Gå til innhold

Fertilitetstesting, hvor starter man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noen her som er kjent med gangen i fertilitetstesting?

Jeg begynner å "dra litt på årene" og har lyst til å sjekke hvor mange egg jeg har. Må jeg først bestille time til fastlegen? Hvor mye koster det å bli testet?

Takk for innspill :)

Anonymous poster hash: 6a43a...4a4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre du har prøvd å bli gravid ett år har du ikke rett på utredning i det offentlige, uansett alder.

Du kan ta kontakt med en privat gynekolog. Det de kan gjøre er å ta en titt med innvendig ultralyd, og ta blodprøver gjennom syklusen for å måle hormonnivåer og eggløsning, samt måle eggreserver. Dersom det er noe feil her får du et svar. Men selv om alt ser bra ut, noe det sannsynligvis gjør, er det ingen garanti. Alle mine prøver var tipp-topp, men ved prøverørsbehandling og egguttak ble det oppdaget at eggkvaliteten var for dårlig.

Skrevet

Med mindre du har prøvd å bli gravid ett år har du ikke rett på utredning i det offentlige, uansett alder.

Du kan ta kontakt med en privat gynekolog. Det de kan gjøre er å ta en titt med innvendig ultralyd, og ta blodprøver gjennom syklusen for å måle hormonnivåer og eggløsning, samt måle eggreserver. Dersom det er noe feil her får du et svar. Men selv om alt ser bra ut, noe det sannsynligvis gjør, er det ingen garanti. Alle mine prøver var tipp-topp, men ved prøverørsbehandling og egguttak ble det oppdaget at eggkvaliteten var for dårlig.

Ikke en gang AMH test? For det er den jeg er nysgjerrig på.

Men uansett, om jeg så må gjøre det via en privat instans så lurer jeg på prisen og om det bare er å kontakte dem selv.

Og dette gjelder kun AMH.

Skrevet

Jeg ville bestilt en time hos fastlegen for å forhøre meg om du kan få tatt en AMH-prøve. Vil tro det ikke er noe problem.

Full utredning får man ikke før man har prøvd en stund. Dersom man begynner å dra på årene, er det vel ca 6 mnd med prøving de krever.

Vi hadde prøvd i årevis, men var ikke klare for å gå videre før for noen år siden. Vi hadde da time hos fastlege, fikk en henvisning til gynekolog derfra. Jeg fikk en sjekk der + at vi begge tok blodprøver + min mann avga sædprøve. Ble så henvist videre til Riksen for videre utredning, siden min mann ikke hadde noen levende sædceller.

Selve utredningen koster ikke mer enn egenandeler egentlig, men forsøkene og medisinene (om man kommer så langt) koster mer.

Anonymous poster hash: 9c28b...c1c
Skrevet

Jeg ville bestilt en time hos fastlegen for å forhøre meg om du kan få tatt en AMH-prøve. Vil tro det ikke er noe problem.

Full utredning får man ikke før man har prøvd en stund. Dersom man begynner å dra på årene, er det vel ca 6 mnd med prøving de krever.

Vi hadde prøvd i årevis, men var ikke klare for å gå videre før for noen år siden. Vi hadde da time hos fastlege, fikk en henvisning til gynekolog derfra. Jeg fikk en sjekk der + at vi begge tok blodprøver + min mann avga sædprøve. Ble så henvist videre til Riksen for videre utredning, siden min mann ikke hadde noen levende sædceller.

Selve utredningen koster ikke mer enn egenandeler egentlig, men forsøkene og medisinene (om man kommer så langt) koster mer.

Takk for svar :)

Var hos fastlegen min for godt over et år siden hvor vi endte opp med å snakke litt om fremtidsplanene mine/våre (jeg og samboer), planer som gjør at det ikke er ideelt å få barn før om 4-5 år. Da begynte han å hinte om at det kanskje var greit å undersøke litt om hvordan man lå an (i forhold til antall egg og slikt) men vi snakket ikke mer om hvordan forløpet er ( hvem jeg tar kontakt med og slikt).

Skrevet

Mitt nærmeste sykehus som gjør analysen er Haukeland (Bergen), det står på deres laboratorienettsteder at kun godkjente spesialister i gynekologi kan bestille den prøven. Vet ikke om det gjelder alle laboratoriene i Norge.

Skrevet

Mitt nærmeste sykehus som gjør analysen er Haukeland (Bergen), det står på deres laboratorienettsteder at kun godkjente spesialister i gynekologi kan bestille den prøven. Vet ikke om det gjelder alle laboratoriene i Norge.

Da er jo muligheten å få en henvisning til gynekolog for å få foretatt kontrollen/sjekken der. Blodprøven kan sendes til sykehuset som skal analysere den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...