AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #1 Skrevet 15. februar 2014 Samboeren min jobber som bygningsarbeider. Han er arbeidsinnvandrer og jobber med flere andre arbeidsinnvandrere. Han mener at noen av kollegene hans har fått igjen penger på skatten i bostøtte selv om de tjener ca. 400 000 i året, og kun har leid et rom til ca. 4000 i mnd. Jeg sier at det KAN ikke stemme. Det er jo helt idiotisk, men han mener at de kjenner en regnskapsfører som har hjulpet dem, og at de hadde krav på det. Jeg mener at det enten må være fra en tid da de hadde det dårlig økonomisk, eller at noe har blitt "lost in translation" og misforstått. Så siden vennene hans fikk det, har samboeren min nå også tenkt å søke om det. Han tjener over 500 000 i året, leien vår er på 10 000. Jeg er student. Vi har ikke barn. Jeg sier at det er en helt idiotisk ting å søke om, og at han aldri kommer til å få det, men han insisterer på at hans kolleger, som tjener nesten like mye, har fått det, og da kan han også søke. Jo, jo... For all del. Han får søke om han vil, men det er jo helt meningsløst. Hva er egentlig riktig her? Det kan da ikke stemme at min samboers venn fikk bostøtte med en årsinntekt på 400 000 og leie på 4000? (Singel mann, barn i hjemlandet). Anonymous poster hash: 77dd5...671
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #2 Skrevet 15. februar 2014 TS her Nå sier han at det er ikke skkert det var bostøtte det het, men det fikk i hvert fall tilbake en del av husleien de hadde betalt av en eller annen grunn. Jeg er helt sikker på at dette må være en misforståelse eller noe lureri... Anonymous poster hash: 77dd5...671
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #3 Skrevet 15. februar 2014 Det kan ikke være bostøtte han mener. Der er grensen ulik fra kommune til kommune, men det ligger på ca 230 000. Men forstår ikke helt dette med skatten som han snakker om. Han må rett og slett se på papirene de har levert inn sånn at han forstår litt mer av det. Men lever ikke dere ganske greit med årsinntekt og husleie? Anonymous poster hash: b9233...75e
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #4 Skrevet 15. februar 2014 Kan være ett pendlertillegg? Siden de har familie i utlandet? Anonymous poster hash: bb3d3...155
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #5 Skrevet 15. februar 2014 Det kan ikke være bostøtte han mener. Der er grensen ulik fra kommune til kommune, men det ligger på ca 230 000. Men forstår ikke helt dette med skatten som han snakker om. Han må rett og slett se på papirene de har levert inn sånn at han forstår litt mer av det. Men lever ikke dere ganske greit med årsinntekt og husleie? Anonymous poster hash: b9233...75e TS her Jo, vi har det kjempefint og har absolutt ikke noe behov for bostøtte... Så jeg forstår virkelig ikke hva samboeren min snakker om. Det var visst klart at vennen hadde fått tilbake deler av husleien som allerede var betalt. Jeg har spurt og spurt, og det er visst 100% sikkert det han mente (selv om jeg likevel mener at noe ikke stemmer). Vi snakket om en venn av oss som skal søke om å få etterbetalt barnetrygd, noe denne første vennen også har fått, og da begynte de å snakke om at man kan få igjen penger på husleie også. Det er jo helt merkelig :S Anonymous poster hash: 77dd5...671
Gjest Blondie65 Skrevet 15. februar 2014 #6 Skrevet 15. februar 2014 Bostøtte søker man kommunen om, det er et tilskudd vanskeligstilte får til dekning av andel av husleie. Det kommer ikke som "igjen på skatten". Hvis man bor borte hjemmefra på hybel i en annen by så kan man få noen skattefradrag. Dette er noe en oppgir på selvangivelsen og ikke noe en søker om. Så finnes der selvsagt en rekke muligheter for å svindle til seg fratrekk på skatten, men uten å vite nøyaktig hva disse har "søkt om" kan jeg heller ikke svare på hva de har svindlet. Jeg anbefaler deg å be han få tak i søknadsskjema disse som har fått uklare beløp igjen på skatten (?) har brukt slik at både du og han vet hva det er snakk om og kan ta stilling til om det er reelle stønader han har krav på eller om det er svindel.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #7 Skrevet 15. februar 2014 Bostøtte søker man kommunen om, det er et tilskudd vanskeligstilte får til dekning av andel av husleie. Det kommer ikke som "igjen på skatten". Hvis man bor borte hjemmefra på hybel i en annen by så kan man få noen skattefradrag. Dette er noe en oppgir på selvangivelsen og ikke noe en søker om. Så finnes der selvsagt en rekke muligheter for å svindle til seg fratrekk på skatten, men uten å vite nøyaktig hva disse har "søkt om" kan jeg heller ikke svare på hva de har svindlet. Jeg anbefaler deg å be han få tak i søknadsskjema disse som har fått uklare beløp igjen på skatten (?) har brukt slik at både du og han vet hva det er snakk om og kan ta stilling til om det er reelle stønader han har krav på eller om det er svindel. Hva mener du med "bor borte hjemmefra på hybel i en annen by"? Hvor er "hjemme"? Jeg tror ikke jeg får se på papirene... Det er samboeren min som nevnte det for meg, og jeg har ikke noe kontakt med disse menneskene. Nå begynner samboeren min å bli irritert over at jeg maser om dette. Han sierat han ikke vet mer enn at de fikk tilbakebetalt deler av husleia.. fra et eller annet sted :S Han kalte det "bostøtte" først, men nå er det visst kanskje ikke det likevel. Herregud, for noe styr. Det virker litt rart hele greia. Anonymous poster hash: 77dd5...671
Gjest Blondie65 Skrevet 15. februar 2014 #8 Skrevet 15. februar 2014 Borte hjemmefra betyr: A og B bor i Olso. B jobber i Stavanger og bor mandag til fredag på hybel. Ut fra hybelens størrelse, kokemuligeter e.l har eller har ikke B rett på skattefradrag for hybelen. Jeg mente selvsagt at din mann - som påstår en hel haug om bostøtte og søknader uavhengige av inntekt får gå til kameratene sine og få blankettnummer eller link til søknadsskjema. Eller han kan klappe igjen når han ikke vil godta at hans teorier om dette ikke kan dokumenteres. Altså: hvis det finnes støtte / fradrag får han bringe konkrete søknadsskjema, poster i selvangivelsen og forutsetninger på bordet eller slutte å snakke om det.
Gjest Blomst83 Skrevet 15. februar 2014 #9 Skrevet 15. februar 2014 Bostøtte er jo uansett ikke noe man får igjen på skatten.Det er et beløp man får hver måned,og nei man får ikke det med en så høy inntekt.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #10 Skrevet 15. februar 2014 Ts, skal ikke du ta ut fingeren og gjøre det slutt med han her? Det er lett å se at du er samme ts som i en tråd om kone som er gravid. Anonymous poster hash: 6daeb...ad8
Bex Skrevet 15. februar 2014 #11 Skrevet 15. februar 2014 (endret) Det er ikke borteboer-fradrag (pendlerfradrag) de mener da? Men det gjelder bare om man er folkeregistrert langt nok borte fra arbeidsplassen. Sjekk ut Skatteetaten sine nettsider for mer info! Endret 15. februar 2014 av Bex
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #12 Skrevet 15. februar 2014 Tror også det er snakk om pendlerfradrag. Altså, som hovedregel skal en ikke ha utgifter for å jobbe, en får fradrag for ting som lang reisevei, noen får klesgodtgjørelse og slikt. Om en må bo utenfor hjemmet for å jobbe kan en få fradrag for det. Helt typisk anleggsarbeidere som må leie hybel andre steder i perioder. Bostøtte er en helt annen ordning, som utbetales månedlig og er knytta til å ha veldig lav inntekt. Har ingenting med skatt å gjøre. Anonymous poster hash: 37df4...d48 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #13 Skrevet 15. februar 2014 Tillegg til forrige post - men for å få pendlertillegg må de ha fast bolig et annet sted. Anonymous poster hash: 37df4...d48 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #14 Skrevet 16. februar 2014 Ts, skal ikke du ta ut fingeren og gjøre det slutt med han her? Det er lett å se at du er samme ts som i en tråd om kone som er gravid. Anonymous poster hash: 6daeb...ad8 Karen i den tråden var fra pakistan, så neppe, siden vi ikke har hatt arbeidsinnvandring derfra siden 70-tallet. Anonymous poster hash: cdbbb...ffe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå