AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #1 Skrevet 14. februar 2014 Hei Jeg kommer sikkert til å spørre en del dumme spørsmål her, men jeg har aldri vært ute og reist før og ihvertfall ikke bestilt reise selv, så... Mamma fyller 50 år i år og har heller aldri vært ute å reist noe særlig, så jeg har planlagt at hun, jeg og min bror på 26 skal reise enten til Hellas, Spania, Italia eller liknende. Vi skal reise mellom 7. og 27. juli, og planlegger å være der i en til to uker. Hvordan fungerer det her med å bestille reiser på nettet? Er det sånn at man må betale hele beløpet med en gang, eller kan man betale på "avdrag"? Jeg har også vært og sett på forskjellige reiser+hotell, og det er ganske uklart hvordan det er med romsituasjonene. Det står f.eks. studio, balkong, rom, osv. Vi har planlagt at jeg og mamma skal ligge på et rom, også helst at broren min får sitt eget. Er det billigere med charterreiser? Hva er det billigste reiseselskapet, hvor bør man helst bestille fra? Er det billigere å reise fra nord og til reisemålet, eller billigere å reise fra nord, så til Oslo, og så til reisemålet? Ifølge mamma vil hun reise til et sted der vi kan oppleve ting, istedetfor de typiske feststedene. Noen som kan anbefale reisemål i Hellas/Spania/Italia/osv? Igjen, beklager de dumme spørsmålene Anonymous poster hash: 92b90...217
freddy Skrevet 14. februar 2014 #2 Skrevet 14. februar 2014 Hva med Barcelona? Der får dere en blanding av storby med masse kultur, shopping og severdigheter i tillegg til flotte strender. Se link http://www.reisdit.no/05/barcelona/ Det er enkelt å bestille fly dit selv. Reiser dere fra Oslo? I såfall har dere flere muligheter (Norwegian, SAS, Ryanair). Søk på finn.no/reise, angi datoer og antall personer, så kan du sortere på raskest, billigst osv. Når det gjelder hotell, synes jeg booking.com er en enkel og seriøs nettside. Der kan du angi antall personer og rom (du velger da 3 personer og 2 rom) evt. krysse av for leilighet (du skjønner hvordan det fungerer når du kommer så langt). Så er det bare å sortere på pris, avstand, anbefalt osv. Det står klart om det er dobbeltrom, inkl frokost, balkong og liknende. De aller fleste hotellene her betaler du når du ankommer hotellet (det står også klart på nettsiden). Skal dere til Hellas eller mer typiske "charterreisemål", lønner det seg nok å bestille hos Ving, Apollo eller Startour. Andre forslag til reisemål: Gardasjøen (litt mer kronglete å finne fram selv, kanskje), Kroatia, Lisboa
naudsynt Skrevet 14. mars 2014 #3 Skrevet 14. mars 2014 Hei, eg vil anbefale Hotel Gran Sol i Calpe (Spania). Dette er eit norsk-eigd hotell med rimelege prisar. Calpe er eit grønt og frodig område, som også er kjend for fjellklippen Ifach. Der er det fint å gå seg ein tur. Om de leiger bil er det enkelt å komme seg til gamlebyen i Altea (opplevelse), storbyen Benidorm (shopping) og fornøyelsesparkar og museum. Hotellet har også mange arrangementer på hotellet i sesongen, og restauranten er veldig populær i området. Calpe ligg ein time i frå Alicante flyplass. Når eg besøkte Hotel Gran Sol avtalte eg transport med dei, slik at eg vart henta der. Uansett kva de finn, god tur
caroprins Skrevet 15. mars 2014 #4 Skrevet 15. mars 2014 (endret) Siden ingen av dere er særlig reisevant så vil jeg anbefale at du bestiller chartertur. Når du ha bestilt så betaler du inn et depositum og så betaler du resten ca 42 dager før avreise. Under selv bestillingen så velger du romalternativ, mat ombord på flyet , buss tur/ retur flyplassen - hotellet og evt, avbestillingsforsikring. Det kan være lurt da man aldri vet om eventuelt uforutsette hendelser. Om dere har reiseforsikring via et forsikringsselskap så trenger du ikke egen reiseforsikring via charteroperatøren. Nå vet jeg ikke hvor du bor men charterselskapene flyr fra forskjellige steder i Norge så sjekk opp nærmeste flyplass om de flyr dit du vil derfra. Hvis ikke og du må til Oslo så pleier jeg å følge med på Norwegian og SAS sine salg og booker flybilletter da. Hvis ikke så blir det jo litt dyrere. Vanlige ruteflybiletter må betales med en gang. Når turen er betalt så kommer billetten på Mail og du skriver den ut og tar den med. Når dere så kommer frem til der dere skal så står det en representant fra charterselskapet rett på utsiden i ankomsthallen med et stort skilt og da er det bare å gå til den personen. Hun eller han har navnet deres på sin liste og vil fortelle dere hvor bussen deres står. Så går dere dit, sjåføren hjelper dere med bagasjen og dere blir kjørt til hotellet dere skal bo på. Dere vil få utdelt endel opplysningsmateriale og som regel så har guidede alltid et velkomstmøte der de orientere om nyttig informasjon og utflukter. Guidene er som regel alltid tilgjengelige på et mobilnummer og de besøker hotellene til gjestene sine flere ganger i uken. Veldig greit og trygt når man ikke er så reisevant. Om man vil dra på utflukter så bestiller man dette hos guidene og så blir man hentet og man blir kjørt tilbake til hotellet etter turen. Når man skal hjem etter endt ferie så sjekker man siste kvelden i permen til selskapet når bussen henter på hotellet. Hellas og Italia er hot om sommeren. Vi snakker opp i 40 grader så takler man ikke dette så ikke velg disse landene. Tyrkia og Bulgaria og Kypros ligger på samme nivå. Men liker dere varme og liker å bade så går det greit da. Blir dette for varmt så vil jeg heller anbefale Spania, da steder som Grand Canaria, Mallorca, Menorca eller Ibiza som er ny i år for Ving. På mange feriedestinasjoner så finnes det partyplasser og det finnes rolige steder. Her må man nesten gå inn på Star Tour, Ving og Apollo og lese seg frem til et sted man synes passer for egne behov. Kan være greit å kikke på utflukter de tilbyr også om man ønsker å komme seg rundt litt. Angående hotellrom. Selskapene har ofte rom med to soverom og leiligheter med plass til 4 pers så det er kanskje noe å kikke på. Et annet land som kan være interresant å kikke på er kanskje Kroatia. Ving og Apollo har dette på sitt sommerprogram. Helt til slutt så legger jeg ved en link til et hotell på Kos. Her kan dere bo sammen alle 3 enten med 2 soverom eller med en på hemsen. Her er basseng og strand, Her er all maten inkludert og flere fine utflukter man kan være med på. http://www.ving.no/hellas/kos-by/kipriotis-village Endret 15. mars 2014 av caroprins
hen95 Skrevet 15. mars 2014 #5 Skrevet 15. mars 2014 velg en pakkereise, se på reiser på finn.no så kan du raskt finne priser og de forskjellige reiseselskapene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå