Gå til innhold

Er det NAV-svindel når man jobber ekstra men ikke får betalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På meldekortet skal man jo krysse av for antall timer man arbeider, så jeg lurer på hvordan det fungerer hvis man har en jobb med fast lønn, men uker hvor det skjer ekstra ting og man må ta med seg arbeidet hjem et par timer selv om man ikke får betalt fra jobben for dette man gjør hjemme?

Altså, jeg får betalt av arbeidsgiveren for 20% arbeid = 7 timer per uke. Noen ganger hender det likevel at jeg bruker en time eller to hjemme her og der på diverse jobbrelatert, enten fordi jeg ikke har vært effektiv nok på kontoret eller fordi det rett og slett har skjedd noe ekstra den uken. Jeg ser for meg at det kommer til å være slik en god stund framover, i hvert fall i noen måneder.

Hvis jeg krysser av for disse timene vil jeg jo trekkes fra NAV og samtidig ikke få betalt fra arbeidsgiveren, med andre ord jobbe ekstra OG bli trukket i økonomien.

Ønsker å gjøre alt riktig men tør ikke ringe NAV og spørre i tilfelle jeg har krysset av feil den siste måneden :(

Anonymous poster hash: 2a78a...7cf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler jeg sterkt på, du svindler jo ingen? Du får jo ikke mer penger enn det du har krav på.

• Liker 2
Skrevet

Du skal i teorien ikke jobbe gratis, så du behøver ikke å melde fra arbeid som ikke registreres og ikke gies lønn for i så måte.

Anonymous poster hash: d0385...a50
  • Liker 2
Skrevet

https://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/Meldekortutfylling+-+arbeidss%C3%B8ker.345957.cms

Som hovedregel skal du alltid oppgi det antall timer du faktisk arbeider (for dagpenger både lønnet og ulønnet arbeid).

Anonymous poster hash: 8dac8...d63

Dette gjelder arbeidsavklaringspenger, så siden det står presisert at ulønnet gjelder dagpenger kan jeg vel gjerne puste ut litt... kanskje...

Skrevet

Dette gjelder arbeidsavklaringspenger, så siden det står presisert at ulønnet gjelder dagpenger kan jeg vel gjerne puste ut litt... kanskje...

Jeg ville ikke vært for sikker

http://www.nettavisen.no/3593491.html

Jeg ser ikke helt hvor NAV tar logikken fra.

Anonymous poster hash: b7959...891

Skrevet

Slik ser jeg det:

Får du ikke betalt, krysser du av "nei" for arbeid.

Får du noen gang (om ikke nå, neste måned osv), kryss av "ja" for arbeid i den perioden.

Man skal ikke bli trukket for arbeid man ikke hat vært på, men man skal oppgi arbeid selv om man får lønna senere. Jobb må være lønnet, ellers er det jo ikke reelt arbeid.

Gjest Blondie65
Skrevet

Grunnen for at man skal krysse av for ulønnet arbeid når en får dagpenger (arbeidsledighetstrygd) er at ulønnet arbeid også forhindrer arbeidssøking i den tiden det pågår. Du krysser egentlig av for at den tiden du er i arbeid er du utilgjengelig for arbeid NAV eventuelt kan tilby.

Jeg vet ikke hva slags regler som gjelder AAP vedrørende tilgjengelighet for annet arbeid.

Skrevet

Det enkleste er nok at du tar kontakt med din oppfølger og avklarer om dette skal registreres noe sted og eventuelt hvordan.. Få dem til å skrive et skriftlig notat av samtalen så sikrer du deg at det blir registrert i systemet at du har tatt kontakt angående dette...

Anonymous poster hash: 8dac8...d63
Skrevet

Jeg har som deg en kombinasjon av jobb og aap.

Jeg jobber også litt ekstra som jeg ikke får betalt for. Det er mitt valg og jeg synes det er viktig å vise arbeidsgiver at jeg er ansvarsbevisst i forhold til den jobben jeg skal gjøre. Har jobbet litt ekstra nå etter jul, men dette er dager jeg kommer til å ta som fri f.eks i påsken.

Jeg krysser derfor kun for de timene jeg faktisk får betalt for. Det betyr også at om jeg tar fri de 3 dagene i påsken så må jeg sette det opp som om jeg har jobbet på meldekortet.

Anonymous poster hash: cd7db...02f

Skrevet

Du skal krysse av for alle timer du jobber - betalt eller ikke. Hva du får i lønn er ikke NAV sitt problem. Når du jobber kan du ikke ta på deg andre jobber.

På samme måte som du ikke kan ta på deg frivillig arbeid i frivillige organisasjoner ol.

Du må melde inn alle timer, også ulønna jobbing - ellers kan du få problemer.

Anonymous poster hash: c8b1f...afd
Skrevet

Du skal krysse av for alle timer du jobber - betalt eller ikke. Hva du får i lønn er ikke NAV sitt problem. Når du jobber kan du ikke ta på deg andre jobber.

På samme måte som du ikke kan ta på deg frivillig arbeid i frivillige organisasjoner ol.

Man skal da ikke bli trukket i utbetalinger for å jobbe gratis. Det at man ikke er "tilgjengelig" for nav er en vid definisjon. Grunnen til at man skriver opp antall timer man jobber på meldekortet er jo fordi man får betalt av en annen arbeidsgiver disse timene og skal ikke ha dobbelt betalt selvfølgelig.

Anonymous poster hash: 99552...d36

• Liker 1
Skrevet

Det hadde vært latterlig om du måtte registrere gratis arbeid. Når det er sagt, så skal man ikke måtte jobbe gratis

• Liker 1
Skrevet

Så om jeg jobber frivillig og gratis for noe jeg alltid ville jobbet gratis for (hjelpe eldre med pc f.eks. i en time eller to en til to ganger i halvåret), så skal jeg straffes for det av nav, selv om jeg vet jeg ikke ville brukt de to timene til å søke på jobber uansett (søkingen tar jo bare noen få timer i uken)?

• Liker 1
Skrevet

Da er det vel ikke jobb men 'dugnad'!

Jeg hadde ikke ført det opp.

Trist at du ikke får betalt for de timene, det tror jeg ikke jeg hadde funnet meg i.

Skrevet

Avtal med arbeidsgiver først og fremst. Hender NAV har kontroll, og da er det viktig at meldekortene og hva arbeidsgiver oppgir, stemmer overens!

Ble selv utsatt for kontroll en gang, arbeidsgiver oppga jeg brukte mer tid pr dag enn jeg hadde ført opp på meldekortene, og det ble et styr uten like. Fikk beskjed om å tilbakebetale en haug med penger. Jeg drev med noe distribusjonsarbeid deltid. Arbeidsgiver estimerte dette til 4.5 timer pr gang, mens jeg hadde oppført tre timer. Ikke var det timebetalt heller.

Det hele endte med at en annen måtte kjøre ruten min og ta tiden. Kravet ble da frafalt fra NAV sin side.

Anonymous poster hash: a273a...f83

Skrevet

Så om jeg jobber frivillig og gratis for noe jeg alltid ville jobbet gratis for (hjelpe eldre med pc f.eks. i en time eller to en til to ganger i halvåret), så skal jeg straffes for det av nav, selv om jeg vet jeg ikke ville brukt de to timene til å søke på jobber uansett (søkingen tar jo bare noen få timer i uken)?

Hvorfor bruker du bare noen timer i uken på jobbsøking?! Gah, vi har det for godt i dette landet.

Anonymous poster hash: 76288...aa3

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hva om du jobber full tid med å fikse PC'er for eldre, som frivillig på hestesenteret og hever trygd fra NAV, og sier nei til jobbtilbud og kurs fra NAV?

Det er NAV som har laget reglene og at de ikke er logisk når det kommer til noen få timer i uken med veldedig arbeid er en kjent sak. Men nå er nå reglene sånn likevel: man skal ikke arbeide, med eller uten lønn samtidig som man mottar dagpenger.

Skrevet

Hva om du jobber full tid med å fikse PC'er for eldre, som frivillig på hestesenteret og hever trygd fra NAV, og sier nei til jobbtilbud og kurs fra NAV?

Det er NAV som har laget reglene og at de ikke er logisk når det kommer til noen få timer i uken med veldedig arbeid er en kjent sak. Men nå er nå reglene sånn likevel: man skal ikke arbeide, med eller uten lønn samtidig som man mottar dagpenger.

I mitt tilfelle ville jeg ikke rapportert det, men i dette tilfellet, som er helt annerledes, så ville jeg nok bare kanskje rapportert det. For det vil alltid være slik at jobben (den hypotetiske! og ulønnede) vil komme i andre rekke og jobbsøking og jobbing alltid vil komme først. Jeg ville uansett ikke jobbet mer frivillig som arbeidsledig enn når jeg har jobb. (PS Å hjelpe eldre med å komme inn på e-post og facebook er noe helt annet enn å reparere pc-er).

Skrevet

Du vil bli trukket uansett, så ikke før de timene opp. Ellers da så er arbeidsgiveren din et rasshull som lar det her skje.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...