Gå til innhold

Hvordan bor du, eller hvordan vil du bo?

43 stemmer

1. 1. Hvor mange kvm vil du bo på?

• Under 20 kvm
      0
    • 21 - 30 kvm
      3
    • 31 - 40 kvm
      1
    • 41 - 50 kvm
      0
    • 51 - 60
      1
    • 61 - 70
      3
    • 71 - 80
      1
    • 81 - 90
      2
    • 91 - 100
      6
    • 101 - 150
      11
    • 151 - 200
      8
    • 201 - 300
      7
  2. 2. Trives du best i liten eller stor leilighet?

• Liten
      8
    • Stor
      26
    • Begge
      9
  3. 3. Vil du bo alene, eller sammen med noen?

• Alene
      8
    • Med familie
      30
    • Med andre
      4
    • Bryr meg ikke
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bodde i et stort hus som barn, men etterhvert som jeg ble voksen fant jeg ut at små leiligheter er best for meg og min inntekt. I tillegg foretrekker jeg å bo alene og gjøre som jeg vil selv.

Hva med dere?

Hvilke overraskelser fikk dere ved kjøp av ny bolig, større eller mindre. Gikk du fra stort til lite eller fra stort til smått?

Strømutgifter/ vedfyring? Hvor mye kostet den store boligen (strøm, forsikring, fyringsutgifter, vedlikehold) sammenlignet med den mindre?

Anonymous poster hash: 751ab...877
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere?

Skrevet

Det var fryktelig mange spørsmål. Hva skal du vite dette for?

Anonymous poster hash: 45c17...0cd
Skrevet

Jeg bor i leilighet på 80 kvm. Eldre enebolig som er bygd om til to leiligheter. Har bodd her i 10 år og trives, men det er jo noe lytt, og jeg elsker når de oppe reiser bort på ferier og slikt, og jeg har huset alene. Så hadde jeg økonomi til det, hadde jeg kjøpt meg en liten enebolig.

Anonymous poster hash: 7765e...0cb
Skrevet

Jeg har bodd i både større og mindre eneboliger, større og mindre leiligheter, og nå bor jeg i en liten enebolig. Alt til sin tid og sine faser i livet. Tenker jeg blir i denne boligen til jeg blir så gammel at jeg trenger en liten, lettstelt leilighet.

Prisforskjellene på liten bolig kontra stor har ikke vært så veldig store. Det handler jo om hvor stort lån man har, om man har fellesutgifter eller ikke, hva som er inkludert i fellesutgifter osv. Strøm/fyringsutgifter er selvfølgelig litt større i en enebolig enn i leilighetene jeg har hatt, men i det store og det hele har mine boutgifter vært noenlunde like nesten uansett hvordan jeg har bodd.

Anonymous poster hash: a4099...c99
Skrevet

Det var fryktelig mange spørsmål. Hva skal du vite dette for?

Anonymous poster hash: 45c17...0cd

Ingenting spesielt. tenkte det bare ville blitt en interessann tråd med litt praktiske opplysninger for oss alle som skal velge bolig og størrelsen på boligen vil jo spille inn med tanke på utgifter.

• Liker 1
Gjest Mary Quant
Skrevet

Jeg har gått fra stor enebolig og til en mellomstor selveierleilighet etter at ungene ble voksne og flyttet hjemmefra.

Livet i leilighet er DEILIG :-)

Det er bare skjønt å slippe å tenke på hage og vedlikehold. Leiligheten vi flyttet inn i var flunkende ny og vi har fått vært med på å velge kjøkken, gulv, bad, vegger osv ..

Leiligheten har vannbåren varme så utgiftene til oppvarming er minimale.

Vi nyter i hvert fall livet i leilighet .. men enebolig er jo herlig så lenge man har hjemmeboende barn.

Skrevet

Eide en enebolig tidlig i 20-årene mine.. Det var 3 etasjer - hvor den ene etasjen aldri ble brukt.. Og den nederste etasjen lite brukt. Så da gjensto bare mitt etasjen (der det var livsløpsstander).. Alt for stort..

Nå leier jeg en leilighet på 65 kvm - det er litt for lite igjen..

Min neste bolig ser jeg for meg er på 1 til 2 etasjer, men ikke større enn 115 kvm..

Skrevet

Gikk fra en leilighet på 60 kvadrat til en enebolig på ca 200 kvadrat med hage. Har ikke sett meg tilbake en eneste gang.

Innser at jeg passer inn i enebolig. Elsker å jobbe i hagen og koser meg faktisk med vedlikeholdet av boligen. Synes det er veldig greit med ekstra rom slik at jeg kan ha et kontor å trekke meg tilbake i. Liker også godt at jeg har en stor bod å gjemme rot ol i.

Selvsagt koster det mer med enebolig, men det er verdt det for min del.

Bruker faktisk mindre strøm i eneboligen enn leiligheten. Har etterisolert, bytta vindu og har vedovn. Får gratis ved og bruker ca 1-2 favn i året.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er oppvokst i terrasseblokk på Oslos østkant, den var på rundt 78 kvm. Foreldrene mine kjøpte hus i Akershus det året jeg fylte 16 år på rundt 150 kvm, og det syntes jeg var enormt. De siste årene har jeg bodd i leieleiligheter på henholdsvis 40 og 12 kvm.

Jeg trives i grunn både i små og store leiligheter/hus, men 12 kvm var litt i minste laget. Spesielt siden det var leilighet og ikke hybel, noe som gjorde at bad/kjøkken tok en del plass, og man hadde lite spillerom. Dårlig plass til klær osv.

Jeg kjøpte meg nylig en leilighet på 30 kvm. Den har i tillegg en innglassert veranda på 7 kvm. Jeg er veldig fornøyd med leiligheten min. Joda, det er ikke stort, men med smarte løsninger finner man ut av det meste. Jeg drømmer om noe større selvsagt, som f.eks eget soverom og ikke bare sovealkove, men jeg trives allikevel veldig godt og håper jeg kan bo i leiligheten i mange år framover. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Vi bor i en horisontalt del to-mannsbolig, første etasje. Ca 100 kvm. Stor hage og plen. Trives veldig godt her, men kunne tenkt meg en hel enebolig eller større leilighet, gjerne opp mot 200 kvm. Liker å ha litt plass rundt meg.

Min første leilighet var på ca. 55 kvm. Trivdes veldig godt der også, synes ikke den var for liten, men det er selvsagt godt med litt mer plass. Strømutgiftene er omtrent like, vi har varmepumpe og peis i huset, og er flinke til å slå av lys o.l.

Skrevet (endret)

Vi bor i en 95 kvm leilighet, to voksne og (snart) to barn. Det er egentlig akkurat passe med plass, soverommene er minimale men til gjengjeld har vi stoort kjøkken og stor stue i tillegg til et ekstra gjesterom/kontor. To-tre store boder har vi også, og mer enn nok lagringsplass inne i leiligheten. Området vi bor i er også perfekt.

Men vi slites litt mellom om vi skal bli boende her i barnas oppvekst eller flytte til et større hus med hage. Det er utrolig behagelig å bo i leilighet, full husvask tar en time og det er sosialt.. Men om noen år kommer kanskje ønsket om enda større plass og en hageflekk. Forhåpentligvis ikke;)

Endret av Maman

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...