Gå til innhold

Sliter sånn med hold :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg trent 3-4 ganger i uken siden begynnelsen av januar, en blanding av styrke og kardio. Det har gått veldig bra og jeg merker fremgang, men nå i det siste har jeg fått hold HVER gang jeg har prøvd meg på tredemøllen. Det er så utrolig irriterende. Jeg føler at formen synker siden jeg ikke får presset meg nok. Har prøvd å bøye meg og presse hånden inn der holdet sitter, men det hjelper ikke. Det eneste som hjelper er å stoppe å løpe. Spiser ikke mye før trening, kanskje et knekkebrød en tre kvarter før. Vet at det å holde en stein i hånden liksom skal hjelpe, men jeg har ikke helt troen på det...

Noen som har noen tips? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg merker at jeg får sting hvis jeg holder kroppen feil mens jeg løper.

Anonymous poster hash: f5e69...6ea
Skrevet

Jeg drev med jogging i mange år, og sleit med hold på omtrent hver eneste treningstur. Jeg prøvde alt mulig med å vente nesten tre timer etter at jeg hadde spist før jeg dro ut og jogga, stein i handa osv., allikevel fikk jeg hold omtrent hver eneste gang. Den vanlige turen var å løpe ut til ei strand og så tilbake igjen, ca. 12-13 km. Som regel var det sjelden noen problemer på veien tilbake, men det jo litt kjedelig å måtte løpe de første 6-7 km i litt lavere tempo enn man kjenner man kunne klart.

Legevitenskapen har ikke løst gåten om hvorfor man får hold. Jeg fikk jo også hold på forskjellige steder fra gang til gang.

Til slutt ga jeg opp og gikk over til sykling. Det har jeg ikke angra et sekund på. Jeg kan spise fullt måltid, vente 20 minutter og så sykle i vei uten å få hold. Jeg får heller aldri hold når jeg går langrenn, så jeg tror det er støtbelastningen ved jogginga som trigger det, men akkurat hva som skjer fysiologisk er det ingen som har noe godt svar på.

Ulempen med sykling versus jogging er at man må sykle mye lenger både i distanse og tid for å få samme treningseffekt, men jeg har heldigvis mye tid å bruke på sykling.

Skrevet

Sliter med det samme. Ender alltid opp med å stoppe lenge før jeg blir sliten :/

Skrevet

Skal absolutt gå mer over til sykling utover våren, er ikke noe glad i å sykle på treningssenter. Jeg leste at hold kan skyldes at bukhinnene gnisser mot hverandre grunnet manglende væske i mellom, så hvis man er dehydrert så har man kanskje lettere for å få hold? Skal sørge for å drikke nok i dag, så skal jeg se om det hjelper på holdet når jeg skal løpe i morgen.

Skrevet (endret)

Skal absolutt gå mer over til sykling utover våren, er ikke noe glad i å sykle på treningssenter. Jeg leste at hold kan skyldes at bukhinnene gnisser mot hverandre grunnet manglende væske i mellom, så hvis man er dehydrert så har man kanskje lettere for å få hold? Skal sørge for å drikke nok i dag, så skal jeg se om det hjelper på holdet når jeg skal løpe i morgen.

Min erfaring er at inntak av vann eller annen drikke snarere forårsaker mer hold. Den gangen jeg løp Oslo maraton drakk jeg bare ett krus på hver drikkestasjon, det gikk greit fram til litt over tre mil, men så gikk jeg tom for energi, siden jeg også hadde måttet vente en stund fra jeg spise til jeg begynte å løpe. Hadde jeg løpt nå ville jeg hatt noen energigeléer i lomma og unngått det, men da måtte jeg drikke en del sportsdrikk på neste stasjon for å få opp blodsukkeret. Da kom holdsmerten med en gang.

At væske skaper hold stemmer også med min erfaring med at det på treningsturene gikk best på veien hjem fra stranda. Da var jeg naturlig nok noe dehydrert, siden jeg ikke hadde med drikkeflaske.

Endret av Wiggins
Skrevet

Kan det hjelpa å springe i terreng? Eventuelt, om du ikkje vil bort frå mølla, med noko stigning og så varierer du tempoet ein del? Pass på haldninga di og strekk ut heile kroppen, ikkje berre beina, eg tykkjer óg det er best å springe berrføtt om vêret tillet det.

Eg slit noko valdsamt med hold om eg ikkje varierer nok. Å springe rett frem på veg har aldri fungert. Turar i fjellet er mykje betre, båe for kropp og sinn; då berre spring eg der eg kan, nokre stader må ein jo sakke tempoet for å kunne fote seg, og varierer tempoet og teknikken etter terrenget. Sykling er óg eit flott avbrekk, saman med symjing, trappeløping, rulleskøyter, ja, alt i grunn.

Skrevet

Min erfaring er at inntak av vann eller annen drikke snarere forårsaker mer hold. Den gangen jeg løp Oslo maraton drakk jeg bare ett krus på hver drikkestasjon, det gikk greit fram til litt over tre mil, men så gikk jeg tom for energi, siden jeg også hadde måttet vente en stund fra jeg spise til jeg begynte å løpe. Hadde jeg løpt nå ville jeg hatt noen energigeléer i lomma og unngått det, men da måtte jeg drikke en del sportsdrikk på neste stasjon for å få opp blodsukkeret. Da kom holdsmerten med en gang.

At væske skaper hold stemmer også med min erfaring med at det på treningsturene gikk best på veien hjem fra stranda. Da var jeg naturlig nok noe dehydrert, siden jeg ikke hadde med drikkeflaske.

Jeg mener at jeg drikker mer dagen før slik at det da ikke blir friksjon mellom lagene i bukhinnen grunnet dehydrering, men det er jo bare en teori. Pleier ikke å drikke noe særlig når jeg løper, da er det bare for å fukte munnen, men skal prøve å droppe det også å se om det hjelper.

Skrevet

Kan det hjelpa å springe i terreng? Eventuelt, om du ikkje vil bort frå mølla, med noko stigning og så varierer du tempoet ein del? Pass på haldninga di og strekk ut heile kroppen, ikkje berre beina, eg tykkjer óg det er best å springe berrføtt om vêret tillet det.

Eg slit noko valdsamt med hold om eg ikkje varierer nok. Å springe rett frem på veg har aldri fungert. Turar i fjellet er mykje betre, båe for kropp og sinn; då berre spring eg der eg kan, nokre stader må ein jo sakke tempoet for å kunne fote seg, og varierer tempoet og teknikken etter terrenget. Sykling er óg eit flott avbrekk, saman med symjing, trappeløping, rulleskøyter, ja, alt i grunn.

Har prøvd å øke stigningen, men må bare stoppe grunnet holdet. Gleder meg til våren og sommeren da kan jeg løpe i skogen(forhåpentligvis uten hold). Synd at det er sånn, for jeg hadde liksom tenkt til å benytte vinteren til å få opp formen. Skal tenke på holdningen når jeg løper, kan jo hende jeg spenner meg på en eller annen måte uten å tenke over det.

Skrevet

Har prøvd å øke stigningen, men må bare stoppe grunnet holdet. Gleder meg til våren og sommeren da kan jeg løpe i skogen(forhåpentligvis uten hold). Synd at det er sånn, for jeg hadde liksom tenkt til å benytte vinteren til å få opp formen. Skal tenke på holdningen når jeg løper, kan jo hende jeg spenner meg på en eller annen måte uten å tenke over det.

Litt er uansett betre enn ingating. Variere kan du gjere uansett. Spring litt når du klarar det, gå fort med stigning elles, jobb med haldninga di. Tøying er óg undervurdert. Det kan jo vere noko å fokusera på no om vinteren?

Gjest lillelarve
Skrevet (endret)

Jeg fikk det hver gang jeg jogga, men jeg fortsatte bare til det forsvant. Visste ikke hva jeg skulle gjøre ellers...

Endret av lillelarve
Skrevet

Jeg får bare prøve igjen og igjen og håpe at det gir seg, evt trene litt roing, ellipse og sykling innimellom. Jeg tøyer ut etter hver økt, håper det hjelper litt det og. Takk for svar alle sammen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...