Gå til innhold

Forskjellsbehandling av barnebarn, hvordan ta opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt kinkig familiesituasjon, kunne trengt innspill fra andre utenforstående.

Min mor har alltid forskjellsbehandlet megog min åtte år yngre søster. Nå ser det ut til at hun viderefører forskjellsbehandlingen til barna våre. Barnet til søster er fremdeles bare nyfødt, men der hvor min fikk en fødselsgave for et par hundrelapper, har mor brukt flere tusen på søsters baby.

Hører med til historien at jeg har en sønn, mens søster har fått en datter. Moren min var veldig skuffet da hun fikk høre at vi ventet en gutt.

Jeg blir bare så utrolig lei meg. I alle år har jeg fått kjipe bursdagsgaver som det ikke har ligget noe omtanke bak (krus, duk som ikke passer i verken størrelse eller farger osv), dvs hvis hun i det hele tatt har husket på dagen min, mens søster har fått dyr elektronikk osv.

Nå kan det se ut til at det fortsetter med barnebarna.

Hva kan jeg gjøre?

Anonymous poster hash: f5f30...365

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Påpeke konkret hva hun gjør, og si at siden du ikke unner barna dine den samme følelsen av å bli behandlet mindreverdig, vil du kutte kontakten der om hun ikke skjerper seg.

• Liker 4
Skrevet

uff. klem til deg. hørtes lite hyggelig ut.

vet ikke helt hva du kan si. men noe burde du si. dette er jo ikke rettferdig overhodet.

kanskje du bare skal si det som det er, ta opp eksempler slik som du gjorde her. kanskje skrive et brev til hun? hvor du får med alt du føler og tenker rundt det uten at hun kan avbryte deg mens du snakker.

er også fort gjort å tenke etterpå "åh, jeg skulle sagt det også"

men om du skriver et brev kan du jo tenke igjennom det lenge først.:)

lykke til uansett :)

Anonymous poster hash: 191d3...564
Skrevet

Å kutte kontakten med mor vil antagelig bety at jeg mister kontakt med søster og barnet hennes. Det vil jeg egentlig ikke, siden jeg ønsker at barna våre skal ha kontakt.

Uff, skikkelig smørje. Men jeg har aldri klart å si ifra på egne vegne før. Og de gangene jeg har tatt opp "småting" har mor gått ekstremt i forsvarsposisjon.

Skrevet

Dette var ikke lett å gi deg råd på da nei. Du kan jo selvfølgelig ytre ting mer fordekt, og si at du til bursdag/jul ønsker deg en slik mobil/PC/nettbrett som søsteren din fikk sist. Si det med et smil og vennlighet som om det er den mest naturlige ting i verden at du skulle få.

Jeg kjenner jeg hisser meg opp.... hadde aldri klart å holde munn på meg her gitt :vetikke:

Skrevet

Å kutte kontakten med mor vil antagelig bety at jeg mister kontakt med søster og barnet hennes. Det vil jeg egentlig ikke, siden jeg ønsker at barna vår

Uff, skikkelig smørje. Men jeg har aldri klart å si ifra på egne vegne før. Og de gangene jeg har tatt opp "småting" har mor gått ekstremt i forsvarsposisjon.

Dette MÅ du ta opp! Av og til er det slik at livet prøver oss- dette er vel en situasjon hvor du har muligheten til å ta tak og speak your mind!! Det er jo horribel atferd av en mor/bestemor. Mine foreldre er helt motsatt, de har 7 barnebarn men har i alle år vært krampaktig opptatt av å bruke like mye på gaver til alle sammen.

jeg synes du burde ta en prat med moren din og gi konkrete eksempler både når det gjelder deg og sønnen din, og forklare hvor mye det sårer når noen så tydelig settes foran deg selv og egne barn, spesielt av en som står så nær.... kan ikke fatte hva hun tenker på!!!!!!! Drittkjerring!

Anonymous poster hash: 59d5a...0a5

• Liker 1
Skrevet

Dette MÅ du ta opp! Av og til er det slik at livet prøver oss- dette er vel en situasjon hvor du har muligheten til å ta tak og speak your mind!! Det er jo horribel atferd av en mor/bestemor. Mine foreldre er helt motsatt, de har 7 barnebarn men har i alle år vært krampaktig opptatt av å bruke like mye på gaver til alle sammen.

jeg synes du burde ta en prat med moren din og gi konkrete eksempler både når det gjelder deg og sønnen din, og forklare hvor mye det sårer når noen så tydelig settes foran deg selv og egne barn, spesielt av en som står så nær.... kan ikke fatte hva hun tenker på!!!!!!! Drittkjerring!

Anonymous poster hash: 59d5a...0a5

Det komiske er at hun har alltid vært veldig var for forskjellsbehandling selv, men ser tydeligvis ikke at hun gjør det samme.

Men takk for innspill. Jeg skal se om jeg får vist til konkrete tilfeller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...