AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #1 Skrevet 14. februar 2014 Jeg er en jente som går 1. året studiespesialisering, og er veldig usikker på hvilke fag jeg skal velge til neste år. Jeg har tenkt å velge internasjonal engelsk og økonomi, men i tillegg til det så står det mellom sosiologi/sosialantropologi og informasjonsteknologi. Har dere noen råd til meg som skal velge? Hvilket av disse to fagene vil dere si det er flest muligheter innenfor?Anonymous poster hash: c7e53...76e
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #2 Skrevet 14. februar 2014 Tar du informasjonsteknologi så regnes det som realfag og du vil få ekstra realfagspoeng iallefall. (det var i alle fall sånn før) Anonymous poster hash: 1e048...5e5
Pinto2013 Skrevet 14. februar 2014 #3 Skrevet 14. februar 2014 Velg etter interesse Hva syns du er mest spennende? Sosiologi på vgs handler stort sett om samfunnet og individene i det, og hvordan disse påvirker hverandre. Du kommer til å lære en del samfunnsfaglige begreper som f. eks "normer", "sosialt system", "sosialisering" og "institusjonalisering". Veldig lite tung teori, og stoffet er lett forståelig for de fleste. Informasjonsteknologi vet jeg ikke stort om. Men anbefaler likevel å velge etter det du interesserer deg for, for å gjøre dine år på studiespesialiserende mest mulig spennende. Det er vel ingen hemmelighet at denne linjen består av veldig mange ulike fag, hvor du gjerne ikke liker alle like godt. Når du kommer på universitet/høyskole så betyr ikke fagene på vgs. så mye uansett, med mindre utdanningen krever realfag (og da gjerne alle realfagene).
t0nje Skrevet 14. februar 2014 #4 Skrevet 14. februar 2014 Det spørs hva du interesserer deg for. Hvis du f.eks er flink i samfunnsfag er sosialantropologi å anbefale. Er du interessert i programmering og data så er informasjonsteknologi. I tillegg får du 0,5 realfagspoeng for IT1 og 0,5 for IT2.
Gjest Riskjeks Skrevet 14. februar 2014 #5 Skrevet 14. februar 2014 Bortsett fra ved studier som krever realfagspoeng, betyr hvilke fag man tok på vgs null og nada for høyere utdanning. Altså - velg det du interesserer deg mest for.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #6 Skrevet 24. februar 2014 Jeg hadde sosiologi i fjor og jeg synes faktisk det var et veldig greit fag. Spennende Men du må velge ut i fra dine interesser. Anonymous poster hash: 65b90...5b5
Gjest meh Skrevet 24. februar 2014 #7 Skrevet 24. februar 2014 (endret) Med den kombinasjonen velg sosiologi, så fremst du ikke er veldig god med data og god til å se sammenhenger. Er som regel latterlig enkelt å få gode karakter humaniora-fagene på VGS med mindre du har skrivevansker, lesevansker eller lignende. Realfag, inkludert informasjonsteknologi, krever for de fleste mer jobb. Sosiologi 1 er i bunn og grunn det samme som samfunnsfagen du har hatt siden 8-klasse. IT 1 legger først og fremst vekt på grunnleggende HTML, CSS og databaser. http://no.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets http://no.wikipedia.org/wiki/HTML http://no.wikipedia.org/wiki/Database Endret 25. februar 2014 av meh
Fashionistaen Skrevet 24. februar 2014 #8 Skrevet 24. februar 2014 Såvidt jeg vet, er det ikke noe krav om å ha IT for å komme inn på videre studier. Enkelte utdanninger krever nesten alle realfagene i tillegg til annen matte enn P2. Jeg ser at du ikke har valgt noen andre realfag. Derfor er det ingen av de nevnte fagene som lukker noen dører, om det er slik du tenker Jeg ville valgt etter interesse og hva du tror du er flinkest i. IT vet jeg svært lite om, men Sosiologi er enkelt, så samt en greier å lese og har en viss interesse for faget. Minner mye om samfunnsfag fra ungdomsskolen, bare at man går mer i dybden og ser mer på årsaken til at det slik enn bare å si at det er sånn. Du kommer langt med "common sence" i faget og jeg greide nokså lett å hoste opp en femmer i faget uten å ha gjort noe særlig annet i timene enn å sitte på KG. IT har jeg hørt fra mange er vanskelig, spesielt om du ikke kan noe fra før av. Til gjengjeld får du 0,5 tilleggspoeng per år som kommer godt med. Konklusjonen må være at du velger det du tror du har best sjanse til å få god karakter i (beregn også realfagpoeng med her) og trives noenlunde med. Hva dette er, vet du nok best selv. Link til boken i sosiologi slik at du kan se på temaer http://www.mangfold.cappelendamm.no/ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå