Gjest Felicity Skrevet 26. mai 2004 #21 Del Skrevet 26. mai 2004 Det finnes "snyltere", også blant alenemødre OG FEDRE. Problemet er vel ikke disse menneskene som tilegnerer seg subsidier de i utgangspunktet ikke har krav på, snarere systemet som "tillater" slike handlinger. Så lenge det finnes smutthull i lover og regler, så vil det også finnes "snyltere". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 26. mai 2004 #22 Del Skrevet 26. mai 2004 Problemet - som flere av innleggene her viser - er at alle "vet" at mange snylter..... Snylter jeg fordi jeg - som aleneforsørger - har skatteklasse 2? Snylter jeg fordi jeg - som aleneforsørger - får en barnetrygd mer enn antall barn jeg har? Snylter jeg fordi jeg - som aleneforsørger - får stønad til barnetilsyn? (som i aller høyeste grad har bidratt til at jeg har kunnet vært i jobb) Snylter jeg fordi staten forskutterer 600 kr. i bidrag? (siden far nekter å betale noe som helst?) Mer enn det har jeg - som aleneforsørger - aldri mottatt, og heller aldri hatt krav på, siden jeg faktisk (og det er vel også utrolig for noen....) ALLTID har vært i full jobb. Hvilke andre ordninger fins det? Jo - overgangsstønad. Denne kan man motta i inntil 3 - tre - år, og er ment å skulle bidra slik at man kan utdanne/etterutdanne seg. TJener man over xxx kr. får man ikke dette. Bostøtte får også noen - men denne støtten kan også samboende/gifte foreldre få. Den er ikke unik for aleneforsørgere. Slik jeg ser det er det et problem at "alle" vet hvor "fett" det er å være aleneforsørger og alle "vet" at særlig aleneMØDRE er noen snyltende latsabber som ihvertfall ikke gidder å jobbe. Det er på mange måter en veldig nedlatende holdning i samfunnet generelt til aleneMØDRE, lurer på om dette er noe som henger igjen fra da det var en skam å bli gravid utenfor ektekskap? Hva trådstarter skal gjøre med denne mannen vet jeg ikke - men det er helt åpenbart at voksenopplæring i mange tilfeller er helt påkrevd! Forøvrig: trygdesystemet i Norge er et rettighetssystem, dvs. fyller du visse krav har du rettigheter. Til dels er det også basert på ærlighet, man stoler på dine opplysninger. Dette vil det ALLTID være noen som misbruker. Spørsmålet blir da: når må det innføres mer kontrollsystemer (=mer byråkrati) for å hindre misbruk, dvs. hvor mye misbruk kan systemet (og oss som skattebetalere) tolerere før noe må gjøres? Er det greit med misbruk på 5%?? 10%?? Jeg vet ikke, men jeg vet at jeg heller vil ha et system med noe misbruk, enn et overbyråkratisert, overkontrollert system. Det siste vil nemlig veldig fort bli vesentlig dyrere.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 26. mai 2004 #23 Del Skrevet 26. mai 2004 Uff, dette er et "brennende" tema... :-? Selv er jeg student, mor til to og gift med en som tjener såpass at jeg får kun det minste fra lånekasse og i stipend. Dette gjør at vi ikke akkurat lever "fett", men vi klarer oss. Må si jeg da blir litt tent når jeg nylig snakket med en alenemor. Hun har 2 barn - med 2 fedre. Hun fortalte rett ut at hun skulle være hjemme litt ekstra ( fremfor å begynne i jobb igjen ) og benytte seg av alle midler hun kan få ut av staten.... :-x Hun får utbetalt rett under 20.000,- per.mnd. :o :o :o Hvordan klarer hun det?! :klø: :klø: Ja, jeg synes det er urettferdig at hun som godt kan ta seg en jobb (..det er nemlig ikke det at hun ønsker å gå hjemme - det gjør hun fordi hun får mere betalt om hun går hjemme... :o ) kan gå hjemme og drive dank, mens en annen prøver å få seg en utdannelse skal "slite" økonomisk.... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 27. mai 2004 #24 Del Skrevet 27. mai 2004 Må si jeg da blir litt tent når jeg nylig snakket med en alenemor. Hun har 2 barn - med 2 fedre. Hun fortalte rett ut at hun skulle være hjemme litt ekstra ( fremfor å begynne i jobb igjen ) og benytte seg av alle midler hun kan få ut av staten.... :-x Hun får utbetalt rett under 20.000,- per.mnd. :o :o :o Mor til min halvsøster er slik, mens min mor igjen er motsatt. Som jeg skrev i et tidligere innlegg under denne tråden gjorde min mor alt hun kunne for og få endene til og møtes (som det heter) samtidlig som hun gikk på skole for og få seg en utdanning. Vet ikke hvor mye vi hadde og leve for i periodene hvor det var tøffest økonomisk, men det var flere ganger vi ikke hadde penger til middag. Hvor vil jeg? Jo, selvom det finnes unntak tror jeg nok at de fleste ikke er så ille som mange tror. Forresten..... en enke med barn er også alenemor. Hvorfor mener man bare skilte eller de som har vært kjæreste eller samboer? Hvorfor er det bare disse som vistnok snylter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BREKKA LILL Skrevet 27. mai 2004 #25 Del Skrevet 27. mai 2004 Jeg har også hatt en opplevelse der en mann kom med lignende uttalelser til meg. Han sa at de utnyttet systemet og hadde dårlig moral etc.. Jeg ble også pist på han og fortalte hvordan jeg opplevde min alenemorsituajson.. Hans oppfatning hadde med hans erfaringer med alenemødre.. de gikk ute drakk og festet, gjorde ingenting. de lå med hvem som helst... I hans miljø var dette helt vanlig.. de strødde om seg med penger, for de kan jo bare gå på sosialen hvis de trengte mer.. jeg tilhørte ikke hans miljø og fortalte om hvor mye jeg slet med å få pengene og tiden til ås trekke til. Fortalte hvor dårlig menn behandlet meg, hvor mye man må fortelle og underkaste seg et system ( sosialkontoret etc ). Jeg var ærlig til fingerspissene og plukket sund hvert motangrep han kom med... Men jeg nevnte jo også at det finnes snyltere blandt aleneforeldre som det finnes blandt alle samfunnslag.. Jeg tror han forstå hva jeg mente.. Openget mitt er.. det er ikke alle som vet hva det betyr å være aleneforeldre. De bare tror.. men de har for lite kunnskap til å være påståelig, selv om de er det likevel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 27. mai 2004 #26 Del Skrevet 27. mai 2004 Ja, jeg synes det er urettferdig at hun som godt kan ta seg en jobb (..det er nemlig ikke det at hun ønsker å gå hjemme - det gjør hun fordi hun får mere betalt om hun går hjemme... :o ) kan gå hjemme og drive dank, mens en annen prøver å få seg en utdannelse skal "slite" økonomisk.... :-? Bare tull at hun får mer av å gå hjemme. For å si det slik. Hun får mere penger fra staten av å gå hjemme ja, for når hun begynner jobbe reduserer de overgangstønaden hennes. Men da vil hun få lønn i tillegg til den reduserte overgangstønaden. Samt at hun får stønad til barnetilsyn. Så hun tjener nok på å få seg en jobb, men penger for å gjøre ingenting frister vel mer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scorpina Skrevet 27. mai 2004 #27 Del Skrevet 27. mai 2004 Synes det er VEL over kanten å kalle alene mødre for svindlere og kriminelle!!! Som en kuriositet >> les heller HER - HAN er svindler OG kriminell!!!! Systemet i Norge er jo lagt slik at de som ER hjemme med barna sine skal kunne "overleve" på en nogenlunde vettug måte uten å måtte gå til "fattig-huset" som for 30-40 år tilbake. Takk og PRIS at vi har et slikt system. Den karen som sjøl sitter godt i det, med kone (som sikkert også er i arbeid), hus og heim fatter jeg ikke hva mostrer over. Hva den dagen hans datter f.eks sitter der med nyfødt barn og barnefar over alle hauger....skal han da si til sin datter "Du er svindler og kriminell som har satt deg sjøl i den situasjonen?" Ærlig talt!!! Selv er jeg så "heldig" å bo ilag med barnefar til min datter, er i arbeid og har et godt liv - betaler skatt med GLEDE - for nettopp å også sørge for at JEG har de rettighetene som Regjering og Storting har satt!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. mai 2004 #28 Del Skrevet 27. mai 2004 I dag har jeg rukket å ha en heftig diskusjon med en eldre (45 år) mannlig kollega som påsto at alenemødre er en gjeng med snyltere. Hans påstand: De lurer til seg masse penger de ikke har krav på og snylter på samfunnet. De får dobble trygder og tripple trygder og andre bidrag som gjør at de lever som dronninger bare fordi de ikke gidder å bo sammen med barnefaren... De svindlerne skulle vært i fengsel!! De svindler på utspekulerte måter, og trikser med "????" (skjønner ærlig talt hva han mente) hver mnd. Disse forskjellige trygdene alenemødre får er ikke til som en "arbeidsinntekt", men en midlertidig støtteordning i en vanskelig situasjon. Det viser seg at mange likevel baserer seg på dette som en hovedinntekt og ikke søker jobb underveis. Alenemødre er like "pliktig" til å komme seg ut i arbeid og bidra til felleskassen som alle andre. Benytter du deg av disse stønadene og ikke gjør "pliktene" dine som å søke jobb, da snylter du. Vi andre betaler surt mye i skatt for å hjelpe i en overgangsperiode, og da er det enda surere om noen tror dette er lønn for å få barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. mai 2004 #29 Del Skrevet 27. mai 2004 Synes det er VEL over kanten å kalle alene mødre for svindlere og kriminelle!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 28. mai 2004 #30 Del Skrevet 28. mai 2004 ok - hvis to lever sammen og får barn - da er det greit at mor er hjemme mens barna er små med kontantstøtte. Man kan nesten si at staten oppfordrer til at de skal være hjemme. Dersom man blir alene med barn - da skal man ut i jobb fort som fy ellers så snylter man. Disse barna har mao. ikke krav på en tilstedeværenede mor. Hvor er logikken???? E Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2004 #31 Del Skrevet 28. mai 2004 Hvor er logikken???? Man får da vel ikke mindre av staten av å være allenemor??? Er det jeg som har gått glipp av noe? Det er jo ikke staten som har valgt at du skal være alenemor.. Det er en situasjon som DU har satt deg i og du dermed selv må ta ansvaret for. Staten i Norge belønner i alt for stor grad folk som gjør dårlige valg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BREKKA LILL Skrevet 28. mai 2004 #32 Del Skrevet 28. mai 2004 Man får da vel ikke mindre av staten av å være allenemor??? Er det jeg som har gått glipp av noe? Det er jo ikke staten som har valgt at du skal være alenemor.. Det er en situasjon som DU har satt deg i og du dermed selv må ta ansvaret for. Staten i Norge belønner i alt for stor grad folk som gjør dårlige valg! mener du virkelig dette????? Du virker litt ensidig i dine "tanker" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 28. mai 2004 #33 Del Skrevet 28. mai 2004 Rart det der med at folk skal være så forbannet på alenemødre som får trygd, og at det ikke burde gå an og i det hele tatt. Dette gjelder selvføgelig folk som ikke har vært i behov for denne støtten selv. Sannsynligvis har de fleste alene mødre betalt skatt i noen år, og kommer også meget sannsynlig til å betale skatt igjen (nå mener jeg de som kun lever på trygd og ikke arbeider, og jeg vet at det trekkes skatt også av trygd... men det er da penger man får i utgangspunktet). Skulle man heller ikke hatt et trygdesystem som sørger for deg dersom du blir ufør? Hva med sykelønnsordningen? Det betales ut over femti milliarder i sykelønn pr år her i landet, om jeg ikke husker helt feil - det er noen år siden jeg leste det. Om ikke alenemødre skal ha noe, så er det vel ingen andre som skal ha noe heller, mener jeg... Jeg har hørt at enkelte påstår at kvinner skor seg på ordningen ved å sette den ene ungen etter den andre til verden for å slippe og jobbe, men da må jeg le . Det finnes pokker ikke hardere jobb enn å oppdra unger, så vel bekomme! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2004 #34 Del Skrevet 28. mai 2004 Jeg har hørt at enkelte påstår at kvinner skor seg på ordningen ved å sette den ene ungen etter den andre til verden for å slippe og jobbe' date=' men da må jeg le . Det finnes pokker ikke hardere jobb enn å oppdra unger, så vel bekomme![/quote'] Dersom det er så hardt å få barn, så er det faktisk bare å la være Jeg er i mot at staten skal belønne folk for å få barn de ikke klarer å ta seg av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mel-anie Skrevet 28. mai 2004 #35 Del Skrevet 28. mai 2004 Enkelte mennesker tåler ikke at noen får mer hjelp enn de selv' date=' og det er de som hele tiden kritiserer de menneskene.[/quote'] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BREKKA LILL Skrevet 28. mai 2004 #36 Del Skrevet 28. mai 2004 Dersom det er så hardt å få barn, så er det faktisk bare å la være Jeg er i mot at staten skal belønne folk for å få barn de ikke klarer å ta seg av. Hva mener du om det å lønne - arbeidsledige, sykemelding, attføring, alderspensjon, uføretrygd, sosialhjelp, penger til utlendinger?? alt dette er også å belønne folk som "ikke gjør noe"??? Når man får barn.. er det ikke bare jenter inne i bilde, men gutter også.. mener du at gutter ikke har noe skyld?? siden du er så sint på alenemødre og deres situasjon, må du da også være sint på de guttene / mennene som er med på å lage barna??? :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2004 #37 Del Skrevet 28. mai 2004 Hva mener du om det å lønne - arbeidsledige, sykemelding, attføring, alderspensjon, uføretrygd, sosialhjelp, penger til utlendinger?? alt dette er også å belønne folk som "ikke gjør noe"??? Helt riktig! Den store forskjellen er at gamle, uføre osv ikke selv har valgt å bli gamle og uføre. Barn derimot er frivillig. Det er den store forskjellen! Når man får barn.. er det ikke bare jenter inne i bilde' date=' men gutter også.. mener du at gutter ikke har noe skyld?? siden du er så sint på alenemødre og deres situasjon, må du da også være sint på de guttene / mennene som er med på å lage barna??? :-?[/quote'] Ja, det skal måtte være med å forsørge barna sine de også.. på lik linje med mødrene. Men dette er ærlig talt noe man bør avtale før man får barn, ikke etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BREKKA LILL Skrevet 28. mai 2004 #38 Del Skrevet 28. mai 2004 Den store forskjellen er at gamle, uføre osv ikke selv har valgt å bli gamle og uføre. Barn derimot er frivillig. Det er den store forskjellen! Ja, det skal måtte være med å forsørge barna sine de også.. på lik linje med mødrene. Men dette er ærlig talt noe man bør avtale før man får barn, ikke etterpå. Barn velger ikke å bli født de heller.. så hvis du tenker på barnas ved og vel og ikke de voksnes... får det en annen klang i ørene dine da?? Hva hvis mennene ikke vil ha barna og sier det klart ifra eller de bare stikker av fordi de ikke takler presset?? du virker så bastant i dine oppfatninger, så jeg prøver å finne ut nyansene i oppfatningen dine.. Hvis mannen ikke vil ha barn.. og hun ikke vil ta abort?? hva da?? Hvis kvinnen ser på abort som drap?? men nå må jeg gå skal i et møte... Kan du ikke tneke litt på dette til jeg kommer tilbake??+ dette er ganske interessant synes jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti72 Skrevet 28. mai 2004 Forfatter #39 Del Skrevet 28. mai 2004 Helt riktig! Den store forskjellen er at gamle, uføre osv ikke selv har valgt å bli gamle og uføre. Barn derimot er frivillig. Det er den store forskjellen! Så du tror ikke det er store mørketall blant de uføre?? Og hva da hvis alt er avtalt og mannen får ny fam. og trekker seg fra avtalen? Det er ikke fete bidrag som utbetales etter at de nye reglene kom. I mitt tilfelle skal jeg betale 2/3 av hva min datter koster, og barnefar 1/3. Er dette riktig syns du? Og alikevel får jeg 300,- mer i bidrag i dag en før den nye loven kom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2004 #40 Del Skrevet 28. mai 2004 også er vi igang igjen. Alle alenemødre er...... de fortjener ikke bedre det er deres egen skyld. Men - ungene da?? Skal de lide fordi gjest (og en del andre misunnelige peronser) mener at vi ikke skal ha ordninger for aleneforsørgere? "når du var så dum å få barn, og så gå ut av forholdet til barnefaren, så kan ungene bare seile sin egen sjø". Fin holdning! Det finnes mange grunner til at man faktisk er aleneforsørger. noen av oss er skilt - og noen av oss måtte det for å overleve (levde i forhold med mishandling) Noen er enker/enkemenn Noen ble alene fordi faren stakk Noen ble alene fordi de valgte det Mange grunner, mange sjebner. Vi som er aleneforsørgere skal altså måtte legge fram månedsregnskap for å "vise" /bevise at vi IKKE snylter. Vi skal helst ikke ta imot de ordninger som finnes (hmmmm - lurer på hvor mange to inntektsfamilier som virkelig trenger barnetrygden....). Vi skal stå på egne ben. WAKE UP CALL! ungene våre har da like stor rett til økonomisk trygghet (nei, jeg snakker ikke om rikdom!) som andre barn? Og rett til en mor/forelder som ikke er totalt utslitt fordi h*n må jobbe 150% for å få ting til å gå i hop? Eller har ikke barna våre krav på det? Dessuten - dere som "vet" så godt at alle alenemødre snylter og får for mye: kan dere være så snill å fortelle meg hvordan jeg og kan nyte godt av det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå