Gå til innhold

Hva kan gjøres for å få full foreldrerett!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så jeg natt til onsdag fikk jeg en tlf av barnefar, han var helt ute og fortalte at han hadde blitt påkjørt. han spurte om jeg kunne hjelpe han ut med litt penger siden "legevaktregningen" ikke var planlagt i hanes budsjett denne mnd. jeg sa nei fordi han har en vane og låne penger siden han nå har stått uten jobb en stund.

morgningen etter fikk jeg ikke fatt i han og ringte søsteren. Søsteren sa han hadde vært på døren hennes denne natten helt ute på noe! han nekter jo selvfølgelig på dette og svarte at han hadde drukke (ikke at det skal gjøre saken noe bedre)

Sprøyter er funnet (men alltid en venn sin)

Jeg har hatt en mistanke lenge om at han ruser seg på noe ( harde stoffer) og jeg vet ikke mine arme råd, jeg føler ikke for og sende barnet vårt til han på overnatting, når jeg ikke stoler på at han.

Jeg har ringt barnevernet for å både få råd og for å sende inn en bekymringmelding.

Da jeg skulle sende inn en bekymringmelding fikk jeg beskjed om at det var ikke lurt for kjangsen var stor for at de ville ta barnet mitt fra MEG! ( ikke at jeg fikk vite hvorfor)

Rådet jeg fikk var og ordne dette opp mellom oss! men vi har jo felles foreldrerett mens jeg har hovedomsorg for barnet!

Jeg har allerede bestemt meg for å ikke sende han der på-grunn av mine bekymringer. men da kommer jo hanes rett som far inn, hvordan kan jeg få full foreldrerett? finnes det noen steder hvor han kan ta dropstest?

Han sier han er 100% med på å samarbeide og motbevise mine mistanker.

Jeg er veldig blank på hva div dop gjør og er, så jeg vet ikke helt hvordan jeg kan løse dette?

Hilsen en veldig fortvilt mamma

Anonymous poster hash: c7feb...330
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke noe om dette, men hva med å holde tilbake alt samvær inntil mistanke er lagt død? Ta en telefon til familievernkontoret og be om hasteavtale, du trenger hjelp til ruskontrollprogram.

Såvidt jeg har forstått så vil barnevernet kunne ta barnet fordi de kan ikke ta part med en forelder mot den andre forelderen, kun ta part med barnet. En mor som sender sitt barn på samvær til narkoman far er uansvarlig. Korrekt, dere som kan mer?

Skrevet

Har vært i en lignende situasjon. Her har samarbeidet med bv vært upåklagelig. Så lenge barna ha vært hos meg, de har hatt set bra og jeg har vist at jeg har tatt situasjonen på alvor og skjermet barna frarus, har det aldri vært snakk om at de ikke skulle være her hos meg. Har fått god hjelp og mye støtte fra bv. Skjønner ikke hva de mener med at de skal ta ungene bort fra den av foreldrene som er skikket. Samvær er en privat sak mellom foreldrene, og bv skal normalt ikke blande seg så lenge barna har det bra. Mistenker du rus, holder du barna hjemme fra samvær. Vil han ikke gå med på det må du sørge for at han ikke får ha barna, i verste fall må dere i retten.

Skrevet

Det smarteste er å ta kontakt med advokat sånn at alt blir gjort på riktig måte.

Gjest Blomsterert
Skrevet

Ta kontakt med advokat du.

Du er en fin mamma. Gjør det du må

Lykke til.

Skrevet

Det barnevernet sannsynligvis mener er at det er bostedsforelders ansvar at barnet har det bra under samvær, og ansvarlig for å holde barnet tilbake. Om bostedsforelder likevel sender barnet til samvær så kan barnevernet ta fra bostedsforelder omsorgen fordi de utsetter barnet for gjentatt fare.

Du kan som bostedsforelder forandre samværsavtalen, så får heller far ta saken for retten om han er uenig i din vurdering.

• Liker 3
Skrevet

Jobber i bv. Når vi får bekymringsmelding som gjelder rus hos samværsforelder, blir det iverksatt en undersøkelse. Blird det konkludert med at bostedforelderen klarer å ivareta barnet, er vanlige tiltak råd og veiledning (ofte ønsker bostedforelderen dette), tilsyn under samvær, samt rustesting.

Vedr. spørsmålet i overskriften: Rusmisbruk er ikke god nok grunn til å få fratatt far foreldreansvaret.

Vedr. bekymringsmelding til bv: Hvis de ut fra samtalen ble bekymret, var det merkelig at de fraråder deg å sende melding. Bv bruker ikke å advare folk mot å melde. Vi skal være barnevern - ikke foreldrevern. Her er noe som ikke stemmer.

Anonymous poster hash: e05c3...184
  • Liker 3
Skrevet

Men bv "leier" ikke ut tilsynspersoner før en dom i tingretten er satt?

De gjør det heller ikke ved et saksforberedende møte...

Man må til en hovedforhandling for at dette tiltaket skal gjøres.

Har vært gjennom en lang prosess på 1,5 år med barnevernet og tingretten for å få den hjelpen vi trengte.

Samvær ble stoppet, barnevernet satte inn tiltak som ruskontroll(blod og urinprøve) hver uke i mange måneder og en veileder som hadde samtale med meg og bf minst en gang i uken.

Til vi fikk en dom etter hovedforhandling, så fikk vi nøytrale folk og familiemedlemmer som tilsynspersoner og han fikk ikke ha sønnen sin uten tilsyn under hele prosessen.

Nå etter denne forhandlingen så får vi tilsynsperson av barnevernet, det blir tatt blod og urinprøver hver uke.

En hard vei å gå, men nå er barnet mitt endelig trygg :)

Anonymous poster hash: 2f865...aef
Skrevet

Men bv "leier" ikke ut tilsynspersoner før en dom i tingretten er satt?

...

Anonymous poster hash: 2f865...aef

Det kommer an på saken og hva undersøkelsen konkluderer med.

I vår by har vi gjort begge deler alt etter sakens innhold, dvs.

- i noen saker får advokater eller foreldre tilbakemelding om at dette er privat anliggende og må ordnes selv, evt. domstolen konkluderer med tilsyn via familievernkontoret (lovhjemmel for dette, men kommer i farten ikke på hvor mye tilsyn man kan få, men det er veldig lite)

- i andre saker vurderes det ut fra barnets behov at her skal barneverntjenesten inn med tiltak, og da iverksettes tilsyn som tilsyn som tiltak fra barneverntjenesten uten at det trenger å foreligge dom. Det forutsettes imildertid at foreldrene samtykker.

Jeg har flere saker der vi har iverksatt ruskontroll og tilsyn ved samvær.

Anonymous poster hash: e05c3...184

Skrevet

Det barnevernet sannsynligvis mener er at det er bostedsforelders ansvar at barnet har det bra under samvær, og ansvarlig for å holde barnet tilbake. Om bostedsforelder likevel sender barnet til samvær så kan barnevernet ta fra bostedsforelder omsorgen fordi de utsetter barnet for gjentatt fare.

Du kan som bostedsforelder forandre samværsavtalen, så får heller far ta saken for retten om han er uenig i din vurdering.

Veldig godt svar

Skrevet

Det du nevner her er en typisk konflikt. Rettsapparatet legger veldig vekt på samvær med barn. Saboterer man samvær kan man rett og slett risikere å miste omsorgen. Hvis du lar samværet fortsette til tross for en skadelig situasjon kan du risikere å få barnevernet på nakken for ikke å ta tilstrekkelig omsorg for ungen. Du befinner deg dermed i en catch-22 situasjon, og samme hva du gjør så blir det galt.

Om du går til sak for å få foreldreansvaret alene, innebærer ikke dette at retten også stopper samværet. Hvis jeg var deg ville jeg brakt samværsavtalen inn for retten, lagt frem situasjonen og i første omgang fått igjennom samvær under tilsyn. Har du lav inntekt og kan få fri rettshjelp? I så fall sier jeg som flere - kom deg avgårde til en dyktig barnerettsadvokat snarest

Skrevet

tusen takk for svar

TS

Anonymous poster hash: c7feb...330

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...