Gå til innhold

Var dette dyreplageri? - dårlig samvittighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en innekatt på 7 mnd. Tok han med ut i bånd i ca 10-15 min. Han satt i fanget mitt og skalv! Sånn ekstremt. Var ikke pga av at han frøys for hadde han under jakka litt også... Tok han inn da han bjunte å "grine" (mjaue veldig høyt)...

Tenkte at liksom at han ville like å være ute. Satt bare me han ute på fanget, men han var jo livredd. Tenkte han skulle begynne å slappe litt av, men neida... Han løp å gjemte seg under senga når vi gikk inn...

Off dårlig samvittighet... Bør jeg prøve flere ganger?

Anonymous poster hash: fce89...fc3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, prøv flere ganger:-)

Skrevet

Ikke rart han reagerer slik hvis du aldri har hatt han ute før, hvorfor har du ventet så lenge?

• Liker 2
Skrevet

Ikke rart han reagerer slik hvis du aldri har hatt han ute før, hvorfor har du ventet så lenge?

Tok med pusen min ut fra hun var 2 måneder og hun reagerte på samme måte lenge.

Skrevet

Hehe, sånn reagerte min gamle katt også. Jeg satt han midt på gresset, da har han tidligere kun vært på betong. Satt ute med han hele tiden og etter et par minutter med bæljing tok jeg han med inn igjen. Dette var om sommeren så det var bare å ha vinduet åpent så tok til slutt nysgerrigheten over.

Anonymous poster hash: b8f9a...7c9
Skrevet

Nei det er ikke dyreplageri. Men jeg ville ikke hatt katten i bånd. Katter er ikke for å ha i bånd! Jeg ville satt døra på gløtt og latt den bestemme selv og gå frem i sitt eget tempo. Det er nytt og skummelt, men etterhvert går det seg til. Katter elsker å være ute, spesielt på sommeren!

Anonymous poster hash: 74f72...94a

• Liker 1
Skrevet

Husk bare på at stedsansen ikke er utviklet før nærmere 1 år. Synes det er helt greit å bruke sele i tilvenningsfasen.

• Liker 3
Gjest kassycat
Skrevet

Nei det er ikke dyreplageri. Men jeg ville ikke hatt katten i bånd. Katter er ikke for å ha i bånd! Jeg ville satt døra på gløtt og latt den bestemme selv og gå frem i sitt eget tempo. Det er nytt og skummelt, men etterhvert går det seg til. Katter elsker å være ute, spesielt på sommeren!

Anonymous poster hash: 74f72...94a

Innekatter må gå i bånd. Og utekatter kan gå i bånd litt før de få gå alene! Det har mine katter gjort noen uker før for å bli kjent i nabolaget ilamme meg, og synes ikke ts har ventet for lenge med tanke på utviklingssansen.

• Liker 4
Skrevet

jeg bor i blokk på vestlandet. været har vært konstant med enten regn, vind, iskaldt, snø, sludd. Katten har veldig lite pels, og ingen underpels og elsker varme. Jeg har prøvd å ta han med ut på verandaen tidligere, men han er nervøs av seg og blir redd når noen åpner utgangsdøren eller om noen kommer på besøk.

Planen var når det ble varmere i været og sola kom, at jeg skulle la verandadøren stå åpen slik at han kunne styre det selv. har prøvd å ha døren oppe når været var pent selv om det var iskaldt. han gjemte seg under senga da også. men når sommervarmen kommer er jeg sikker på at han ville elsket å ligge ute i sola, så satser på at det lokker han ut.

Jeg har en annen katt fra før som jeg går jevnlig tur med, men hun var mye roligere da jeg begynte med tur og taklet det helt annerledes enn han på 7 mnd. Jeg er usikker på hvordan jeg skal gå fram med han.

Anonymous poster hash: fce89...fc3
Skrevet

Den andre katten du går jevnlig tur med, er det en som bor sammen med han på 7 mnd. ja? Det er i så fall bra, for innekatter skal alltid være to. Det er litt rart hvis verandadøra står åpen og "gamlepusen" liker å være ute der, at ikke "ungpusen" blir nysgjerrig og følger etter. De pleier jo å være flinke til å sette mot i hverandre.

Det var fint tenkt at du ville lufte han litt, og katter kan fint vennes til å luftes i bånd så lenge det foregår på kattens premisser (altså ikke som en hund ;)), men det har du jo allerede erfart.

Jeg tror nok bare det kom for brått på. Tilvenningen til "ute" for denne karen bør nok foregå på verandaen (som jeg antar er kattesikret?) i første omgang. Videre pleier noen katter å føle seg mer utsatt og utrygg i armene på noen enn om de kjenner fast grunn under føttene. Neste gang (når verandaen er ferdig utforsket) anbefaler jeg at pus får luske ned trappene i eget tempo og ut, eller inn leiligheten igjen om han ønsker det fordi motet svikter. ;)

Det er noe med at de mister kontrollen når de blir båret ut i noe nytt og ukjent.

Lykke til! :)

Skrevet

Katter skal ikke være i bånd!

Ever!

Anonymous poster hash: 903d1...8c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...