Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest snoopy_93
Skrevet

Hei alle der ute!
Jeg har et relativt stort problem som da går ut over meg selv både psykisk og fysisk.
Jeg har ikke fått lønn på to måneder. Jeg får lønnen etterbetalt.

November lønna fikk jeg altså i Desember og det er da det begynte å gå nedover.
Da tjente jeg 779,-

Desember lønna fikk jeg i januar og den var på -376,66kr. Jeg lute da på hvorfor og sente mail til arbeidsgiver og spurte hvordan dette lar seg gjøre og fikk da svar at; Joda, dette stemmer pga 8 fraværsdager i september.
Lønnslippen ser da slik ut;

Diverse lønn, feriepengebetinget - 81,5t i Desember 2013 = 4725,37
Trekk 8 fraværsdager i september 2013 = -3293,20
Skattetrekk = -1653
Negativ lønn (opparbeidet gjeld) = 155.83

Da er vi altså på kr -376.66.
Jeg skjønner ikke hvordan dette er mulig?
Jeg var sykemeldt fra oktober 2012 til Oktober 2013, så går det greit en god periode og jeg blir da sykemeldt 28. Januar i år pga at depresjon og angsten tar seg til rette som den ubudne gjesten den er. Jeg er enda sykemeldt. (Skal også sies at jeg møtte opp på obligatoriske kurs i slutten av januar, noe jeg også sa i fra til arbiedsgiver at jeg skulle gjøre, kun fordi det er greit å få med seg. Dette er altså dager jeg får lønn for oppmøte)

Så kommer februar og jeg håper på lønn, men lønningsdagen kommer og går og det finnes ingen bevegelser på konto. Jeg har nå ingen penger. Jeg har verken råd til mat, lege, psykolog eller tak over hodet.

Det jeg egentlig lurer på er om noen her kan noe om lønn, regler og lover?
Jeg synes det er så tungt stoff og har vanskeligheter med å komme meg igjennom lovdata.
Jeg får heller ingen støtte fra lånekassa eller nav. Det er også begrenset for hvor mye jeg kan "leve på" mamma og pappa også.

(Søkte om AAP og fikk avslaget pr telefon, noe som ikke er et gyldig avslag. Sendte mail noen mnd etterpå og lurte på om jeg fikk svar på søknaden snart. Dagen etter ringer saksbehandleren min meg igjen og forklarer enda en gang at jeg har fått avslag da hun ringte 3. Desember. Hun var da litt sur for at jeg "ikke gjorde som hun sa 03. Desember" altså sende et ark hvor det står "Jeg fraskrider denne søknaden" med min underskrift. Hvorfor? Her er det ordrett "For da slipper jeg å gjøre papirarbeid". Jeg sa til saksbehandleren at jeg ikke skjønner hvorfor jeg skal gjøre hennes jobb enklere/for henne og at avslag pr telefon ikke er gyldig. Hun ble mer sur og la på.)

Noen som vil hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har ikke fått lønn på to måneder. Jeg får lønnen etterbetalt.

November lønna fikk jeg altså i Desember og det er da det begynte å gå nedover.

Da tjente jeg 779,-

Desember lønna fikk jeg i januar og den var på -376,66kr. Jeg lute da på hvorfor og sente mail til arbeidsgiver og spurte hvordan dette lar seg gjøre og fikk da svar at; Joda, dette stemmer pga 8 fraværsdager i september.

Lønnslippen ser da slik ut;

Diverse lønn, feriepengebetinget - 81,5t i Desember 2013 = 4725,37

Trekk 8 fraværsdager i september 2013 = -3293,20

Skattetrekk = -1653

Negativ lønn (opparbeidet gjeld) = 155.83

Da er vi altså på kr -376.66.

Jeg skjønner ikke hvordan dette er mulig?

Dette regnestykket er feil siden arbeidsgiveren din har trukket skatt av lønn du ikke har tjent. Det går jo ikke an. Skatt trekkes av faktisk opptjent lønn og utgjør en prosent av denne.

Du skal ha lønn for de timene du har jobbet, og så skal arbeidsgiveren trekke deg for skatten av de timene du faktisk har jobbet, så dette må du klage på.

Endret av Testosteron
  • Liker 11
Skrevet

Så kommer februar og jeg håper på lønn, men lønningsdagen kommer og går og det finnes ingen bevegelser på konto. Jeg har nå ingen penger. Jeg har verken råd til mat, lege, psykolog eller tak over hodet.

Det jeg egentlig lurer på er om noen her kan noe om lønn, regler og lover?

Jeg synes det er så tungt stoff og har vanskeligheter med å komme meg igjennom lovdata.

Jeg får heller ingen støtte fra lånekassa eller nav. Det er også begrenset for hvor mye jeg kan "leve på" mamma og pappa også.

(Søkte om AAP og fikk avslaget pr telefon, noe som ikke er et gyldig avslag. Sendte mail noen mnd etterpå og lurte på om jeg fikk svar på søknaden snart. Dagen etter ringer saksbehandleren min meg igjen og forklarer enda en gang at jeg har fått avslag da hun ringte 3. Desember. Hun var da litt sur for at jeg "ikke gjorde som hun sa 03. Desember" altså sende et ark hvor det står "Jeg fraskrider denne søknaden" med min underskrift. Hvorfor? Her er det ordrett "For da slipper jeg å gjøre papirarbeid". Jeg sa til saksbehandleren at jeg ikke skjønner hvorfor jeg skal gjøre hennes jobb enklere/for henne og at avslag pr telefon ikke er gyldig. Hun ble mer sur og la på.)

Du er voksen og skal da slippe å måtte leve på foreldrene dine. Jeg kan ikke reglene som NAV forholder seg til, men det sier seg jo selv at en voksen person må ha krav på en eller annen form for støtte til livsopphold når hun verken mottar lønn eller sykepenger.

Du har søkt, men fått avslag. Da ville jeg ha klaget. Klag skriftlig til klageinstansen. NAV plikter å bistå deg med informasjon om hvordan du klager.

Det er lett å bli motløs, men Ikke gi opp! Stå på til du får gjennomslag.

Skrevet

Arbeidsgivern har trukket mer skatt enn du har tjent.

Du har egentlig kr. 1432 i bruttolønn, og de kan ikke trekke over 100% i skatt.

Dersom du har 36% skatt skal du trekke 515kr i skatt på den lønnen der. Men du har sikkert mye lavere skattekort, siden du har så lav lønn.

Uansett, det kan se ut som de har trukket fraværet ditt i nettolønn, det er feil. Fraværet skal redusere bruttolønna, ikke nettolønna.

• Liker 4
Skrevet

Men jeg forstår ikke helt dette med sykemeldingene dine?

Den lønnen du beskriver her er du trukket for sykedager i september, men du har vært sykemeldt i 1 år, helt til oktober? Hvorfor trekker de deg for september da?

Skrevet

Gå til fagforbundet å snakke med de.. Der får du hjelp!! Sjefen din må ansette en på regnskap

Anonymous poster hash: 90a3c...abf
  • Liker 1
Skrevet

Er du lærlig forresten? Ellers har du langt under tariff timelønn...

Gjest snoopy_93
Skrevet

Er lærling ja.

Var sykemeldt i september ja, men hun arbeidsgiveren min sa at jeg skulle få lønn for de dagene jeg var på jobb, på dette tidspunktet var jeg på jobb 3dager i uka, og fikk da ikke "lønn" for de to resterende dagene jeg ikke jobba.
Husker ikke helt, men tror ikke at jeg fikk sykepenger fra nav heller. Så hendte det jo at jeg var syk og da fikk jeg jo ikke penger de aktuelle dagene. Men jeg forstår jo ikke hvordan det var mulig å gå i minus.

Jeg prøver så godt jeg kan å stå med hodet hevet, men når jeg ikke lengre har råd til å leve eller få den hjelpen jeg trenger for å komme meg opp og frem igjen er det vanskelig å takle hverdagen.
Jeg har vurdert de siste ukene å slutte som lærling pga alt tullet med lønn.

Skrevet

Hvis du er sykemeldt i ett år må du jobbe minst 6 mnd for å opparbeide deg nye sykemeldingsrettigheter.

Anonymous poster hash: c40ab...a64
Skrevet

Arbeidsgiver har altså sagt, helt oppriktig, at du skal betale dem for å ikke ha vært på jobb? :klo:

Jeg tror jeg hadde snakket med både NAV og ev. skole (kjenner ikke lærlingordningen) om at dette ikke er greit, for det er det virkelig ikke. Er du sykmeldt, skal du også ha krav på sykepenger.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Men har du timelønn??

Da skal du jo ikke trekkes når du er borte, men du får bare lønn når du var der (om du ikke har rett på sykepenger).

Hvis du har fastlønn skal du trekkes hvis du ikke har rett på sykepenger, men om du har timesbasert avlønning ska du ikke trekkes.

Edit: og nøyaktig hvor lenge har du vært sykemeldt? Og er det 100% sykemeldt eller gradert sykemelding?

Hvis du har jobbet vanlig og så blitt sykemeldig bare i september skal du jo ha sykelønn.

Endret av Mynona
  • Liker 1
Gjest snoopy_93
Skrevet

Hvis du er sykemeldt i ett år må du jobbe minst 6 mnd for å opparbeide deg nye sykemeldingsrettigheter.

Anonymous poster hash: c40ab...a64

Det er jeg klar over, det er derfor jeg søkte AAP mens jeg var på vei tilbake i arbeid.

Men har du timelønn??

Da skal du jo ikke trekkes når du er borte, men du får bare lønn når du var der (om du ikke har rett på sykepenger).

Hvis du har fastlønn skal du trekkes hvis du ikke har rett på sykepenger, men om du har timesbasert avlønning ska du ikke trekkes.

Edit: og nøyaktig hvor lenge har du vært sykemeldt? Og er det 100% sykemeldt eller gradert sykemelding?

Hvis du har jobbet vanlig og så blitt sykemeldig bare i september skal du jo ha sykelønn.

Jeg har timelønn så vidt jeg vet. I noen papirer ang lærlingtid og lønn står det at jeg tjener 8500 og noe på en måned og at det blir ikke store timelønna.

Jeg ble sykemeldt 23. Oktober 2012 og var 100% sykemeldt i syv måneder før jeg kom gradvis tilbake på jobb. Jeg var 20% arbeidsfør i to måneder også økte jeg etterhvert, så i Oktober 2013 var jeg vel 60% arbeidsfør, og søkte AAP hos nav. Gikk i 100% stilling i desember 2013.

Har sendt mail igjen til arbeidsgiveren min og spurt hvordan det er mulig å ikke tjene penger når jeg jobber og er på jobb. Tros alt er det fredag kveld, så jeg regner ikke med noe svar før mandag eller tirsdag.

Skrevet

Jeg har vurdert de siste ukene å slutte som lærling pga alt tullet med lønn.

Ikke slutt, for hva er alternativet? Det er bedre å fullføre og dermed bli kvalifisert til en jobb enn å jobbe som ufaglært hvis du i det hele tatt får jobb uten fullført utdannelse.

• Liker 2
Gjest snoopy_93
Skrevet

Ikke slutt, for hva er alternativet? Det er bedre å fullføre og dermed bli kvalifisert til en jobb enn å jobbe som ufaglært hvis du i det hele tatt får jobb uten fullført utdannelse.

Jeg jobbet som ufaglært på sykehjem tidligere og som ufaglært tjente jeg mye mer en jeg gjør nå. :)

Jeg er bare så utrolig lei. Nå har jeg faktisk ikke råd til å reise til og fra jobb. Det betyr jo igjen ingen lønn, så det er jo en eneste ond sirkel

Skrevet

Jeg jobbet som ufaglært på sykehjem tidligere og som ufaglært tjente jeg mye mer en jeg gjør nå. :)

Jeg er bare så utrolig lei. Nå har jeg faktisk ikke råd til å reise til og fra jobb. Det betyr jo igjen ingen lønn, så det er jo en eneste ond sirkel

Men er det ikke et opplæringskontor eller noe sånt som har et overordnet ansvar for deg som læring?

• Liker 1
Skrevet

Om du ble sykemeldt 23. oktover 2012, så skal sykepenger+lønn utgjøre 100% av vanlig lønn helt fram til 23. oktober 2013. Den siste uka i oktober og hele november skal du ha 60% av vanlig lønn hvis du jobbet 60%. Og fra og med desemberlønna (den du skulle ha fått i begynnelsen av januar), skulle du fått 100% lønn om du var tilbake i 100% arbeid. Det er ikke noe hokus pokus. Her har arbeidsgiver gjort en stor feil!

Anonymous poster hash: c2263...36d

• Liker 3
Skrevet

Hei TS

Du blir lurt, bevisst eller ubevisst, av bedriften du er lærling hos. Kontakt opplæringskontoret du hører til. Det er forskjellig hvordan ulike fag er organisert, men de som du går til for teori og som arrangerer prøver.

• Liker 5
Gjest snoopy_93
Skrevet

Men er det ikke et opplæringskontor eller noe sånt som har et overordnet ansvar for deg som læring?

Jo, det er vel fylkeskommunen som har ansvar for at de som er ansvarlige for lærlingene i de forskjellige kommunene gjør ting riktig.

Jeg var hos Svigers i går og begge er økonomer. Fikk litt info og de skjønte heller ingenting. Så vi ble enige om at jeg skulle sende mail til hun som er min kontaktperson i kommunen med spørsmål, så skulle jeg sette svigers som noe cs greier slik at min kontaktperson kanskje får litt hetta over at det er flere som følger samtalen.

Skrevet

så skulle jeg sette svigers som noe cs greier slik at min kontaktperson kanskje får litt hetta over at det er flere som følger samtalen.

"cs greier"? CC. Og ja, sett dem begge to med hver sin e-post-adresse, gjerne en jobbadresse. Jeg hadde også fått hetta hvis noen jeg prøvde å lure sendte e-post med kritiske spørsmål til [email protected] og [email protected]

Anonymous poster hash: 2b3f4...24a

Gjest snoopy_93
Skrevet

Det var Stesvigermor sin idé. Hun jobber dog for et av norges største inkassoselskaper da. :P
Så mener pappa at jeg skal ta kontakt med fylkeskommunen og evt snakke med en advokat i "fri rettshjelp" som har greie på det.

Men jeg håper nå det ordner seg etter mailen, og om det ikke gjør det så vet jeg nesten ikke hva jeg skal ta meg til lengre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...