Er det likevel ikke sjans i havet?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #4 Del Skrevet 16. februar 2014 Er det bare dette bolighuset på tomten? Anonymous poster hash: 7a6b6...c4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #5 Del Skrevet 16. februar 2014 Vi har en slik eiendom i vår familie, med to bolighus. Det som sperrer for muligheten til å skille ut er ene og alene (i følge kommunen) at de to husene står alt for tett, det er maks tre meter i mellom. Anonymous poster hash: 0ee51...fe8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormborn Skrevet 16. februar 2014 #6 Del Skrevet 16. februar 2014 Takker for positiviteten! Hehe, neida.. Men tingen er at i kommuneplanene er huset skilt ut som tomt tidligere, men endret tilbake.. Så en gang for mangen år siden så har det vært egen tomt og egen gårds-og bruksnr.. Er det likevel ikke sjans i havet?? HeHe, blir litt korte svar når man sitter på telefonen Men er sant da! Utrolig sjeldent man får det til. Vi bygger på ei tomt nå som det er en låve på, men for mange år siden ble faktisk bygningene skilt fra jordene så det er ingen jorder med! Bor på et lite sted så alle har jo hørt om det her og det var visst et lite helvete for folk ble forbanna når man fikk skille ut der og det egentlig ikke var lov osv. Grunnen til at de fikk lov var at huset lå så nærme veien (noe som forsåvidt er sant, men tenker man tomta som helhet er det som en million andre gårder). Tror nok det var noe muffens og noen kjentfolk innblandet! Dere kan jo ikke gjøre noe annet enn å søke og få avslag, så prøve ville jeg jo gjort uansett Hvertfall ringe landbrukskontoret. Her er forresten fra en annen posting jeg fant via Google, med noen som har prøvd: "Faren min har hus i ene enden av et 300 meter langt jorde, bestefaren min og låven står på andre siden. Kommunen er veldig positiv til utskilling av tomten og eiendommen til pappa, men landbrukskontoret sier tvert nei. Huset har pr i dag null verdi, ettersom det står "fast" der det står. Hadde huset blitt utskilt, hadde hus og garasje hatt en samlet verdi på over 4 millioner kroner.I og med at gården ikke er i drift, og ikke kommer til å bli i drift - hvorfor sier landbrukskontoret nei? Har de noen som helst grunn til dette? Finnes det noe lover som kan bli brukt i mot dem? De har egentlig ikke noe særlig argument på det.." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LystPåHus Skrevet 17. februar 2014 Forfatter #7 Del Skrevet 17. februar 2014 Saken er slik: Huset vi bor i er hovedhuset til jordbrukstomten. Det er kun det huset som står på landbrukstomten som ikke er utskilt. Utenom så har mine foreldre og besteforeldre utskilt tomt her tidligere og bygget i 1964 og 1981. MEN problemet er vel at jordbrukstomten må ha et tilhørende hus, så i tilfelle må besteforeldrene mine ta det på sin tomt? Det er utrolig dumt at det skal være så vanskelig, spesielt når det ikke har vært i drift siden 1995... Jordbruket består av ca 20-30 mål og vi bor i det huset sin da står på dette jordbruket.. Ellers har vi hus rundt oss, Innen 150m fra første hus er det 6 hus (inkludert vårt. Alle (utenom vårt) er utskilt til egen tomt VANSKELIG! Og ikke minst frustrerende.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønn Frosk Skrevet 17. februar 2014 #8 Del Skrevet 17. februar 2014 Du burde ringe kommunen å spørre hvordan de håndterer denne typen ting før du bestemmer deg. Detvirker til å være ett ganske risikabelt kjøp med de planene dere har, så jeg ville ha sjekket grundig før jeg tok avgjørelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå