AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #1 Skrevet 15. februar 2014 Hei, et eldre par meg og samboer kjenner, har endelig mulighet til å dra på en skikkelig ferie sammen. Den varer i 6 uker, og vi har sagt ja til å passe katten så lenge, siden de fortjener ferie! Vi har tatt den med hjem til oss, siden det er litt langt å kjøre hver dag for å mate den, og den fortjener litt mer oppmerksomhet enn 10 min til dagen, synes vi. Problemet er bare det at den er så nervøs er og redd. Vi satt buret i et hjørne på stuegulvet i går, men den ville ikke ut og bare lå der og siklet og lyttet. Vi gikk og la oss, og da har den i løpet av natta løpt bak sofaen. Der ligger den nå. Den vil ikke spise, og der ser ikke ut som om den har drukket noe… Har satt vannskålen bort under sofaen så den ikke trenger å gå noen plass for å drikke. Vi har ikke noen annen plass å ha den heller, leiligheten er ganske liten, og badet er for lite til at jeg synes den kan være der. Ikke plass til do og mat i hvert sitt hjørne liksom... Er det noen som vet om noen triks jeg kan gjøre for at den skal bli litt mer avslappet? Er det noen som har vært i liknende situasjon - hvor lang tid tok det før katten kom ut fra sofaen og begynte å snuse og hilse på oss? For nå synes jeg bare synd på den.. Vi må nesten være i stua også, stakkar. Har ingen andre dyr her, forresten. Det er en ganske omgjengelig katt ellers, så jeg hadde håpt det skulle gå ganske greit.. Anonymous poster hash: 88814...ba7 Anonymous poster hash: 88814...ba7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #2 Skrevet 15. februar 2014 Bør jeg kanskje prøve å flytte ham til badet? Han har vært hos oss siden i går kveld.. Leste litt på nettet om "safe room", et rom som er bare hans.. Vi kan rydde ut av et lite kott vi har også. Er det greit å flytte ham når han har vært et halvt døgn i stua allerede?? Anonymous poster hash: 88814...ba7
Gjest bamsemumsa Skrevet 15. februar 2014 #3 Skrevet 15. februar 2014 Det er mulig han bare blir mer stressa av å bli flytta til badet. Likevel kan det være en god ide å ta med pusen inn på badet da den kan få være i fred uten stemmene deres og lyden fra tvn. Ettersom dere skal passe den i seks uker, kommer den garantert til å slappe av etterhvert. Det kan bare ta noen dager. Alle katter er forskjellige. Noen er tøffere enn andre.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #4 Skrevet 15. februar 2014 Ignorer den. Sett ut mat og vann, så kommer den ut når den er klar til å spise. Sett vekk maten på natta, men la vannet stå igjen. Den skal få assosiere dere med spisetid. Anonymous poster hash: 438fb...ab4 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #5 Skrevet 15. februar 2014 OK. Takk for svar! Nå krøp han under sofaen, så da er det i alle fall ikke vits i å prøve å få tak i den. Det står mat, vann og litt tunfisk i hjørnet mellom sofaene der han lå i stad. Vet ikke hva jeg gjorde som skremte han under sofaen…. Men da tror jeg bare jeg lar maten stå der, og så får han bare styre som han vil. Tror jeg legger mer følelser i dette enn ham.. Så forresten nå at han hadde gravd i kattesanden i natt, uten å gjøre fra seg. Er det et bra eller dårlig tegn? Anonymous poster hash: 88814...ba7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #6 Skrevet 15. februar 2014 Han har gått såppass langt at han har funnet kassen er kjempe bra. Anonymous poster hash: 438fb...ab4
Gjest bamsemumsa Skrevet 15. februar 2014 #7 Skrevet 15. februar 2014 Han føler seg trygg under sofaen. Katter gjemmer seg når de føler seg utrygge. Han kommer nok frem når han er klar tenker jeg Og det at han kommer frem på natta er jo positivt. Da kan han bruke nattetimene på å gjøre seg trygg på omgivelsene.
Aurora M. Skrevet 15. februar 2014 #8 Skrevet 15. februar 2014 Det er en helt naturlig måte å reagere på for katter som plutselig kommer til et nytt sted. Husk at katter er svært vare dyr. De har en hørsel og luktesans som overgår vår forstand. Å plutselig bli revet bort hjemmefra, fra kjente lyder, lukter og mennesker, oppleves som svært traumatisk for en katt. Den aner jo heller ikke at det bare skal vare noen uker stakkar... M.a.o så er den litt i sjokk nå rett og slett. Legg et pledd eller noe under sofaen så det ikke blir så kaldt og sett maten så tett inntil som det går. Den trenger tid til å ta inn alle nye lyder og lukter og samtidig ha et sted som oppleves noenlunde trygt. Under sofaen er et sånt sted. I den tiden jeg hadde mange fosterkatter ut og inn, lå det teppe under sofaen fast, og det sier sitt. Ikke flytt den på badet. Den trenger å være i nærheten av der dere oppholder dere for å bli kjent! Legg dere gjerne på huk og trøsteprate litt og forsøk å lokke med godbiter innimellom. Bruk stemmen mye så den lærer seg å kjenne den og forbinde den med noe godt. Forsøk å holde støynivået nede. Det er ikke tiden for høy musikk og fest for å si det sånn.. Den har funnet kassa, og det er kjempebra! Det er ofte det stopper litt opp de første dagene, men så snart den begynner å slappe litt mer av så kommer det som komme skal. Forhåpentligvis i løpet av natten eller morgendagen. Det er ikke bra om det blir full stans for lenge heller. Kjempefint at dere ville passe pusen noen uker, så matmor og matfar får seg en ferie! 2
Pomelo Skrevet 15. februar 2014 #9 Skrevet 15. februar 2014 Helt normalt at den oppfører seg sånn nå :-) Gi den litt tid. Det samme skjedde med vår katt, når den flyttet til oss. Du kan jo prøve å gi den noe kattegodis eller lignende, snakk med den.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #10 Skrevet 15. februar 2014 Tusen takk, Aurora M! Nå slapper jeg mye mer av! Har satt mat og vann rett under sofaen, og pledded den hadde i buret under nå som den kan legge seg på. Nå romsterer den i alle fall under der Satser på den bruker kassa i natt, må ta på å holde seg så lenge! Anonymous poster hash: 88814...ba7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #11 Skrevet 18. februar 2014 Bare en liten oppdatering.. Forstår meg ikke helt på fyren. Han vil svært gjerne kose, og er den mest kosete katten jeg har møtt! Rett på ryggen på fanget, og magekos er det beste i verden. Så han vil gjerne ligge på fanget, når han er ute fra sofaen. Men når vi står opp om morgenen, og når vi kom hjem fra jobb i går var han under sofaen igjen.. Han ser ikke ut til å være så redd undr der, men han skvetter av bråe lyder, forståelig nok. Og han liker ikke at vi står. Men hvor lenge kan han bli sittende under sofaen da? Vet det bare er gått noen dager, men han går litt rundt i stua når han kommer ut fra under sofaen.. Han går jo på do og spiser om natta i alle fall, og hvis vi sitter helt stille. Anonymous poster hash: 88814...ba7
Aurora M. Skrevet 18. februar 2014 #12 Skrevet 18. februar 2014 Jeg synes egentlig det er et godt tegn jeg. Det hadde vært mer bekymringsfullt om han hadde rømt under sofaen når dere sto opp/kom hjem. Nå er det tydeligvis slik at han føler seg trygg på dere, men mer utrygg når han er alene. Og det er ganske naturlig for en menneskekjær katt. Under sofaen er fremdeles hans trygge "base", og det kan det nok komme til å være en tid til. Det dere kan gjøre, er å introdusere en skikkelig trygg og lun liggeplass til han, der han er litt "skjermet" mens han samtidig har oversikt over det som skjer i hjemmet. Det kan være toppen av en bokhylle han kan komme seg oppå, en høy kommode, en stol i et hjørne el.lign. Et sted han kan observere litt på avstand og være i fred, altså ikke noe "utsatt" sted med mye trafikk tett inntil, men samtidig sånn at han ser dere, og gjerne i høyden. Jeg antar dere ikke har kloremøbler i.o.m at dere bare er pusepassere. Det er et naturlig instinkt for katter å gjemme seg når de er svært utrygge (skjule seg for event. større jegere). Når de får litt større selvtillit er det oversikt over event. farer som gir den samme tryggheten. Utendørs har de også den tryggheten at de kan rømme når de oppdager fare, det kan de ikke inne, og ergo blir det å skjule seg ofte et naturlig valg. I tillegg er stillheten vi har inne, i utgangspunktet ikke naturlig for katter. Det er aldri helt stille ute i naturen. De har ekstremt god hørsel, de tolker hver minste lyd, og blir i en slik setting ofte skvetne. På et nytt sted er det en "ny stillhet" som de trenger tid til å lære å kjenne. Som du skjønner, så reagerer den helt naturlig slik den nå gjør. Likevel er det viktig å oppmuntre og tilrettelegge for at den kan føle seg tryggere (katter kan også utvikle angst som oss mennesker). Fortsett å knytte bånd med lek og kos, og gi den alternativ til under-sofaen. Men for all del, ikke reager negativt på noe som helst vis med at den foretrekker å ligge der! Det er nå enda der han føler seg tryggest, og det er kjempeviktig at det får gå i hans eget tempo. Jeg synes det høres ut som dette går strålende bra jeg! 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #13 Skrevet 18. februar 2014 Tusen takk! Så godt å høre. Nå kommer han ut, og er en skikkelig kosepus - hvis vi lokker lenge nok! Han tør ikke utforske stua, kun soaen og vinduskarmen. Og han skvetter av hver minste lyd.. Forståelig nok. Men nå setter jeg på radioen om natta og når vi ikke er hjemme, kanskje det hjelper Det er som er, er at han er ganske feit.. Så jeg mistenker at han stikker under sofaen når han hører oss stå opp/komme hjem, men at han er for lat til å gidde å dra seg ut igjen. For han maler og vil gjerne kose, legger seg på ryggen og gjør seg til. Er det dårlig gjort av meg å dekke til så han ikke kommer seg under igjen når har først har kommet fram? Så han blir litt tvunget til å se seg rundt etter andre steder? Han ligger ellers godt inne i hjørnet under det lille bordet som er mellom sofaene.. De vi passer ham for, har en sånn svær klorestativ greie, vi vurderer å hente den så han kan ligge der i stedet! Men da vi ljeg dekke til så han ikke er under sofaen mer, dersom det ikke er for traumatisk da selvfølgelig! Anonymous poster hash: 88814...ba7
Aurora M. Skrevet 18. februar 2014 #14 Skrevet 18. februar 2014 Jeg ville ikke ha dekket til. Det kan gjøre vondt verre. Grunnen til at han vil ha kos og gjør seg til under der, er at han føler seg trygg. La han få ha dette stedet enn så lenge. Jeg ville heller ikke ha satt på radioen. Han trenger å venne seg til stillheten. Fra radioen kommer det også mange lyder som kan oppleves som skremmende for en katt (og han skjønner ikke hvor det kommer fra stakkar..) Det er heller ingen naturlig god lydkilde for puseører. Å hente klorestativet derimot tror jeg blir toppen! 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #15 Skrevet 18. februar 2014 Jeg opplevde det samme da jeg fikk katt, eieren kunne ikke lenger ha den. Den lå under sengen min i 2 dager, jeg puttet en skål med vann pluss en skål med GOD kattemat under sengen, bøyde meg av og til ned og snakket med den med en mild og vennlig stemme men ellers lot jeg den være i fred. Nå har den bodd hos meg i 2-3 år og den er fremdeles en engstelig katt, akkurat det er nok genetisk men den er veldig glad meg, og selvfølgelig er jeg glad i den tilbake :-) . Anonymous poster hash: 54394...e5a
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #16 Skrevet 18. februar 2014 Jeg ville ikke ha dekket til. Det kan gjøre vondt verre. Grunnen til at han vil ha kos og gjør seg til under der, er at han føler seg trygg. La han få ha dette stedet enn så lenge. Jeg ville heller ikke ha satt på radioen. Han trenger å venne seg til stillheten. Fra radioen kommer det også mange lyder som kan oppleves som skremmende for en katt (og han skjønner ikke hvor det kommer fra stakkar..) Det er heller ingen naturlig god lydkilde for puseører. Å hente klorestativet derimot tror jeg blir toppen! Da lar jeg være, så henter vi klorestativet i morgen Takk for hjelpen! Håper den kommer ut defra snart, hadde jo vært kjekt å få snakket litt med den Anonymous poster hash: 88814...ba7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå