Gå til innhold

Ha skal jeg gjøre med denne katten? Trenger svar fort!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har nettopp flyttet inn i nytt hus. De to siste dagene har det stått en flott katt utforbi veranda døren vår og mjauet i flere timer. Katten vil inn. Jeg har ingen anelse om hvem som eier den, men den ser ikke noe avmagret ut.

Den står utforbi verandaen min akkurat nå igjen, og mjauer i regnværet. Katten er dyvåt!

Skal jeg ta den inn eller? :vetikke:

Anonymous poster hash: 6c8aa...b6f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katten er seriøst dyvåt!!

Anonymous poster hash: 536af...959
Skrevet

Anyone??? Er det frekt å ta den inn? Hva om den blir vandt med å få komme inn her?

Skal jeg bare la den stå der ute?

Skrevet

Nei, ikke ta den inn. Prøv å sjekke i nabolaget om noen kjenner eiereren til katten. Hvis det ikke er langt, så følg katten hjem.

Slipper du den først inn, så kommer den garantert tilbake.

• Liker 1
Skrevet

Det er nok en risiko for at de som bodde der før har tatt den inn i tider og det er derfor den maser. Ikke slipp den inn.

Anonymous poster hash: 92c21...3e9
  • Liker 1
Skrevet

Nei, ikke ta den inn. Prøv å sjekke i nabolaget om noen kjenner eiereren til katten. Hvis det ikke er langt, så følg katten hjem.

Slipper du den først inn, så kommer den garantert tilbake.

Det er mer eller mindre storm ute og ingen er å se i gatene. Jeg aner ikke hvem som eier katten. Det virker til at den er vandt med å komme inn her i og med at katten har stått utenfor verandaen her flere ganger?

Skal jeg sende melding til forrige huseier?

ts

Gjest Lolita8
Skrevet

Huff, det er vanskelig å vite hva en bør gjøre.

Det kan være en nabokatt som har vært vant med å få komme inn der, slipper du den inn vil den komme tilbake igjen. Men så er det denne samvittigheten da, ikke noe gøy å ha en vrælende, søkkvåt katt utenfor, føler seg litt slem når man ikke slipper de inn.

Jeg ville kanskje prøvd å hørt med naboer om de vet hvor katten hører hjemme! Send melding til tidligere huseier eller noe slikt, de vet sikkert!

Skrevet

Sende melding for å spørre om det er deres katt? Hvis det er det du lurer på så er jo det smart. Skulle det være forrige boligeiers katt, så kan du ta den inn og ha den inne til den blir hentet.
Det tar noen uker før katter skjønner at de har flyttet og kan vandre langt for å komme "hjem" igjen, altså der du nå bor.
Er det ikke forrige eiers katt, så ville ikke jeg tatt den inn med tanke på at den har et hjem et annet sted.
Har samme problem jeg også, vil så gjerne hjelpe dyr, men stålsetter meg for ikke å gjøre det.

• Liker 1
Skrevet

Sende melding for å spørre om det er deres katt? Hvis det er det du lurer på så er jo det smart. Skulle det være forrige boligeiers katt, så kan du ta den inn og ha den inne til den blir hentet.

Det tar noen uker før katter skjønner at de har flyttet og kan vandre langt for å komme "hjem" igjen, altså der du nå bor.

Er det ikke forrige eiers katt, så ville ikke jeg tatt den inn med tanke på at den har et hjem et annet sted.

Har samme problem jeg også, vil så gjerne hjelpe dyr, men stålsetter meg for ikke å gjøre det.

Nei, jeg tror ikke de som bodde her tidligere hadde dyr. Tenkte egentlig å sende melding for å høre om de vet hvem det er sin men.. litt teit å mase om det en tidlig lørdags morgen.

Nå forsvant katten. Det begynte å blåse til skikkelig her... Stakkers :trist:

ts

• Liker 1
Skrevet

Stakkars katt ja. Helt enig med deg. Det er vondt å ikke hjelpe, men alltid det som er mest fornuftig. Jeg kjenner følelsen du også sikkert har i magen nå. Den er vond. Kjenner den jeg også.

God helg!

Skrevet (endret)

Hvis den kommer tilbake skal du ikke ta den inn. Samme hvor mye/lenge den maser!!

Jeg har 2 katter som begge er kastrert. De holder seg like rundt husene her vi bor.

Naboen(e) elsker den ene og slipper den mer enn gjerne inn. Med det resultat at den i perioder er der MYE og oppfører seg mot dem som om det er eieren dens. (Stryker seg mot beina og mjauer og vil inn når de kommer hjem)...

Jeg VET de gir den mat selv om de sier de ikke gjør det, for jeg har sett skåla på kjøkkengulvet og han kommer mett hjem... 😠

Den andre katten vår hopper stadig opp så den sitter å kikker rett inn på kjøkkenet til en annen nabo, og skraper på vinduet. Så de syns jo så synd på den at de slipper den inn! Og hvis den maser så får den mat... 😯

Jeg har prøvd å snakke med de mange ganger men til liten nytte. Det er jo bare godt ment men det fører jo til at kattene våre gradvis "flytter" fra oss. 😟😔

Til deg: INGEN ser mer stakkarslig ut enn en desperat, dyvåt og gjennombløt katt!! Men så lenge det faktisk er snakk om en katt som kanskje HAR et hjem så vil den til slutt gå dit dersom ingen andre slipper den inn først "på vei hjem"...😺

Endret av Blackbird
  • Liker 1
Skrevet

Enig i de andre her, men har du fått sendt melding til tidligere huseier?

Skrevet

Synes det er ufattelig egoistisk å ikke slippe inn katten, hvis det er tydelig at katten ikke har det bra/fryser/er søkk våt o.l. Alt skal liksom være på menneskets premisser. Hør med tidligere huseier, er det ikke dems. Ville jeg slipt inn katten, satt ut annonse. Hører du ikke noe, så sett den på ett kattepensjonat så vil den forhåpentligvis få ett nytt hjem.

Anonymous poster hash: 9d033...469
  • Liker 7
Skrevet

Ville sluppet den inn, men ikke gitt den mat. Om den fortsatte å søke tilflukt så ville jeg hengt opp en lapp på nærbutikken. Hadde ikke hatt samvittighet til å latt den være ute klissvåt og kald.

Anonymous poster hash: ce73f...9db

• Liker 2
Skrevet

Det er mer eller mindre storm ute og ingen er å se i gatene. Jeg aner ikke hvem som eier katten. Det virker til at den er vandt med å komme inn her i og med at katten har stått utenfor verandaen her flere ganger?

Skal jeg sende melding til forrige huseier?

ts

Nei, jeg tror ikke de som bodde her tidligere hadde dyr. Tenkte egentlig å sende melding for å høre om de vet hvem det er sin men.. litt teit å mase om det en tidlig lørdags morgen.

Nå forsvant katten. Det begynte å blåse til skikkelig her... Stakkers :trist:

ts

Klart du skal sende melding til forrige huseier! Håper du gjorde det, ser du oppretta tråden i går. Forrige huseier vet kanskje hvem som eier katten, og det er ikke masete å bare sende et lite pip med spørsmål om de vet hvor katten hører hjemme.

Synes det er ufattelig egoistisk å ikke slippe inn katten, hvis det er tydelig at katten ikke har det bra/fryser/er søkk våt o.l. Alt skal liksom være på menneskets premisser. Hør med tidligere huseier, er det ikke dems. Ville jeg slipt inn katten, satt ut annonse. Hører du ikke noe, så sett den på ett kattepensjonat så vil den forhåpentligvis få ett nytt hjem.

Det er da ikke egoistisk å ikke slippe inn katten! Du vet (i din forrige skrivende stund) ikke hvem som eier den, og du kan fint kose med den utafor huset ditt uten å slippe den inn, og uten å gi den mat. Ikke gjør katten mer forvirret enn den kanskje allerede er. At du får besøk av en katt som vil ha kos trenger ikke være uvanlig. Mange katter er kontaktsøkende, og vil ha kos

Skrevet

Slipp katten inn hvis det er for jævlig vær ute. Er en glad i dyr så lar man de ikke vansmekte utendørs. Slipp den ut igjen før det har gått dager, og ta deg heller bryet med å oppspore hvor den kommer fra.

• Liker 2
Skrevet

Klart du skal sende melding til forrige huseier! Håper du gjorde det, ser du oppretta tråden i går. Forrige huseier vet kanskje hvem som eier katten, og det er ikke masete å bare sende et lite pip med spørsmål om de vet hvor katten hører hjemme.

Det er da ikke egoistisk å ikke slippe inn katten! Du vet (i din forrige skrivende stund) ikke hvem som eier den, og du kan fint kose med den utafor huset ditt uten å slippe den inn, og uten å gi den mat. Ikke gjør katten mer forvirret enn den kanskje allerede er. At du får besøk av en katt som vil ha kos trenger ikke være uvanlig. Mange katter er kontaktsøkende, og vil ha kos

Nå sa jeg ikke at man skulle slippe den inn bare fordi den vil ha kos heller da.

Har vært i akkurat samme situasjon som TS for en stund siden da vi akkurat hadde flyttet i ny leilighet. Tok kontakt med forrig huseier. Da det ikke var dems, satt jeg ut annonse i avis og i lokalbutikkene. Etter bare litt, fikk jeg kontakt med katteeieren :)

• Liker 1
Skrevet

Send melding til huseier. Sansynligvis kjenner de til katten, kanskje de også vet hvem som eier den. Hvis ikke tidligere huseier kjenner til den, spør andre naboer. evt heng opp en lapp på nærbutikken.

Det er dessverre katter som har rotet seg bort, er jaget ut fra der de har bodd eller der tidligere eiere har flyttet og latt den bli igjen. Jeg kjenner til mange slike skjebner, og derfor ville jeg ikke bare ignorert den.

Man kan vurdere å ta den inn, og bare gi den vann, ikke mat. Eller man kan sette ut en pappeske/kasse i le inntil huset, og legge inn litt avispapir og et gammelt håndkle. Da har i hvert fall katten et lunt sted å være. Husk å tilby den vann!

Skrevet

Katter er heldigvis flinke til å finne ly for vær og vind, så jeg tror det går bra selv om katten var våt og været kjipt.

Ikke gøy å få et slikt dillema servert rett i fanget. Men jeg er faktisk enig i at katten ikke må inn. Om du da ikke vil ha en ny katt vel og merke.

Anonymous poster hash: 91bf1...8ff
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal folk overreagere på dette? Jeg drev med omplassering av katter før, og jeg hjalp de som ikke fant veien hjem igjen. Men da så jeg alt for mange tilfeller at folk slapp inn katten eller ga dem mat på trappen fordi de syntes synd på den fordi den har gått litt fram og tilbake i hagen innimellom. Problemet er det at hvis du gir den mat eller slipper den inn i varmen og steller den, vil den bare fortsette å komme tilbake! Det vil bli et problem mellom deg og katteeier. Så jeg hadde heller kontaktet tidligere huseier om situasjonen og først hørt med dem, før jeg i det hele tatt hadde sluppet den inn, hvis dem ikke har sett den før, selvfølgelig.. Eller så ville jeg hengt opp en lapp litt rundt omkring der du bor og bare forhørt deg litt med de nærmeste naboene.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...