Gå til innhold

Matbudsjett som student

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye penger bruker dere som er studenter på mat i måneden?

Enslige studenter altså.. som betaler all maten sin selv.

Hva er det minste jeg kan klare meg på, tror dere?

Anonymous poster hash: 868c4...2f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke student, men vil anbefale deg å ta en tur på en Bunnpris butikk vist du har en der du bor.

Der er det alltid tilbud/dagens på kjøtt, kylling eller fisk til 29,-.

Akkurat nå er det kjøttdeig, kyllingfillet eller flatbitt til 15,- fredag til søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk for tips! Har bunnpris som nærmeste butikk;)

Men det jeg egentlig lurer på, er hvor lite jeg kan klare meg på i måneden. Eller hvor lite jeg kan klare å bruke på mat i uka.

Anonymous poster hash: 868c4...2f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De månedene jeg er flinkest bruker jeg et sted mellom 1200 og 1500, kunne sikkert kommet under det også med ikke altfor stor innsats. Da baker jeg gjerne brødmat selv, tar med matpakke på jobb og forelesninger, kjøper mest rimelige middager og spiser veldig lite snacks. Sparer mye på å ha fryser og romslig nok økonomi til å kunne hamstre når tilbudene er ekstra gode. Matbudsjettet mitt inkluderer forresten alt som kjøpes på dagligvare, altså også tannhygiene, deodorant, vaskemidler og den slags.

Hva du kan klare deg på kommer jo helt an på hvordan du vil leve. Klarer du deg fint på nudler og potetmos vil du jo få et langt lavere budsjett enn hvis du vil ha et litt mer variert kosthold. Med litt selvdisiplin burde det gå an å få matbudsjettet ned mot en tusenlapp i måneden, særlig hvis man kun teller med maten og rekner andre dagligvarer utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Thorn sier over er 1200-1500 ikke noe problem.

Selv har jeg cøliaki, soya og laktoseintoletanse. Så maten blir fort dyrere, men bruker 2000-2500 i mnd.

Nå kjøper ikke jeg ferdig glutenfrie brød til 50,-, men baker selv. Så sparer mye sånn :)

Handler mest på Bunnpris siden den er rett ved meg, og handler da Bunnpris merket vist jeg kan. Å de har jo masse eget, og det smaker nå likt synes jeg.

Ett tips er å ta vare på kvitteringen dine for en uke, og se hva du bruker penger på. Å hva du kan spare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000-2300 betaler jeg. Spiser nok for mindre enn det, men har en samboer som spiser myyyye som jeg handler mat sammen med. Vi betaler halvparten hver. Til gjengjeld lager han middagen hver dag ;)

Anonymous poster hash: c2760...caa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det laveste jeg har klart meg på, er 2000, men så har jeg da cøliaki og spiser glutenfri mat. Jeg er også ganske opptatt av å spise skikkelig mat, så vanligvis bruker jeg 2500-3000 i mnd. Selv om jeg ikke hadde hatt cøliaki, tror jeg at jeg ville slitt med å holde meg under 2000. For å spare bør man i alle fall ha fryser, planlegge middagene hver uke, handle inn på tilbud og lage større porsjoner man kan fryse av f.eks gryteretter. :)

Tipset over om å ha et slags regnskap er veldig nyttig :) Jeg skriver alltid budsjett for hver mnd og bruker nesten alltid kort, så ser jeg i nettbanken hvor mye jeg har brukt på mat og andre ting - da er det mye lettere å ha kontroll på økonomien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også forskjellen på prisen på forskjellige butikker. Noen varer varierer en del i pris fra butikk til butikk.

Det som er billig ett sted kan koste en mer ett annet sted. Stor forskjell på visse ting på Kiwi, Bunnpris og Joker.

Joker har også sånne 10kr tilbudd ofte på noen varer.

Jeg bor i Oslo så har alle disse 3 rett ved meg, så heldig sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...