Gå til innhold

Ha det noe å si for rentene på gjelden når jeg betaler avdraget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg har en del "kreditt"-gjeld med litt høy rente(usikker på hvor mye for jeg tror jeg slipper unna med mindre enn jeg egentlig skal av en eller annen grunn, men ca. 6-7% tror jeg). Til nå har jeg gjort det sånn at når lønningen kommer den 12. overføres avdragssummen(rundt 5000) til en konto med litt høyere rente på enn brukskonto. Så lar jeg pengene stå der for å rente seg litt(er jo ikke snakk om mange kronene akkurat), før jeg betaler regningen til forfall. Men så kom jeg til å tenke på at kanskje det er feil? Har det noe å si for rentene på gjelden om jeg betaler den 12. eller den 20.? Påløper det flere renter på gjelden jeg har jo flere dager jeg drøyer betalingen? Eller beregnes det månedlig?

Sikkert et dumt spørsmål, men jeg kom bare plutselig til å tenke på det :klo:

Anonymous poster hash: ef932...268
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På lån er det en forfallsdato og alle banker beregner rente for de dagene avdraget blir for sent innbetalt.

Les dette:

http://www.e-conomic.no/regnskapsprogram/ordliste/morarente

Jeg betaler jo dagen før fristen. Så er ikke det det er snakk om. Det er den uka i mellom der.

Skrevet

Hvis det er sånn: Du har en lønnskto som pengene går inn på. Så overfører du X kr til en høyrente kto du har fra lønnskto. Da spør jeg: Er det noen klausul på hvor mange uttak du har i året på høyrentekontoen du har? I og med at renta er så lav nå, å er det ikke mange kroner du tjener på å flytte pengene uansett i løpet av et år.

Jeg betaler alltid regningene på datoen, ikke en dag før.

Skrevet (endret)

Du bør sannsynligvis betale den 12., ikke vente til forfallsdato.

Rentene på kredittkortgjeld beregnes pr dag.

Jeg vet ikke hva slags spesialordning du snakker om, med 6-7 % rente. Sjekk eventuelt vilkårene med de du betaler til

Endret av nojac
Skrevet

Du bør sannsynligvis betale den 12., ikke vente til forfallsdato.

Rentene på kredittkortgjeld beregnes pr dag.

Jeg vet ikke hva slags spesialordning du snakker om, med 6-7 % rente. Sjekk eventuelt vilkårene med de du betaler til

Det høres fornuftig ut. Er vel mer et erstatningskrav enn kredittgjeld, sikkert derfor renten er så "lav".

Skrevet

Rentene løper til du betaler, så med mindre høyrentekontoen gir høyere renter enn du betaler på gjelda (neppe) bør du betale så fort du kan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...