AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #1 Skrevet 15. februar 2014 Om ikke sorgen er stor nok må jeg jo nå tenke på mye annet. Min første tanke er jo hvor skal jeg bo og hvordan skal jeg klare meg økonomisk. Vi eier boligen sammen, men jeg har ikke råd til å sitte med huset og det er han som blir boende. Jeg må ut å finne meg ett nytt sted og bo. Det er forsåvidt greit. Jeg skal alltid finne meg et koselig sted hvor jeg og barna kan ha det fint. Og med tid og stunder vil jo jeg få litt penger når han må kjøpe meg ut av huset. Men det jeg er mest bekymret for er den økonomiske hverdagen. Jeg vet at for å få en rimelig bolig må jeg opp i 10 000 -12 000kr i leie. Da går jo en stor del av lønnen kan du si. Vi har 3 barn sammen hvorav de to eldste vil bo en uke hos mor og en uke hos far. Da dette blir delt omsorgsrett vil det si at vi må dele likt på alle utgifter da? Eller er det slik at han som tjener mye mer enn meg betaler større prosent av SFO og andre utgifter? Hun minste er så lita at hun blir boende fast hos meg, så den er jo grei Håper noen vil svare..blir utrolig stresset av det hele. Anonymous poster hash: bea6d...ee5
Gjest Whitestripes Skrevet 15. februar 2014 #2 Skrevet 15. februar 2014 Han må vel kjøpe deg ut av din andel av huset? Da bør du ha noe egenkapital som du kan skyte inn i et eventuelt leilighets/huskjøp? Alltid bedre å eie enn å leie, selv om mange vil protestere på det. For de barna som dere har 50/50, deles alle utgifter likt, så vidt jeg vet er ikke dette inntektsbasert. For det minste barnet får du bidrag og dobbel barnetrygd. Om du har veldig lav inntekt, kan du få bostøtte. Lykke til, dette kommer til å gå veldig fint. Jeg har selv vært der du er, og selv om det var tøft i perioder, klarer man mye mer enn man tror. 1
Gjest Alett Skrevet 15. februar 2014 #3 Skrevet 15. februar 2014 Han må ha god inntekt dersom han skal sitte med huset etter at du har fått din halve del. Sender deg en klem Jeg vet ikke så mye mer å si. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #4 Skrevet 15. februar 2014 Han kan ikke beholde huset med mindre han har halvparten av verdien å betale deg i cash umiddelbart. Du skal ikke vente på dette "med tid og stunder". Har han ikke råd til å betale deg halve verdien må har han heller ikke rett på å sitte med huset, sånn er livet. Der får du da egenkapital til å kjøpe deg noe nytt selv. Har vært i samme situasjon selv, alt ordner seg selv om det er utrolig kjipt der og da. Anonymous poster hash: 865e0...201 4
momo Skrevet 15. februar 2014 #5 Skrevet 15. februar 2014 Han må kjøpe deg ut, så du får egenkapital til å kjøpe ditt eget. Ta bidrag gjennom nav, tjener han mye mer enn deg, skal han også betale deg bidrag for de dere har 50%, så deler dere på utgiftene likt på de. Og har du lav inntekt får du bostøtte. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #6 Skrevet 15. februar 2014 Det er godt du fant ut av det nå. Du er enda ung, så kanskje du møter kjærligheten på nytt. Uansett, nå skal du jo tenke på deg og barna, og du trenger iallfall ikke dra inn en drittsekk i livet ditt enda. Anonymous poster hash: f6f9c...2a6 1
Gjest Blondie65 Skrevet 16. februar 2014 #7 Skrevet 16. februar 2014 Så fremt dere eier huset 50-50% hver og huset har steget i verdi etter dere kjøpte det slik at huset er verdt mer enn lånet dere har på det og egenkapitalen dere har skutt inn fortsatt er inntakt eller har øket så må han betale deg ut for å fortsatt kunne bo der. Han må betale deg ut med den samme andelen som dere har eierandeler på. Hvis han ikke har råd til å betale deg ut kan han kun bli boende dersom du aksepterer at han skal bo der fortsatt. Det kan argumenteres med at å beholde huset gir barna delvis trygghet i at noe fortsatt er kjent og kjært. Hvis dette er argumentet for å beholde huset bør dere ta en skikkelig diskusjon på hvem som skal bo der fordi den som flytter blir skadelidende i forhold til å kjøpe seg ny bolig hvis de ikke får ut sin andel av husets verdi. Ellers er jeg enig i at "på sikt" ikke er godt nok, her bør det avtales nøyaktig hva som skal skje før man får hver sin adresse. Det er han som har gjort det slutt, og han ønsker nok mest at bruddet blir realisert raskt med flytting. Dette kan du bruke til å få en god avtale på plass om deling og salg av boligen.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #8 Skrevet 16. februar 2014 Tusen takk for alle gode svar...jeg er veldig takknemlig! Det blir kanskje maks 200 000,- jeg får av huset da mesteparten av huset fremdeles består av lån. Slik at dette med å kjøpe meg noe er vel ikke veldig aktuelt enda. Må vel spare opp litt mer(hvis jeg klarer) Som lønn får jeg utbetalt 22 000 noe jeg er overlykkelig for men ser det kan bli en utfordring om jeg skal bo slik tårlig greit.... Han får rundt 55 000 utbetalt i måneden og vil klare seg veldig godt. Men er det slik at selv med delt omsorgsrett må han bidra litt mer økonomisk siden han har bedre lønn, ser jo alt litt lysere ut da Anonymous poster hash: bea6d...ee5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå