Gå til innhold

Bilen min ble ikke godkjent i EU-kontroll


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde bilen til EU-kontroll i dag. Og ble veldig overrasket over at den ikke ble godkjent.

Har en ganske ny bil (2006 modell) som kun har gått 70000 km, og trodde EU-kontrollen skulle bli grei skuring. Har inntrykk av at man nærmest må ha et vrak av en bil for å ikke få godkjent. Flere med samme erfaring? Ble veldig skuffet her..

Det jeg ikke fikk godkjent var: Avgassutslipp på tomgang overstiger nivå spesifisert av produsent. Det ble målt til 0.9 i avgass.

Noen som vet grensen for godkjent eller ikke? Er nesten så en blir paranoid og lurer på om de leter etter ubetydelige småfeil for å "ta deg".

Trodde liksom at så lenge bremser, styring og rust var det de fokuserte på.

Hva har for høy forurensing fra en bil med sikkerhet å gjøre? Blir helt dustete synes jeg.

Noen her med peiling som vet hva det vil koste å fikse avgassen? Full overhaling av motor og titusener av kr?



Anonymous poster hash: cc703...8d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2006-modell er jo ingen ny bil da. Helt vanlig at såpass gamle biler har en ting eller 2 som må rettes på.



Anonymous poster hash: 338d4...def
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2006-modell er jo ingen ny bil da. Helt vanlig at såpass gamle biler har en ting eller 2 som må rettes på.

Anonymous poster hash: 338d4...def

Men..den har jo kun kjørt 70000 km. Det er jo rimelig "nytt"?

Anonymous poster hash: cc703...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen din består av tusenvis av deler som skal jobbe sammen og gjøre jobben sin under all mulig slags omstendigheter, og over lang tid. Vær glad for at dette samspillet har fungert i hele 8 år (!) og over en distanse tilsvarende nesten to turer rundt ekvatoren.

Feilen kan være en justeringssak, det kan være lambdasonden eller bare skit i systemet. La verkstedet fikse det. En slik feil tyder på at noe er i ulage, og du kan være glad for at det er oppdaget. Småfeil vokser seg stort sett bare større over tid. Lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever bilen inn på et annet verksted, evt gå til NAF å få de til å ta EU-kontrollen.

Jeg fikk 2er feil på et verksted og den ble til 0(-) hos et annet verksted.

Altså ikke noe som trengs fikses.

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt kan det være feil på lambdasonden som gjør at motorstyringa pøser på med bensin. Er det lenge siden service er utført (olje og filter, tennplugger, luftfilter osv) vil det også forårsake høyt utslipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lever bilen inn på et annet verksted, evt gå til NAF å få de til å ta EU-kontrollen.

Jeg fikk 2er feil på et verksted og den ble til 0(-) hos et annet verksted.

Altså ikke noe som trengs fikses.

Hadde kontrollen på NAF.. Regner med de har peiling på hva de gjør?

Anonymous poster hash: cc703...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten kommentar til TS.

EU-kontrollen ble vel akkurat gjort strengnere? Før gikk det mye på bremser og at bilen skal være trygg i trafikken, men den siste endringer gjorde at de også er strengere på utslipp.

Nok er forsøk på å nekte nordmenn å ha privat bil.



Anonymous poster hash: b5edb...210
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Som en liten kommentar til TS.

EU-kontrollen ble vel akkurat gjort strengnere? Før gikk det mye på bremser og at bilen skal være trygg i trafikken, men den siste endringer gjorde at de også er strengere på utslipp.

Nok er forsøk på å nekte nordmenn å ha privat bil.

Anonymous poster hash: b5edb...210

Eller passe på miljøet. Spørs hvor paranoid man velger å være..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2006 er gammel bil, og da er det helt normalt med en slik feil som det der! Min gamle bil hadde det kronsik og hver eu kontroll måtte det fikses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...