Gå til innhold

Alenemødre snylter??!!

Titti72

Anbefalte innlegg

I dag har jeg rukket å ha en heftig diskusjon med en eldre (45 år) mannlig kollega som påsto at alenemødre er en gjeng med snyltere.

Hans påstand:

De lurer til seg masse penger de ikke har krav på og snylter på samfunnet. De får dobble trygder og tripple trygder og andre bidrag som gjør at de lever som dronninger bare fordi de ikke gidder å bo sammen med barnefaren... De svindlerne skulle vært i fengsel!! De svindler på utspekulerte måter, og trikser med "????" (skjønner ærlig talt hva han mente) hver mnd.

Nå er jeg rett og slett forbannet!!!! Han er en oppegående fyr egentlig, har barn og er gift med barnemor, så jeg skjønner ikke hvor bitterheten kommer fra. Jeg prøvde å argumentere, men det prellet av som vann på gåsa.

Når jeg sa at det ikke er alenemødrene som svindlet til seg goder som er problemet, men de som er i forhold m/barn, men ikke er det på "papiret" de er snylterne som ødelegger for de "ekte" alenemødrene.

De som blir tatt for trygdesvindel er faktisk ikke alenemødre, men lever og bor med en mann. Du kan ikke svindle til deg noe du har krav på!!!

Det er samboende svindlere som gir alenemødre et dårlig rykte og gjør ordet alenemor nærmest til et skjellsord.

Jeg skjønner at dette ikke er en diskusjon jeg kan ta opp med han igjen, for han har rett og slett ikke peiling på hva han snakker om. Lurer på om det har stått noe i aftenposten i dag som har fått han til å sprekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det må da være lov å mene at aleneforeldre ikke burde motta midler fra det offentlige?

Du trenger ikke være enig, men du kan jo gjerne respektere hans meninger for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være lov å mene at aleneforeldre ikke burde motta midler fra det offentlige?

Du trenger ikke være enig, men du kan jo gjerne respektere hans meninger for det?

Det var overhode ikke det han mente. Han sa de var kriminelle!

At de svindlet til seg penger og skulle vært fengslet!!??!!

Hadde han sagt at de burde leve av det de selv tjener i jobb, eller komme seg i jobb hadde det vært en annen sak. Men han mente faktisk at de svindler til seg, noe som ikke er mulig da de faktisk har krav på dette. At jeg fortalte at svindlerne er de som får, men ikke har krav på noe, det godtok han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o

Kanskje han burde vokst opp med kun en forelder?

Sett hvordan det er når far forlater sin hjemmeværende kone uten utdanning, og sine tre barn for og leve livet sammen med sin elskerinne istedet!!! *litt gammel bitterhet, bare*

Hvor lett det er og gå på skole og få seg en utdanning samtidlig som barna vokser til og stadig trenger nye klær og ting og tang. Samtidlig som man ikke får sove om nettene for man bekymrer seg for økonomien.

Litt utav sporet her, men slike som han aner ikke hva han snakker om.

Det er sikkert noen av de han tenker på, men hovedgruppa er nok ikke slik....

:sinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man få lov til å mene at alenemødre ikke burde fått midler fra staten, men nå ligger nå forholdene slik til rette i norge at aleneforeldre får støtte fra staten, det er de færreste av dem som faktisk snylter til seg mer en det de lovlig har rett på av statlige midler.

Det finnes de som snylter, både de som bor samme med partner men ikke oppgir det, og de som faktisk er alene men som gjør det til ett livsverk å finne smutthullene som gir dem mest mulig penger FORDI de er aleneforeldre. (det er ikke bare mødre som er aleneforeldre, det er også fedre, selv om det ikke er mest utbredt, og de får faktisk også mer midler fra staten en ikke-aleneforeldre gjør)

men nå ER det jo faktisk ikke alle aleneforeldre som har valgt selv å sette seg i den situasjonen å bli aleneforelder! Det er mange som får barn mens man er i velfungerende forhold, men som i etterkant skjærer seg og man splittes, kanskje det er den som ikke sitter igjen med unga som egentlig valgte splitten? Det er utrolig mange forskjellige mennesker, både aleneforeldre og andre.

Jeg er ustyrtelig glad for at jeg bor i ett velferdsland der jeg betaler den skatten jeg skal mens jeg er i jobb, slik at jeg har trygghet i støtte fra staten dersom jeg kommer i situasjoner som gjør at jeg faktisk trenger det, som f.eks å bli aleneforelder!!

Mange av disse mødrene har og vil etterhvert som barna blir større, være med å betale skatt tilbake til staten på lik linje med alle andre som både gir og får midler til staten, så jeg skjønner ikke hvorfor man ikke skal få midler til å leve ok når man betaler for det?

Er det å snylte for de som er uten arbeid og får midler fra staten i den perioden også? eller de som får trygd fordi de er syke? eller andre som får midler for å klare seg bra i ett velferdsland der de aller fleste av oss faktis betaler skatt nettopp for at vi skal ha disse godene?

Selvsagt kan man mene hva man vil, men det er ikke ulovlig å tenke i farger heller. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ok.. da er det lov å bli oppgitt.. men lite annet å gjøre..   :kul:

Men nå sitter jeg her og er overprovosert!!! Skulle gjerne banka litt vett inn i panna hans!! Får bare håpe han har hatt en overkjip morgen, og at han trengte en utblåsning.

Eller jeg håper jo ikke at han har hatt en kjip morgen da men .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det blir omtrent som de som sier at innvandrere bare snylter på den norske stat.

Ja. de får noen støtteordninger når de kommer til landet. Men er man oppgitt over dette får man vende frustrasjonen mot politikerne som har vedtatt disse reglene, ikke si at innvandrere er snyltere.

Ofte har man lest en artikkel i VG e.l om en innvandrer som har snyltet på trygda - det betyr ikke at alle er snyltere.

Slike mennesker som argumenterer på denne måten er det håpløst å diskutere med. Mitt beste råd til deg er å være overbærende med hans manglende forståelse - det er ikke verdt å bli provosert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Enkelte mennesker tåler ikke at noen får mer hjelp enn de selv, og det er de som hele tiden kritiserer de menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg omtrent like gammel som denne "eldre" mannen .. og er alenemor med to barn.. og jeg må jo si at det er ikke mye jeg "snylter" på staten for nei...

Riktignok er jeg i skatteklasse II og får barnetrygd for ett ekstra barn.. men dog.. - og det er det jeg får... - og det er ting jeg har "rett til"

De støtteordningene som er til enslige forsørgere (regner med at han tok med alenefedre i samme slengen... eller er ikke de snyltere??) - har vi heldigvis som velferdssamfunn stort sett råd til.

At samfunnet vårt er lagt opp med støtteordninger som de som har krav på /trenger det det får bør vi jo alle være glade for.

De fleste er vel enige om at svindel enten det gjelder sykepenger/arbeidsledighetstrygd eller annet ikke er ok.

Hva slags misunnelse er det som ligger til grunn for dette kan man vel bare lure på ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
At samfunnet vårt er lagt opp med støtteordninger som de som har krav på /trenger det det får bør vi jo alle være glade for..

Det må da være fult akseptabelt å være uenig i dette.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det det, men vi som er for det synes jo at det er noe alle bør være glade for det fordi faktisk hvem som helst KAN komme til å trenge hjelp en gang, og da er det jo godt å ha det. (tenker ikke bare på å få støtte for å være aleneforelder, men generellt støtteordninger fra staten)

Klart man kan være uenig, men hva den dagen man selv trenger en eller annen form for støtte fra staten? man må se at så godt som alle faktisk kan være så uheldig å trenge støtte en dag, og om man også da mener at man burde klare seg uten støtte, ja da mener man jo det. Så enkelt.

Men jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hva godt det ville gjort å hatt større fattigdom og elendighet i ett velferdsland hvor vi alle har muligheten til å ta vare på hverandre. For det er det som ville vært ressultatet dersom vi ikke betalte skatt og hadde goder fra staten. Jeg ser ikke det positive ved den løsningen, men for guds skyld, mener man at det er det beste, så vær så god. Det kommer jo ikke til å skje heldigvis, så meningene går ikke utover de som trenger det allikevel. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Hvis man får ting man har krav på er man ingen snylter, da benytter man seg av rettigheter.

Om man lyver for å oppnå disse rettighetene er man en snylter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Selvfølgelig er det det, men vi som er for det synes jo at det er noe alle bør være glade for det fordi (....)

Klart man kan være uenig, men (...)

Så du mener det er lov å ha meninger, du mener bare at denne typen meninger er noe man ikke bør ha.. Eh.. logisk..

Enten respekterer du andres rett til å ha sine meninger eller så gjør du det ikke. Dersom du respekterer andre sine meninger kan du selvfølgelig argumentere i mot, men å skrive at "det er noe alle bør være glade for" synes jeg ikke er å være åpen for andre typer meninger.

Da må jeg i så fall få lov til å mene at det er noe alle bør være i mot.. ;)

Det er viktig å ikke bli for kjepphøy bare fordi man innehar de mest "aksepterte" meningene.. :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart han gjerne må være uenig i at det skal være sånn . men så lenge ordningene er der .. blir ikke de som får støtten kriminelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

Det største problemet er vel at utrolig mange utnytter denne økonomiskehjelpen.... Har forskjellig adr for å motta hjelo, men alikavel bor sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Klart han gjerne må være uenig i at det skal være sånn . men så lenge ordningene er der .. blir ikke de som får støtten kriminelle...

Nei, jeg er helt enig i at det er absurd å kalle folk som benytter seg av eksisterende ordninger på et lovlig vis for kriminelle.

Men jeg protesterer på uttalelesen om at "det bør alle være glade for", da jeg mener det en fullstendig akseptabel mening å ikke være glad for dettte (selv om jeg selv er glad for det, altså.. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg protesterer på uttalelesen om at "det bør alle være glade for", da jeg mener det en fullstendig akseptabel mening å ikke være glad for dettte (selv om jeg selv er glad for det, altså.. ;) )

Greit..

Tenkte vel på at de aller fleste av oss eller noen av våre nærmeste - en eller annen gang i livet kommer i en situasjon hvor vi får hjelp fra det offentlige i en eller annen form .. enten det er ved sykdom, arbeidsledighet eller annet.. (og jeg mener vel fortsatt at vi bør være glade for at vi bor i et samfunn som kan hjelpe de som trenger det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Som alenemor med 3 barn mottar jeg kr 320 ekstra i barnetrygd pr barn fra staten. I tillegg får jeg kr 930 i barnebidrag pr barn som faren betaler. I tillegge får jeg den vanlige barnetrygden som alle mottar ca kr 950 pr barn. De som selv har barn vet godt at denne summen ikke dekker alle kostnadene knyttet til det å ha barn. I tillegg jobber jeg deltid i helsevesenet og får skatteklasse 2. Får utbetalt 9 200 i lønn pr mnd. Total familieinntektinntekt (inkl. trygd og bidrag) ca 15 790 : 4 personer = kr 3947 pr person pr mnd. Dette skal dekke alle utgifter. Bolig, strøm, klær, mat, transport, tlf/internet/tv, forsikring, lege, ferie og fritid mm. Som dere ser er det et stramt budsjett.

Vi kan heller ikke kalle folk som mottar trygd for kriminelle. Dette er basert på et offentlig lovverk. De som følger loven er ikke kriminelle. Da må man kritisere politikerne som foretar bevilgningene og ikke enkeltpersoner eller grupper som mottar goder de har krav på. Personlig er jeg glad for at vi lever i et samfunn som sikrer folk en minimun levestandard som dekker enkel bolig og rimelig mat. Tror faktisk at de fleste av barna som lever under fattigdomsgrensen er barn av aleneforsørgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener det er lov å ha meninger, du mener bare at denne typen meninger er noe man ikke bør ha.. Eh.. logisk..

Enten respekterer du andres rett til å ha sine meninger eller så gjør du det ikke. Dersom du respekterer andre sine meninger kan du selvfølgelig argumentere i mot, men å skrive at "det er noe alle bør være glade for" synes jeg ikke er å være åpen for andre typer meninger.

Da må jeg i så fall få lov til å mene at det er noe alle bør være i mot.. ;)

Det er viktig å ikke bli for kjepphøy bare fordi man innehar de mest "aksepterte" meningene.. :tunge1:

'

Jeg respekterer fullt ut at folk har andre meninger, jeg har aldri påstått noe annet, men utifra MITT synspunkt, så synes JEG at de aller aller fleste bør være glad for det. Jeg er vel ikke kjepphøy bare fordi jeg ikke forstår de som tenker annerledes? eller fordi jeg mener de aller fleste burde være glad for en velferdsordning som lett de aller fleste kan trenge en ikke så vakker dag!! ? :o

Jeg må få si min mening og mene mitt i like stor grad, og at andre skjønner mine utsagn like dårlig som jeg forstår deres er jo så sin sak.

Og selvfølgelig skal du få mene at det er noe alle bør være imot, det er jo en mening (dersom den hadde vært slik, har fått med meg at du ikke mener det) som er din. Den er fullt ut like lovlig den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...