AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #1 Skrevet 14. februar 2014 Jeg lider av alvorlig søvnforstyrrelse og har gjort i flere år. Jeg sover i snitt 3 timer i døgnet og havner stort sett aldri i REM søvn. Kort fortalt dreier dette seg hovedsakelig om at jeg er overbelastet med traumer/PTSD som gjør at kroppen ikke klarer å slappe av, ligger og spinner av angst når jeg skal sove. Jeg fungerer overhodet ikke pga dette og er psykisk og fysisk skakkjørt. Jeg har bedt om hjelp i 2 år, om å få komme i terapi. Jeg har hittil fått avslag på avslag, de har ikke kapasitet i fylket, og de anser ikke tilstanden min alvorlig nok (!) Jeg har endelig funnet en sovemedisin som får meg til å sove og gjør at dagen ikke blir uutholdelig (det er likevel kunstig søvn og jeg får såpass med hangover og andre plager av dem at jeg ikke fungerer veldig bra dagen etter. Men jeg får ikke den ulidelige utmattelsen, og jeg slipper de voldsomme angstanfallene gjennom hele natten. Sovemedisin vil heller ikke løse problemene mine, bare være et midlertidig plaster jeg vet kan gjøre vondt verre i det lange løp. Men jeg er så forferdelig sliten og vet ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har egne verdifulle erfaringer å komme med?Anonymous poster hash: 26cef...033
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #2 Skrevet 14. februar 2014 Dytter litt på denneAnonymous poster hash: 26cef...033
Gjest Whitestripes Skrevet 14. februar 2014 #3 Skrevet 14. februar 2014 Jeg har ikke hatt så store søvnforstyrrelser som deg, men har i perioder innsovingsproblemer. Da fikk jeg innsovingstabletter. De var ikke verken vanedannende eller ga hang over, og skulle bare brukes en periode for å få et bedre søvnmønster. Det hjalp meg veldig godt, men du trenger kanskje noe som "slår" litt mer. Hva med å prøve et annet merke? Eller har du allerede prøvd forskjellige slag?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #4 Skrevet 14. februar 2014 Jeg har ikke hatt så store søvnforstyrrelser som deg, men har i perioder innsovingsproblemer. Da fikk jeg innsovingstabletter. De var ikke verken vanedannende eller ga hang over, og skulle bare brukes en periode for å få et bedre søvnmønster. Det hjalp meg veldig godt, men du trenger kanskje noe som "slår" litt mer. Hva med å prøve et annet merke? Eller har du allerede prøvd forskjellige slag? De medisinene jeg har nå funker bra (bivirkninger får jeg uansett). Det jeg lurer mer på er om det er hensiktsmessig i det lange løp, i o m at det er en kronisk tilstand. Tar jeg disse regelmessig i 1 år blir jeg jo svært avhengig og vil trolig få enda større søvnproblemer på sikt, og det vil på ingen måte løse problemet, bare utsette det. Men bør jeg likevel bare gjøre det innti jeg får hjelp i terapi? Føler det blir som å velge mellom pest og kolera, sovemedisin skal jo ikke brukes regelmessig sies det. Anonymous poster hash: 26cef...033
Gjest Whitestripes Skrevet 14. februar 2014 #5 Skrevet 14. februar 2014 Finnes det ikke sovemedisin som har mindre bivirkninger og er mindre avhengighetsskapende på markedet nå? Selvfølgelig er det ikke bra å bruke sovemedisin over lang tid, men det blir, som du sier, valg mellom pest og kolera. Søvn er utrolig viktig for funksjonsevne! Hvis jeg var deg, ville jeg nok stått på medisiner som fungerer fram til du får terapi.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #6 Skrevet 14. februar 2014 Finnes det ikke sovemedisin som har mindre bivirkninger og er mindre avhengighetsskapende på markedet nå? Selvfølgelig er det ikke bra å bruke sovemedisin over lang tid, men det blir, som du sier, valg mellom pest og kolera. Søvn er utrolig viktig for funksjonsevne! Hvis jeg var deg, ville jeg nok stått på medisiner som fungerer fram til du får terapi. Nei, alle sovemedisiner er veldig avhengighetsskapende og vil komme med bivirkninger. Dvs bivirkninger er ofte subjektivt såklart, men det jeg har prøvd som ikke har gitt bivirkninger har heller ikke fungert. Ja jeg tror kanskje du har rett. Selv om jeg blir slapp og uggen så er jeg ihvertfall ikke et nervevrak som følge av søvnmangel. Anonymous poster hash: 26cef...033
Gjest Whitestripes Skrevet 14. februar 2014 #7 Skrevet 14. februar 2014 Regner med du har diskutert dette med legen din? Den kan jo gi bedre råd enn en legmann som meg
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #8 Skrevet 14. februar 2014 Regner med du har diskutert dette med legen din? Den kan jo gi bedre råd enn en legmann som meg Ja selvsagt, men ville gjerne høre om andres personlige erfaringer rundt langvarig bruk av sovemedisin Anonymous poster hash: 26cef...033
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #9 Skrevet 14. februar 2014 Kan jeg spørre hvilket fylke? Anonymous poster hash: 61ce0...d91
Gjest Whitestripes Skrevet 14. februar 2014 #10 Skrevet 14. februar 2014 Ja selvsagt, men ville gjerne høre om andres personlige erfaringer rundt langvarig bruk av sovemedisin Anonymous poster hash: 26cef...033 Det spørs jo hva du mener med langvarig? Snakker vi måneder eller år? Jeg har ikke personlig erfaring, men moren min brukte sovemedisin over lang tid, og den mistet effekt etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #11 Skrevet 14. februar 2014 Samme problem her. Har/hadde problemer med innsovningen, og om jeg i det hele tatt "sovner" så forblir jeg i et stadie der jeg føler kroppen er av, men hjernen fremdeles er på. Jeg har brukt imovane i over 2 år nå, samme dose (11,25mg) i 1,5år, fungerer helt supert. Ingen bivirkninger forutenom metallsmak i munnen. Anonymous poster hash: 36d2a...68b
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #12 Skrevet 14. februar 2014 Det spørs jo hva du mener med langvarig? Snakker vi måneder eller år? Jeg har ikke personlig erfaring, men moren min brukte sovemedisin over lang tid, og den mistet effekt etter hvert. Det kommer helt an på hvor lang tid det vil ta før jeg får hjelp. I første omgang vil det vel være snakk om måneder, opp til 1 år. Vet du hva hun brukte? Jeg bruker imovane. Brukte de 4 mnd i strekk for flere år siden med god effekt, men herlighet det var vanskelig å slutte. Gir også forferdelig smak i munnen, men får bruke munnskylling Anonymous poster hash: 26cef...033
Gjest Whitestripes Skrevet 14. februar 2014 #13 Skrevet 14. februar 2014 Det kommer helt an på hvor lang tid det vil ta før jeg får hjelp. I første omgang vil det vel være snakk om måneder, opp til 1 år. Vet du hva hun brukte? Jeg bruker imovane. Brukte de 4 mnd i strekk for flere år siden med god effekt, men herlighet det var vanskelig å slutte. Gir også forferdelig smak i munnen, men får bruke munnskylling Anonymous poster hash: 26cef...033 Nei, dessverre, jeg vet ikke hva hun brukte. Det er dessuten veldig mange år siden, så sannsynligvis finnes ikke tablettene på markedet lenger. Hvis legen din sier at du kan bruke dem fram til du får hjelp, og du har god effekt, er det vel greit å stå på dem, tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #14 Skrevet 14. februar 2014 Nei, alle sovemedisiner er veldig avhengighetsskapende og vil komme med bivirkninger. Dvs bivirkninger er ofte subjektivt såklart, men det jeg har prøvd som ikke har gitt bivirkninger har heller ikke fungert. Ja jeg tror kanskje du har rett. Selv om jeg blir slapp og uggen så er jeg ihvertfall ikke et nervevrak som følge av søvnmangel.Anonymous poster hash: 26cef...033 Vallergan er knapt avhengighetsskapende, prøv det. Anonymous poster hash: 0bf88...b4f
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #15 Skrevet 14. februar 2014 Vallergan er knapt avhengighetsskapende, prøv det.Anonymous poster hash: 0bf88...b4f Vallergan er ikke sovemedisin, det er allergimedisin m søvndyssende effekt. Dette var det første jeg prøvde, men virket ikke samtidig som de gjorde meg utrolig dårlig. Imovane er det eneste som har hatt god effekt uten for ille bivirkninger. Anonymous poster hash: 26cef...033
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #16 Skrevet 14. februar 2014 Det er dessverre sånn at de sovemedisinene som er avhengighetsskapende, også fungerer best (benzodiazepin-liknende preparater som Imovane, Zopiklone, Stilnoct osv). Men de mister litt av effekten over tid, og det kan være vanskelig å slutte (litt abstinenser). Vallergan slår ut mange både natt og dag, så det kjedelige med den medisinen er den lange hangoveren. Ellers er det Tolvon (antidepressiva), Remeron (antidepressiva) og Truxal (antipsykotikum) som kan virke søvndyssende. Circadin kan være verdt å prøve. Det er melatonin, og gir lite bivirkninger. Ingen hangover på denne.Anonymous poster hash: c31dd...3b7 1
Galactica Skrevet 14. februar 2014 #17 Skrevet 14. februar 2014 Jeg vil påstå at det eneste som hjelper er at du får god hjelp med det stresset du sliter med pga traumer. Da vil søvnproblemene etterhvert gi seg. At du ikke får noen som helst hjelp med dette anser jeg som et hån mot deg og det du lider av, og jeg håper du blir mer pågående til lege for å få komme inn til behandling litt fortere. Jeg har hatt alvorlig PTSD og slitt veldig med det, men fikk komme inn til en traumepoliklinikk og ble utskrevet etter femten behandlinger - frisk. Hvor i landet befinner du deg? 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #18 Skrevet 14. februar 2014 Det er dessverre sånn at de sovemedisinene som er avhengighetsskapende, også fungerer best (benzodiazepin-liknende preparater som Imovane, Zopiklone, Stilnoct osv). Men de mister litt av effekten over tid, og det kan være vanskelig å slutte (litt abstinenser). Vallergan slår ut mange både natt og dag, så det kjedelige med den medisinen er den lange hangoveren. Ellers er det Tolvon (antidepressiva), Remeron (antidepressiva) og Truxal (antipsykotikum) som kan virke søvndyssende. Circadin kan være verdt å prøve. Det er melatonin, og gir lite bivirkninger. Ingen hangover på denne.Anonymous poster hash: c31dd...3b7 Jeg prøvde melatonin og fikk så sterke reaksjoner at jeg følte meg tvunget til å varsle legemiddeltilsynet. Antidepressiva er uaktuellt for meg da de ofte gjør en følelsesmessig nummen. Det er viktig at jeg er i kontakt med følelsene mine i terapi. Jeg kommer ikke til å prøve ut flere piller da jeg endelig har funnet noe som virker uten å ta knekken på meg. Spørsmålet var mer om erfaring rundt langtidsbruk for det er åpenbart at jeg ikke har et forbigående søvnproblem. Jeg kommer til å ta dem inntil jeg får behandling, jeg ser ingen annen utvei (alt annet er prøvd i forhold til meditasjon, yoga, akupunktur osv osv)Anonymous poster hash: 26cef...033
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #19 Skrevet 14. februar 2014 Jeg prøvde melatonin og fikk så sterke reaksjoner at jeg følte meg tvunget til å varsle legemiddeltilsynet. Antidepressiva er uaktuellt for meg da de ofte gjør en følelsesmessig nummen. Det er viktig at jeg er i kontakt med følelsene mine i terapi. Jeg kommer ikke til å prøve ut flere piller da jeg endelig har funnet noe som virker uten å ta knekken på meg. Spørsmålet var mer om erfaring rundt langtidsbruk for det er åpenbart at jeg ikke har et forbigående søvnproblem. Jeg kommer til å ta dem inntil jeg får behandling, jeg ser ingen annen utvei (alt annet er prøvd i forhold til meditasjon, yoga, akupunktur osv osv)Anonymous poster hash: 26cef...033 Om det er langtidsbruk av Imovane, er vel det eneste at de mister litt av effekten etterhvert, fordi man blir tilvendt preparatet. Men om man da unngår fristelsen til å ta flere og flere (gjør aldri det, for du kommer inn i en vond avhengighetssirkel), så går det jo greit å ta dem over lengre tid. De hjelper en å sovne, men har opplevd at man kan våkne tidlig, når virkningen går ut. Det er i alle fall min erfaring. Anonymous poster hash: c31dd...3b7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #20 Skrevet 14. februar 2014 Om det er langtidsbruk av Imovane, er vel det eneste at de mister litt av effekten etterhvert, fordi man blir tilvendt preparatet. Men om man da unngår fristelsen til å ta flere og flere (gjør aldri det, for du kommer inn i en vond avhengighetssirkel), så går det jo greit å ta dem over lengre tid. De hjelper en å sovne, men har opplevd at man kan våkne tidlig, når virkningen går ut. Det er i alle fall min erfaring. Anonymous poster hash: c31dd...3b7 Nei jeg kommer til å holde meg til normal dose Må bruke sov i ro for å ikke våkne av lyder, men ellers har jeg sovet ganske sammenhengende med de. Våkner jeg er heg såpass i ørska at jeg etterhvert klarer å sovne igjen. Siden jeg ikke skal på jobb har jeg i det minste god tid til å hente meg inn i løpet av formiddagen sånn sett Anonymous poster hash: 26cef...033
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå