Gå til innhold

Betale inkasso regninger med kredittkort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med endel regninger, har for øyeblikket ikke penger til å betale dem er det lurt å betale disse regningene med kredittkort fra santander? bli kvitt gjeld og bare ha kredittkort gjelda som jeg betaler litt hver måned?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Det er kjempelurt å betale regningene med kredittkort, og så når kredittkortgjelda skal betales, så betaler man bare med et annet kredittkort :icon_lol:

• Liker 7
Skrevet

Sliter med endel regninger, har for øyeblikket ikke penger til å betale dem er det lurt å betale disse regningene med kredittkort fra santander? bli kvitt gjeld og bare ha kredittkort gjelda som jeg betaler litt hver måned?

Neeiiii!!

Ikke.

Skaff deg avtale med dem du skylder penger til.

Santander tar skyhøy rente og gjelda stiger. Ikke smart.

• Liker 5
Skrevet

la oss si at jeg betaler 40 000kr med kredittkort fra santander sletter alle inkassoer, jeg betaler 5000kr mnd til santander dette er en dum ide?

Skrevet

la oss si at jeg betaler 40 000kr med kredittkort fra santander sletter alle inkassoer, jeg betaler 5000kr mnd til santander dette er en dum ide?

Kredittkortgjeld er eksepsjonelt dyr og bør unngås så langt det er mulig. Har du ingen mulighet til å få et forbrukslån? Forbrukslån er også dyrt, men vesentlig billigere enn kredittkortgjeld.

Anonymous poster hash: 18871...235

• Liker 5
Skrevet

Det kommer an på om kostnadene med kredittkortet i forhold til kostnadene med regningene du har misligholdt.

Forsinkelsesrenta på misligholdt gjeld er mye lavere enn kredittkortrenta, for forsinkelsesrenter er regulert av loven. Forsinkelsesrenta er for tiden 9,5 % per år.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/tema/renter/forsinkelsesrente-.html?id=429404

Renter på kredittkort derimot er bestemt av avtalepartene - i praksis kredittkortselskapet - og er derfor gjerne 20 - 30 % per år. Santander tilbyr kredittkort med rente på 23,41 % år og 17,1 % per år.

https://gebyrfri.santanderkredittkort.no/

https://kort.santanderkredittkort.no/default.aspx

I tillegg kommer gebyrer både på inkassogjelden og kredittkortgjelden, så du må vurdere kostnadene konkret i ditt tilfelle for å finne ut hva som svarer seg.

• Liker 2
Skrevet

Ring de inkassoselskapene du er berørt av, fortell at du sliter med å betale regningene, men at du kan betale f.eks. 1000 kroner i mnd. Følg avtalene dere gjør.

Det er det billigste og enkleste du kan gjøre. Å betale gjeld du ikke har råd til med kreditt er bare dumt (bare se på x antall mennesker på luksusfellen).

Det er mye bedre å løse opp i blemma med en gang, og det er som regel fullstendig ubproblematisk. Du betaler selvsagt forsinkelsesrenta, men den er babymat i forhold til kredittkortrenta. Det er ikke noe farlig å ringe dem, de er greie så lenge du er hyggelig.

Anonymous poster hash: 628e7...3cd

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Du får ikke kredittkort og forbrukslån når du har betalingsanmerkninger.

Skrevet

Du får ikke kredittkort og forbrukslån når du har betalingsanmerkninger.

Hvem har sagt at TS har betalingsanmerkninger? Man får ikke det bare av å være litt etter med regninger.....

Anonymous poster hash: d9007...877

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvem har sagt at TS har betalingsanmerkninger? Man får ikke det bare av å være litt etter med regninger..... Anonymous poster hash: d9007...877

Les trådens tittel ...

Skrevet

Les trådens tittel ...

Står ingenting om betalingsanmerkninger der. Dette får man ikke før inkassoen evt forfaller og går til rettslig innkreving.

Anonymous poster hash: 3a67d...a29

• Liker 1
Skrevet

Les trådens tittel ...

Du får ikke automatisk betalingsanmerkning av å ha noe til inkasso, da må du også misligholde inkassokravet.

Anonymous poster hash: 0bc01...36d

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Kredittkortgjeld er dyrt. Enkelte forledes til å tro at man kan bruke kredittkortene til å betale ned regninger og slippe rente pga. rentefrie dager. Teoretisk sett er det mulig å få til noe lignende, men det krever veldig mye disiplin, og kan vel egentlig ikke anbefales.

De rentefrie dagene på et kredittkort gjelder kun ved kjøp av varer og tjenester (du "drar kortet" i en kortterminal). Overføringer fra kredittkort til bankkonto der du kan betale regninger, eller uttak av kontanter medfører umiddelbare renter, og disse er nesten uten unntak dyrere enn annen gjeld.

Den teoretiske muligheten til å komme unna er å bruke et kredittkort til å betale ned alle andre transaksjoner som er nødvendig i en måned (melk og brød++), og så bruke penger du allerede har på kontoen som er satt av til disse kjøpene for å betale inkassokravet. Men dette krever at du er veldig disiplinert og har penger på konto allerede. Hvis du genuint må låne pengene bør du velge et lån med sikkerhet om mulig, eller et usikret lån om du ikke kan få et lån med sikkerhet i noe (bolig++).

Endret av Gulbrand Ø
  • 2 måneder senere...
Skrevet

For min del var to kredittkort redningen da jeg ikke eide oversikt over hvor jeg skyldte hva. Mye gjeld som var på full vei til inkasso, jeg hadde ikke kontroll over nytt vs gammel gjeld, og turt ikke åpne postkassa engang.

For første gang i mitt liv, 6mnd etter at jeg brukte kortene, har jeg faktisk fullstendig oversikt over hva jeg skylder. For min del veier det opp for den ekstra renten, fordi jeg vet hvor jeg skal betale, og jeg betaler langt mer enn minstebeløpet hver måned også.

Følg rådene andre har gitt i denne tråden. Kredittkort er ikke den beste løsningen, selv om det fungerte for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet en god stund med inkassosaker på regninger jeg ikke betalte.
Stillingen min på jobb ble redusert, og jeg hadde såvidt til husleie.
Jeg åpnet ikke posten min på over ett år, og flyttet uten å melde skifte av adresse til posten så regningene ikke fant meg. Hver ettermiddag kaldsvettet jeg i frykt av hva jeg skulle finne i postkassen.
Til slutt tok jeg mot til meg, fikk ordnet avtaler med kredittselskapene og statens innkrevingssentral (studielånet), og idag sitter jeg her med kontroll!
Alle inkassokrav er infridd, studielånet er tilbakeført til lånekassen, jeg har kjøpt meg hus og setter av beløp til regninger og litt til hver måned.
Og dette uten å bruke kredittkort.
Jeg føler meg SÅ mye lettere, og det er deilig å møte hverdagen og ha kontroll som en voksen skal!

Anonymous poster hash: 294ed...803
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...