AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #1 Skrevet 15. februar 2014 I går hadde jeg besøk av en venninne og en kamerat. Vi drakk litt vin og plutselig begynte hun å styre med telefonen sin og tok bilder. Vi oppdaget det og ga hverandre en klem og hun tok to bilder av det. Hun hadde drukket ganske mye. Like etter at hun dro sendte hun en melding. Gå på facebook og se på veggen min.... Der hadde hun lagt ut bilde av oss i en omfavnelse. Et lite flatterende bilde og jeg ba henne slette det, men det fikk hun ikke til, sa hun. Jeg ble sint og kameraten syntes også det var upassende. Jeg slettet henne som venn på facebook. Først blokkerte jeg henne, men har fjernet blokkeringen i dag. Jeg har familie på vennelista og vil ikke servere rølpebilder på veggen. Er det passende å legge ut bilder på facebook før man spør? Jeg personlig gjør aldri det. Jeg har også noen lite flatterende bilder av henne, og selv om tanken på å legge de ut på f.b. slo meg i går kveld, vil jeg aldri gjøre det. Legger dere ut bilder av andre uten godkjennelse? Kanskje det er vanlig, men jeg er ganske rigid på dette området. Anonymous poster hash: cf522...499 5
Alvina Skrevet 15. februar 2014 #2 Skrevet 15. februar 2014 (endret) Må legge til at jeg ikke er langsint og at det ikke blir noe uvennskap pga. dette. Men noen holder jeg på en armlengdes avstand på facebook. Og der ble ab-funksjonen glemt, men samme det. Endret 15. februar 2014 av Alvina
Trymmir Skrevet 15. februar 2014 #3 Skrevet 15. februar 2014 Man bør da ha anstendighet nok til å spør om legge ut et bilde, eller i det minste være hyggelig nok til å legge ut et fint bilde. Men å slette henne som venn p.g.a. noe sånt syns jeg var litt drøyt.. 12
Gjest New_Girl Skrevet 15. februar 2014 #4 Skrevet 15. februar 2014 Det er både ufint og ulovlig(?) å legge ut bilder uten samtykke, så skjønner godt at du reagerte. 8
Alvina Skrevet 15. februar 2014 #5 Skrevet 15. februar 2014 Man bør da ha anstendighet nok til å spør om legge ut et bilde, eller i det minste være hyggelig nok til å legge ut et fint bilde. Men å slette henne som venn p.g.a. noe sånt syns jeg var litt drøyt.. Jeg skal legge henne til igjen, men ble mildt sagt forbannet i går kveld. Jeg har barn og tror ikke de synes det er "digg" å se den middelaldrende moren sin i en het omfavnelse med en fremmed omringet av vinflasker og med "høy partyfaktor". 13
momo Skrevet 15. februar 2014 #6 Skrevet 15. februar 2014 Hvis hun har tagget deg i bildet, tror jeg det skal være mulig å slette bilde selv. Men hun kan i hvert fall slette det. Har selv en venninne, som omtrent har som hobby å ta mindre fine bilder av venner, og legge ut på facebook. 1
Gjest Heartbeat Skrevet 15. februar 2014 #7 Skrevet 15. februar 2014 Skjønner deg godt ja. Har selv måttet bedt flere av mine venner om å slette bilder av meg på facebook. Har selv unger og barn på min venneliste og vil gjerne godkjenne bilder som blir lagt ut. Men har inntrykk av at flere bare legger ut i hytt og pine 2
Alvina Skrevet 15. februar 2014 #8 Skrevet 15. februar 2014 Man bør da ha anstendighet nok til å spør om legge ut et bilde, eller i det minste være hyggelig nok til å legge ut et fint bilde. Men å slette henne som venn p.g.a. noe sånt syns jeg var litt drøyt.. Man har forskjellig oppfatning av hva som er et fint bilde, vi blir litt fremmede for oss selv på bilder fordi vi er vant til å se oss i speilet og har en speilvendt oppfatning av hvordan vi ser ut... Jeg har absolutt noen bilder av meg selv på f.boka der jeg ikke ser helt fortreffelig ut, så forfengelig er jeg ikke, men vet at hun som tok bilder i går bare har bilder av seg selv der hun fremstår perfekt på håret, sminket, uten en rynke... og så videre.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #9 Skrevet 15. februar 2014 Legger jeg ut bilde av andre så spør jeg i utgangspunktet om det er ok og jeg forventer det samme tilbake. Om det ikke blir gjort så er cluet at det skal være et flatterende bilde for alle involverte. Skjønner godt at du reagerer Alvina. Nå er det ingen kunst å slette et bilde så det blir for dumt å si at det klarer hun ikke. Du får veilede henne steg for steg via telefonen slik at det blir slettet. Anonymous poster hash: c9c23...bb0 4
Trymmir Skrevet 15. februar 2014 #10 Skrevet 15. februar 2014 Jeg skal legge henne til igjen, men ble mildt sagt forbannet i går kveld. Jeg har barn og tror ikke de synes det er "digg" å se den middelaldrende moren sin i en het omfavnelse med en fremmed omringet av vinflasker og med "høy partyfaktor". Sånn å forstå ja. Beklager, da er det absolutt mer forstålig, men i første innlegg virket det som om du slettet bare p.g.a. et mindre pent bilde. Skjønner godt du ikke vil barna skal se slike bilder. Om hun ikke vet hvordan hun sletter bilder, bør hun heller ikke legge ut...med mindre hun har tillatelse.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #11 Skrevet 15. februar 2014 Det er faktisk ikke lov å legge ut bilder av andre uten samtykke. Derfor ser jeg ut som en megaloner på facebook, da jeg kun har bilder av meg selv og kun en liten håndfull bilder med venner. Anonymous poster hash: f17fe...d9f 3
Alvina Skrevet 15. februar 2014 #12 Skrevet 15. februar 2014 Legger jeg ut bilde av andre så spør jeg i utgangspunktet om det er ok og jeg forventer det samme tilbake. Om det ikke blir gjort så er cluet at det skal være et flatterende bilde for alle involverte. Skjønner godt at du reagerer Alvina. Nå er det ingen kunst å slette et bilde så det blir for dumt å si at det klarer hun ikke. Du får veilede henne steg for steg via telefonen slik at det blir slettet. Anonymous poster hash: c9c23...bb0 Jeg tror hun har slettet det, men jeg ser ikke veggen hennes etter at jeg slettet henne. Men taggen ble vel fjernet når jeg blokkerte henne i går kveld? Jeg har opphevet blokkaden og sendt henne en venneforespørsel nå. Det fillebildet er ikke en stor sak, og jeg tror ikke hun legger ut flere bilder. Jeg truet med å legge ut et lite flatterende bilde av henne på veggen til en hun er interessert i, men gjorde selvsagt ikke det. Går en grense et sted og bare at jeg kunne tenke tanken gjør meg litt flau.... Sånn å forstå ja. Beklager, da er det absolutt mer forstålig, men i første innlegg virket det som om du slettet bare p.g.a. et mindre pent bilde. Skjønner godt du ikke vil barna skal se slike bilder. Om hun ikke vet hvordan hun sletter bilder, bør hun heller ikke legge ut...med mindre hun har tillatelse. Jeg må også moderere meg selv på f.b. Jeg legger ikke ut bilder av noen, ikke avdøde i familien jeg ikke kan spørre om tillatelse, ikke gode bilder av venninner og venner. Men jeg ser at andre legger ut bilder stort sett hele tiden. Det er deres greie, så lenge det ikke er bilder av meg. Gamle bilder fra ungdomstida, skolebilder osv florerer, men det er gruppebilder og ikke noe helt privat siden det begynner å bli cirka 30 år siden, og er mer "av historisk og almenn verdi".
Ferny Skrevet 15. februar 2014 #13 Skrevet 15. februar 2014 Man har forskjellig oppfatning av hva som er et fint bilde, vi blir litt fremmede for oss selv på bilder fordi vi er vant til å se oss i speilet og har en speilvendt oppfatning av hvordan vi ser ut... Jeg har absolutt noen bilder av meg selv på f.boka der jeg ikke ser helt fortreffelig ut, så forfengelig er jeg ikke, men vet at hun som tok bilder i går bare har bilder av seg selv der hun fremstår perfekt på håret, sminket, uten en rynke... og så videre. Så lenge hun ikke tagget deg i bildet, så kommer det jo ikke opp for andre enn hennes venner, og evt. deres felles venner. Og i hvert fall ikke blant bildene av deg. Synes uansett det var merkelig oppførsel av henne. At hun ikke bare kunne slette det. Men om hun var full, så fikk hun det kanskje ikke til der og da. Jeg hadde neppe slettet en venn på grunn av et midre pent bilde av meg selv på facebook, sånt kan jo alltids fjernes neste dag eller sånn. Og uansett er det bare et bilde. Men så hadde nok vennene mine slettet et bilde jeg ville ha bort også da. Men dere kan umulig være bestevenner i utgangspunktet dersom det ikke skal mer til før du blokkerer vedkommende.
Alvina Skrevet 15. februar 2014 #14 Skrevet 15. februar 2014 Så lenge hun ikke tagget deg i bildet, så kommer det jo ikke opp for andre enn hennes venner, og evt. deres felles venner. Og i hvert fall ikke blant bildene av deg. Synes uansett det var merkelig oppførsel av henne. At hun ikke bare kunne slette det. Men om hun var full, så fikk hun det kanskje ikke til der og da. Jeg hadde neppe slettet en venn på grunn av et midre pent bilde av meg selv på facebook, sånt kan jo alltids fjernes neste dag eller sånn. Og uansett er det bare et bilde. Men så hadde nok vennene mine slettet et bilde jeg ville ha bort også da. Men dere kan umulig være bestevenner i utgangspunktet dersom det ikke skal mer til før du blokkerer vedkommende. Hehe, må smile siden hele saken virker barnslig, men jeg har fjernet blokkaden og sendt henne en ny venneforespørsel. Ser på henne som en god venninne. Hun var full og hadde drukket raskt, en liter vin på to timer. Hun tagget meg i bildet så den ville vært tilgjengelig også for alle på min venneliste. Gode venner tåler en liten krangel. For noen år siden ba jeg også en annen venninne fjerne noen bilder. Jeg så beruset ut, på en uteresturant, men hadde bare drukket kaffe og vann. Hun fjernet dem, men protesterte først og sa at når man aksepterer å bli tatt bilde av må man godta å finne dem på f.b. Jeg sa at jeg ikke aksepterte at hun tok bilder og i alle fall ikke til bruk på f.bok, hun fiklet med mobilen sin og KNIPS, bildene var tatt... Ser at mange legger ut bilder av babyer og småbarn. De har i alle fall ikke noe de skal ha sagt og tror det kommer noen reaksjoner om noen år når poden(e) har fått stemmerett. 1
Ferny Skrevet 15. februar 2014 #15 Skrevet 15. februar 2014 Hehe, må smile siden hele saken virker barnslig, men jeg har fjernet blokkaden og sendt henne en ny venneforespørsel. Ser på henne som en god venninne. Hun var full og hadde drukket raskt, en liter vin på to timer. Hun tagget meg i bildet så den ville vært tilgjengelig også for alle på min venneliste. Gode venner tåler en liten krangel. For noen år siden ba jeg også en annen venninne fjerne noen bilder. Jeg så beruset ut, på en uteresturant, men hadde bare drukket kaffe og vann. Hun fjernet dem, men protesterte først og sa at når man aksepterer å bli tatt bilde av må man godta å finne dem på f.b. Jeg sa at jeg ikke aksepterte at hun tok bilder og i alle fall ikke til bruk på f.bok, hun fiklet med mobilen sin og KNIPS, bildene var tatt... Ser at mange legger ut bilder av babyer og småbarn. De har i alle fall ikke noe de skal ha sagt og tror det kommer noen reaksjoner om noen år når poden(e) har fått stemmerett. Taggen av deg selv kan du fjerne uten hennes samtykke - det er utenfor hennes kontroll. Og når du har tatt den bort, så kan hun ikke tagge deg i det samme bildet igjen. Da forsvinner bildet fra din side med en gang. Det kan du jo huske til neste gang i hvert fall. Folk blir ofte litt teite når de har drukket, men dette ordner seg nok. Du fikk i hvert fall gjort det veldig klart hva du tenkte om saken, og det er jo et poeng i seg selv. Hun kommer nok ikke til å gjøre det der flere ganger. Og ja - mange legge ut bilder av barna sine. Det er greit synes jeg, så lenge foreldrene tenker over hvilke bilder de faktisk legger ut (og hvem de deler bildene med).
Inwe Skrevet 15. februar 2014 #16 Skrevet 15. februar 2014 Jeg skjønner du reagerte, men jeg ville nok ikke slettet venninnen min. Du kan skjule bildet fra veggen din og ta vekk taggen da er det ingen som ser det der. Ellers ta en telefon til denne venninnen og forklare henne hvordan hun slettet bilder. Jeg for min del spør sjelden før jeg legger ut bilder, og det er sjelden folk spør meg. Om noen derimot ber meg slette det gjør jeg det, uansett om jeg skulle ha fått tillatelse dagen før 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #17 Skrevet 15. februar 2014 Spør alltid folk om lov først...forventer at andre spør meg om lov og. Det regner jeg som normal oppførsel...Anonymous poster hash: 247a6...26a 1
Marie90 Skrevet 15. februar 2014 #18 Skrevet 15. februar 2014 Sosialt sett er det ikke normen aa sporre andre foer man legger ut et bilde. Folk kommer hjem fra ferie og legger ut masse bilder, seg selv og venner og de spoer ikke hver enkelt om hvert enkelt bilde. Jeg legger generelt ikke mye bilder ut paa facebook, og i hvert fall ikke "fyllebilder" men hvis jeg har av meg selv og en venninne velger jeg kun et fint bilde. Har kun opplevd en gang at en venninne ikke likte seg selv i et bilde av oss to og da tok jeg det umiddelbart ned. Synes det er veldig rart av henne aa nekte aa ta ned bildet..det er jo lett som bare det og koster henne ingenting. Har hatt samme problem med sosteren min - hun har noen uflatterende bilder av meg oppe som hun VET jeg ikke liker, men vil ikke fjerne. Hvorvidt jeg hadde slettet kommer helt an paa bildet. Ville ikke kuttet henne helt av hvis hun var en naer venninne.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #19 Skrevet 15. februar 2014 skjer støtt og stadig det... MEN.. de kan ikke diske opp med bilder som er veldig uflatterende eller som jeg er lite stolt over, for jeg setter meg ikke i en slik situasjon. Anonymous poster hash: f22d5...e30
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #20 Skrevet 15. februar 2014 Jeg blir så irritert på mennesker som legger ut bilder av andre ut på sosiale medier uten å spørre om lov. Det er ganske frekt og lite gjennomtenkt. Spiller ingen rolle hvilket bilde det er snakk om, det er ikke alle som vil ha trynet sitt klistret på facebook. Anonymous poster hash: c245b...002 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå