AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #1 Skrevet 14. februar 2014 Hvis mamma handler for meg kan jeg sende med mitt kredittkort, eller er det ikke lov? I avtalen mellom kredittkortselskapet om meg står det at bare jeg kan bruke kortet, men et annet sted i avtalen står det at andre kan bruke det hvis jeg har samtykket. Ble veldig usikker nå. Anonymous poster hash: c0199...467
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #2 Skrevet 14. februar 2014 Jada, hun kan bruke det. Anonymous poster hash: d51ee...158
Gjest Eurodice Skrevet 14. februar 2014 #3 Skrevet 14. februar 2014 Man skal i utgangspunktet ikke oppgi pinkoder til andre, eller oppbevare dem tilgjengelig for andre, i lommeboken for eksempel. Der har jeg mine diverse kort. Men hvis du stoler på at moren din kjøper bare det du har sagt, skulle vel det gå bra . 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #4 Skrevet 14. februar 2014 Egentlig er det bare du eller disponent som kan bruke både kredittkort og bankkort, men i praksis er det få som følger det. De i butikken legger ikke engang merke til dersom noen ikke handler med et kort de ikke eier... med mindre det er reserveløsning slik at man må skrive under på kvitteringen / vise legitimasjon. Denne legitimasjonen må da egentlig ha samme navn som navnet som står på det kortet som ble brukt. Men tingen er at dersom de to navnene ikke stemmer overens, er det ikke slik at butikken har en praktisk mulighet til å nekte deg å kjøpe varene; nettopp fordi det ikke er mulig for dem å tilbakeføre pengene som ble brukt til å betale til kortet som ble brukt for å betale. Anonymous poster hash: 5c1a9...543
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #5 Skrevet 14. februar 2014 Man skal i utgangspunktet ikke oppgi pinkoder til andre, eller oppbevare dem tilgjengelig for andre Det er dette jeg tenker på. Og hva skjer hvis hun blir frastjålet kortet? Anonymous poster hash: c0199...467
Gjest Eurodice Skrevet 14. februar 2014 #6 Skrevet 14. februar 2014 (endret) Det er dette jeg tenker på. Og hva skjer hvis hun blir frastjålet kortet?Anonymous poster hash: c0199...467 Da må du melde ifra til banken, så det blir sperret umiddelbart. Endret 14. februar 2014 av Arabella
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #7 Skrevet 14. februar 2014 Jo, men hvis Kredittkortselskapet mener det er imot avtalen å gi henne kortet og så blir hun frastjålet kortet. Kan jeg da bli ertstatningspliktig? Det er slikt jeg mener. Jeg har sendt spørsmål til kredittkortselskapet, men fikk bare et standardsvar om at jeg kunne bestille et ekstra kort, men hvis den som skal ha det andre kortet allerede har et kredittkort i samme selskap går det ikke. Mamma har samme kredittkort. Anonymous poster hash: c0199...467
Gjest Eurodice Skrevet 14. februar 2014 #8 Skrevet 14. februar 2014 Dette vet jeg dessverre ingenting om. Du får sikkert svar fra mer kyndige .
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #9 Skrevet 14. februar 2014 Hvis mamma handler for meg kan jeg sende med mitt kredittkort, eller er det ikke lov? I avtalen mellom kredittkortselskapet om meg står det at bare jeg kan bruke kortet, men et annet sted i avtalen står det at andre kan bruke det hvis jeg har samtykket. Ble veldig usikker nå.Anonymous poster hash: c0199...467 I de avtalene jeg har med kredittkortselskapene, står det at kortet er personlig og ikke skal benyttes av andre. Dersom din mor benytter kortet, må hun vel også få pinkoden? Pinkoden er personlig og skal ikke oppgis til andre. Jeg antar at du kan bli holdt ansvarlig dersom kortet er misbrukt og du har oppgitt pinkoden til andre (i dette tilfelle din mor). Den beste løsningen er antagelig å bestille såkalt tilleggskort til din mor. Tilleggskort går på samme konto som hovedkortet, men lyder på et annet navn. Anonymous poster hash: 065ac...ab0
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #10 Skrevet 14. februar 2014 I de avtalene jeg har med kredittkortselskapene, står det at kortet er personlig og ikke skal benyttes av andre. Dersom din mor benytter kortet, må hun vel også få pinkoden? Pinkoden er personlig og skal ikke oppgis til andre. Jeg antar at du kan bli holdt ansvarlig dersom kortet er misbrukt og du har oppgitt pinkoden til andre (i dette tilfelle din mor). Den beste løsningen er antagelig å bestille såkalt tilleggskort til din mor. Tilleggskort går på samme konto som hovedkortet, men lyder på et annet navn. Anonymous poster hash: 065ac...ab0 Ja, men som jeg allerede har skrevet kan ikke min mor ha dette tilleggskortet fordi hun allerede har eget kredittkort i samme selskap. Anonymous poster hash: c0199...467 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #11 Skrevet 16. februar 2014 Egentlig er det bare du eller disponent som kan bruke både kredittkort og bankkort, men i praksis er det få som følger det. De i butikken legger ikke engang merke til dersom noen ikke handler med et kort de ikke eier... med mindre det er reserveløsning slik at man må skrive under på kvitteringen / vise legitimasjon. Denne legitimasjonen må da egentlig ha samme navn som navnet som står på det kortet som ble brukt. Men tingen er at dersom de to navnene ikke stemmer overens, er det ikke slik at butikken har en praktisk mulighet til å nekte deg å kjøpe varene; nettopp fordi det ikke er mulig for dem å tilbakeføre pengene som ble brukt til å betale til kortet som ble brukt for å betale. Anonymous poster hash: 5c1a9...543 En del butikker har en funksjon som gjør at man må trykke "bekreft" for å bekrefte at gyldig legitimasjon er framvist og signatur er gyldig før transaksjonen gjennomføres, så det stemmer ikke. :-) Anonymous poster hash: 79bc0...d5e
Athene Skrevet 16. februar 2014 #12 Skrevet 16. februar 2014 Kortet er personlig, så hun kan bli nektet å handle selv om hun kan koden. Men som regel oppdages ikke det. Det er etter avtalen ikke lov å gi koden til andre. Dersom noe slikt kommer frem i forbindelse med svindel kan du få avkorting i erstatningen. Oppsummert - praktisk er det som oftest ikke noe problem. Teoretisk er det ulovlig, og kan gi konsekvenser.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #13 Skrevet 16. februar 2014 Okey, da tør ikke jeg å ta sjansen.Anonymous poster hash: c0199...467
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå