AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #1 Skrevet 15. februar 2014 Sitter her, blakk etter å ha betalt alle regningene og funderer litt. vi er ett ekteparr som begge jobber 100%, vi har ikke bil, ingen krettgjeld/forbrukslån, eller studielån. Har kunn ett boliglån på 1,5 mil og 2 små barn. Burde ikke to fulle stillinger være nok til å klare seg helt fint økonomisk?? Men det er ikke alltid nei... Vi tjener 570 000 tilsammen, og føler oss fattige og utenfor i samfunnet. Joda vi har tak over hodet, og mat på bordet, men der stopper det.... Barna har aldri vært på ferie, de har kunn arvet og fått klær og utstyr. Vi må alltid takke nei til å være med på lekeland/kino o.l Jeg mener det er noen alvorlig galt ett eller annet sted, når man til tross for å jobbe fulltid faktisk ikke har råd til å leve! Selv med 2 utanndelser kommer jeg ikke over 300 000 i årslønn, samtidig som jeg føler alle andre rundt meg "vasser i penger" og de fleste jeg kjenner tjener alene mer enn vi to gjør til sammen:( Anonymous poster hash: ae5c4...4ed
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #2 Skrevet 15. februar 2014 Kan jeg spørre hvilke utdannelser du har og hva du jobber som? Anonymous poster hash: 994f7...afc 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #3 Skrevet 15. februar 2014 Det høres litt rart ut. Selv hadde jeg 375 000kr i året med en ikke fullført utdannelse. Anonymous poster hash: 24609...cd5 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #4 Skrevet 15. februar 2014 Høres rart ut. Sløser dere mye på småting? Jeg er student og får inn ca 10.000 i måneden, og føler jeg lever svært godt. Har riktignok ikke barn, men har bil (luksus), stor hund, og råd til å reise på ferie når jeg ønsker. Sparer dog mye på småting i det daglige. Hvordan ser budsjettet deres ut? Anonymous poster hash: 6a911...4ad 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #5 Skrevet 15. februar 2014 Dere er begge to lavlønte så skjønner at det ikke er rom for de store utskeielsene. Skulle likt å vite hva dere jobber som. Anonymous poster hash: ff85d...459 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #6 Skrevet 15. februar 2014 Dere kan umulig ha "570 000 tilsammen" om begge jobber 100% ... Anonymous poster hash: 6b1f6...d45 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #7 Skrevet 15. februar 2014 Takk for svar:) Jeg jobber som helsesekretær og mannen jobber med it på sykehus. Nei er her er det lite sløsing, men hele lønnen min er borte bare på å betale huslånet, barnehage for 2 og månedskort. Mannen sitter igjen med husleia og alle andre regninger som strøm, internett, mobil, forsikring også mat og medisiner da... TS Anonymous poster hash: ae5c4...4ed
Gjest Blondie65 Skrevet 15. februar 2014 #8 Skrevet 15. februar 2014 Jobber dere fulltid? Har dere ikke valgt selv både utdannelse og å eie en bolig? Mener ikke å være frekk, men for meg handler dette mye om planlegging. Jeg, f.eks, jobbet hardt og lenge for å få muligheten til å kjøpe bolig. Jeg ville aldri kjøpt den hvis det hadde betydd nei til alt av ferier og sosial omgang med venner fordi disse har høyere prioritet hos meg. Jeg har ikke bil - det har jeg ikke råd til. Derfor har jeg valgt bosted i forhold til kollektivtilbud og økonomi. Jeg kan glatt sammenligne meg med mine venner ingeniørene som tjener 1,5-2 ganger det jeg tjener. Hva skulle poenget være med det. Det blir det bare ukultur av. Eller jeg får ta ingeniør utdannelse da. Den største fellen man kan gå i er å frivillig sulke over egen situasjon og forestille seg at en ikke kan gjøre noe med den. Til og med brannskadde, eller personer født med graverende handikap velger hvordan de ser på livet sitt og mulighetene.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #9 Skrevet 15. februar 2014 Takk for svar:) Jeg jobber som helsesekretær og mannen jobber med it på sykehus. Nei er her er det lite sløsing, men hele lønnen min er borte bare på å betale huslånet, barnehage for 2 og månedskort. Mannen sitter igjen med husleia og alle andre regninger som strøm, internett, mobil, forsikring også mat og medisiner da... TS Anonymous poster hash: ae5c4...4ed En helse sekretær tjener vel ikke under 300.000? Hva hva tjener mannen som jobber med it? Dette kan da umulig være fulltid? Anonymous poster hash: 1f654...a4e
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #10 Skrevet 15. februar 2014 Jobber dere fulltid? Har dere ikke valgt selv både utdannelse og å eie en bolig? Hadde mest sannsynlig vært dyrere å leie. Anonymous poster hash: 1f654...a4e 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #11 Skrevet 15. februar 2014 Helsesekretær er da vel ikke høyere utdanning enn videregående? Anonymous poster hash: 24609...cd5 4
Gjest Whitestripes Skrevet 15. februar 2014 #12 Skrevet 15. februar 2014 Det kan virke som dere bor over evne. Du skriver både huslån og husleie, og i tillegg strøm, internett osv. Er ingenting inkludert i husleia? Kanskje dere burde se på om dere kan bo billigere, der er det mye penger å spare. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #13 Skrevet 15. februar 2014 Kanskje dere bor for dyrt for deres lommebok. Men jeg synes det hørtes veldig lite ut å tjene 275.000 i året i 100% stilling. Er du sikker på at dette er gjengs lønn for helsesekretærer? Kanskje du skal vurdere å bytte jobb? Kanskje du får bedre betalt på et annet legekontor? Eller kanskje du rett og slett skal vurdere å endre helt jobb. Du ville jo faktisk tjent mer om du satt i kassa på Rimi. Anonymous poster hash: 59639...902 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #14 Skrevet 15. februar 2014 Hva slags it jobb er det som betaler så lite? Anonymous poster hash: 1f654...a4e 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #16 Skrevet 15. februar 2014 Joda vi jobber begge to fulltid! Helsesekretær på sykehus tjener 289 000 brutto i året. Tjente i grunn ikke så mye mer som hjelpepleier heller. Helsesektoren er jo ikke kjent for å være godt betalt, ei heller innen IT... Joda vi har selv valgt å kjøpe leilighet, men den gang tjente mannen litt mer, og vi hadde ikke barn... Uansett hadde det blitt like dyrt å leie! Med tanke på hvordan vi bor, bor vi faktisk ganske billig, siden vi kjøpte mens boligmarkeddet var litt nede. Skulle vi flyttet nå, måtte vi betalt mye mer, for myye mindre plass. Og gjett om vi har forsøkt å bytte jobber, mannen har hatt MANGE og det er ca lik lønn, for ja han er uten utdannelse, uten mulighet til å ta det. Men alikevel mener jeg at med 100% stilling burde man kunne leve greit, selv i lavtlønnsyrker, for noen må faktisk gjøre de jobbene... Anonymous poster hash: ae5c4...4ed 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #17 Skrevet 15. februar 2014 Jeg vet at helsesektoren(staten) gir ræva lønn i forhold til privat sektoren. Om dere begge bytter til privat sektoren vil jeg anta at mannen din kan få 50 000 - 200 000 mer i lønn om ikke mer(avheng av hvor dere bor)om han riktig utdanning og kompetanse. For deg vil jeg også anta at du vil øke med hvertfall 50 000 i året om du bytter til privat sektoren. Helsesektoren i Norge betaler latterlig lite i lønn til vanlige arbeidere, men om man har en lederstilling eller er her høyere oppe i systemet tjener man betraktelig mer. For noen år siden så jeg en annonse om en vanlig stilling(elektriker, rørlegger, mekaniker) i avisen fra sykehuset, men om jeg skulle tatt den stillingen ville jeg gått ned 60 000 i årsinntek om jeg gikk fra privat sektoren til offentlig sektor. Så det er noe alvorlig feil med lønningene i den sektoren. Anonymous poster hash: 6b1f6...d45 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #18 Skrevet 15. februar 2014 Joda vi jobber begge to fulltid!Helsesekretær på sykehus tjener 289 000 brutto i året. Tjente i grunn ikke så mye mer som hjelpepleier heller.Helsesektoren er jo ikke kjent for å være godt betalt, ei heller innen IT... Joda vi har selv valgt å kjøpe leilighet, men den gang tjente mannen litt mer, og vi hadde ikke barn... Uansett hadde det blitt like dyrt å leie!Med tanke på hvordan vi bor, bor vi faktisk ganske billig, siden vi kjøpte mens boligmarkeddet var litt nede.Skulle vi flyttet nå, måtte vi betalt mye mer, for myye mindre plass. Og gjett om vi har forsøkt å bytte jobber, mannen har hatt MANGE og det er ca lik lønn, for ja han er uten utdannelse, uten mulighet til å ta det. Men alikevel mener jeg at med 100% stilling burde man kunne leve greit, selv i lavtlønnsyrker, for noen må faktisk gjøre de jobbene... Anonymous poster hash: ae5c4...4ed Jodda, noen må gjøre de jobbene. Men jeg har valgt å ikke gjøre dem, med mindre de får høyere lønn. Det samme kan (og bør) andre velge. Å drive samfunnet er faktisk ikke et individuelt ansvar. Hovedfokuset til en familie burde være å drive AS Familien best mulig. Så bedre lønn på en eller begge bør prioriteres. Etterutdann dere, søk jobb. Så: et lån på 1.5 mill bør koste dere 8.000 i mnd. Dette er litt mindre enn jeg betaler for å bo. Nå har ikke jeg to barn, men jeg tjener 100' mindre enn dere og setter av henholdsvis 150' (sparing) og 40' (ferie) årlig. I tillegg lever jeg i sus og dus. Så dere MÅ sløse, barnehage, fritid og mat til to unger spiser ikke opp nesten 300' årlig. Hva er feks månedsbudsjettet for mat? Reise? Lege? Klær? Barn? Og klarere dere holde budsjettet? Anonymous poster hash: 32906...376 2
Miss moneypenny Skrevet 15. februar 2014 #19 Skrevet 15. februar 2014 Ts, hva bruker dere på husleie, strøm, forsikringer, barnehage, telefon, månedskort, mat, helse? Hvordan ser budsjettet deres ut? 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #20 Skrevet 15. februar 2014 Jeg mener du har skrevet om dette tidligere tråder og fått mange råd den gang, evt er det noen i nøyaktig samme situasjon som dere, men samme utdannelser, årslønn og situasjon ellers... Uansett så får mannen din lite betalt dersom han faktisk har høyere utdanning og tjener under 300 000 i en 100% stilling. Dersom han kun har videregående så er det det lønnen ligger på. Dere har jo selv valgt hva dere vil jobbe som, og når man velger det inkluderer det også å tenke fremover hva man kommer til å tjene og hva man da har råd til. Når dere prioriterer hus og barn så er det ikke alltid det blir penger til så mye annet, slik er det ofte for småbarnsforeldre, men det burde dere helt ærlig tatt med i betraktningen da dere valgte utdannelse og to barn. Hvis du mener det er for lite så må en eller begge begynne å søke nye jobber, evt ta mer utdannelse. Utgiftene blir jo ikke mindre med årene, selv om det er en del å spare når ungene slutter i barnehage, dog går dette gjerne opp i andre utgifter som sfo, fritidsaktiviteter, klær og økt matbudsjett. Dere må seg gjennom alle utgiftsposter og se om dere kan spare inn både på tlf, internett, tv abonnement, aviser/blad abonnement, forsikringer, transport og ikke minst matbudsjett. Blir litt provosert når du mener det er galt at to 100% stillinger ikke er nok til å klare seg økonomisk, all den tid dere har tak over hodet og mat på bordet. Å føle seg fattig er ikke det samme som å være fattig, og dere er faktisk i posisjon til å kunne gjøre noe med situasjonen, men da krever det å søke på jobber eller ta mer utdanning, evt jobbe ekstra et annet sted. Å dra på ferie er ingen samfunnsrett, og helt ærlig ikke et problem å ikke ha opplevd for barnehagebarn. Du sier dere ikke har råd til å leve, men det har dere, dere kan dog ikke gjøre alt dere har lyst til, men det kan de færreste og de som kan det planlegger og jobber for det. Her i huset spares det på en ting for å ha råd til en annen, og slik gjør de fleste jeg kjenner det. Jeg vet at dersom jeg skal få råd til flere barn, reiser, lekeland, restaurantbesøk osv, så må jeg øke inntekten, og da jobber jeg for det før jeg kan unne meg disse godene. Det samme gjelder for deg. Jeg skjønner f.eks ikke hvorfor folk klager over at de ikke kan ta med to barn på ferie og lekeland, hvis du har lyst til dette så må du finne ut som dette er noe du har råd til før du setter barn til verden (i alle fall nr to). Anonymous poster hash: fdae9...616 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå