AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #1 Skrevet 15. februar 2014 Jeg føler meg som svindler! Jeg mottar overgangsstønad selv om jeg er gift. Mannen bor i utlandet og jeg er alene om babyen vår, så praktisk sett er jeg alenemor, men teknisk sett ? Jeg har mottatt stønaden i ett år nå og kan få to år til, men samvittigheten sier at jeg må dra til NAV på mandag og si som det er. Selv om jeg trenger disse pengene sårt, føler jeg en skam hver gang utbetalingsdatoen nærmer seg. Jeg kan jo ikke bevise at jeg er gift heller, for jeg har ikke vielsesattesten. Men det holder kanskje at jeg sier det? Hva skjer da? Kommer de til å kreve tilbake over 100 k på dagen? Jeg vet at dere tenker at jeg er et fælt menneske som utnytter systemet, men jeg var desperat, ER, desperat. Hvordan gå fram? Anonymous poster hash: 65b37...c38
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #2 Skrevet 15. februar 2014 Jeg føler meg som svindler! Jeg mottar overgangsstønad selv om jeg er gift. Mannen bor i utlandet og jeg er alene om babyen vår, så praktisk sett er jeg alenemor, men teknisk sett ? Jeg har mottatt stønaden i ett år nå og kan få to år til, men samvittigheten sier at jeg må dra til NAV på mandag og si som det er. Selv om jeg trenger disse pengene sårt, føler jeg en skam hver gang utbetalingsdatoen nærmer seg. Jeg kan jo ikke bevise at jeg er gift heller, for jeg har ikke vielsesattesten. Men det holder kanskje at jeg sier det? Hva skjer da? Kommer de til å kreve tilbake over 100 k på dagen? Jeg vet at dere tenker at jeg er et fælt menneske som utnytter systemet, men jeg var desperat, ER, desperat. Hvordan gå fram? Anonymous poster hash: 65b37...c38 Jeg hadde tatt imot pengene. Eneste er at jeg er redd for at de kan finne det ut og da kreve tilbake pengene.Anonymous poster hash: 32aed...e3c
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #3 Skrevet 15. februar 2014 Er du lovlig gift i utlandet? Det er ikke ulovlig å ta imot pengene så lenge du ikke er lovlig gift og det ikke er registrert i Norge (ekteskapet må godkjennes av Norge). Hvordan ble du gift? Anonymous poster hash: 6d9c9...acd 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #4 Skrevet 15. februar 2014 Du må dokumentere at du er gift, og du sier du ikke har vielsesattesten. Nav kommer ikke til å gjøre noe. Ekteskapet skal registreres hos skatteetaten. Anonymous poster hash: 6d9c9...acd
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #5 Skrevet 15. februar 2014 Er du lovlig gift i utlandet? Det er ikke ulovlig å ta imot pengene så lenge du ikke er lovlig gift og det ikke er registrert i Norge (ekteskapet må godkjennes av Norge). Hvordan ble du gift? Anonymous poster hash: 6d9c9...acd Jeg er lovlig gift i utlandet, men jeg registrerte ikke i Norge. Først var jeg litt skeptisk til hele giftmålet fordi vi gjorde det for fort. Så det at jeg ikke registrerte med engang ga meg et pusterom og tid til å føle og tenke på hele greia. Men jeg forstår ikke hva du mener her. Altså, så lenge jeg ikke et lovlig gift i Norge et jeg inne gift i det hele tatt etter norsk lov? Er det det du sier? Men det som tegnes er jo bare å levere inn vielsesattesten og få ekteskapet ført inn i registret og så er jeg gift også i Norge. Det trenges ikke noe spesial godkjenning grunnet mindreårig eller noe. Eller må all ekteskap godkjennes? Anonymous poster hash: 65b37...c38
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #6 Skrevet 15. februar 2014 Jeg er lovlig gift i utlandet, men jeg registrerte ikke i Norge. Først var jeg litt skeptisk til hele giftmålet fordi vi gjorde det for fort. Så det at jeg ikke registrerte med engang ga meg et pusterom og tid til å føle og tenke på hele greia. Men jeg forstår ikke hva du mener her. Altså, så lenge jeg ikke et lovlig gift i Norge et jeg inne gift i det hele tatt etter norsk lov? Er det det du sier? Men det som tegnes er jo bare å levere inn vielsesattesten og få ekteskapet ført inn i registret og så er jeg gift også i Norge. Det trenges ikke noe spesial godkjenning grunnet mindreårig eller noe. Eller må all ekteskap godkjennes?Anonymous poster hash: 65b37...c38 Alle vielser foretatt i utlandet må godkjennes i Norge. Du må ha med et dokument som viser at du ikke er gift i Norge når du gifter deg i utlandet, og vielsen må foregå på et offisielt kontor. Du skriver at du ikke har vielsesdokumentet, og dermed vil du ikke få ekteskapet registrert i Norge, med mindre du får tak i et nytt dokument som i tillegg må stemples apostille i det landet du giftet deg i. Ifølge norsk lov er du ugift. Anonymous poster hash: e6293...f44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå