Gå til innhold

Behandlingstid hos lånekassa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sendte en klage på vedtak om stipend og lån til lånekassa, da de har avslått søknaden min uten å ta hensyn til legeerklæringer. Klagen ble registrert hos lånekassa den 19. desember. Jeg har nå ventet i 8 uker, og det er bare å smøre seg med tålmodighet for det kan visst ta opptil 10 uker. Flere som er i denne situasjonen? Kunne være interessant å høre når folk har sendt søknader/klager, og når de har fått svar :)

Anonymous poster hash: d0fb7...628

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke svare på svartiden på klager.

Men selv sendte jeg et enkelt spørsmål til Lånekassen 20. desember (registrert inn), og fikk svar forrige uke! Og i tillegg fikk jeg ikke svar på det jeg spurte om, men et a4-ark med svada om helt andre ting :/

Tror det må være det mest ineffektive jeg har opplevd. Spørsmålet mitt kan besvares med en setning, men jeg lurer fortsatt...

Anonymous poster hash: a0ec3...951
  • Liker 3
Skrevet

Ts her. Ja det går noe utrolig seint der akkurat nå, uansett hva det gjelder virker det som :(

Skrevet

Ts her. Ja det går noe utrolig seint der akkurat nå, uansett hva det gjelder virker det som :(

Dessverre :-( Håper du får svar snart på klagen din :-)

Anonymous poster hash: a0ec3...951

Skrevet

Klager prioriteres, men det er svært mye å gjøre for Lånekassen om dagen.

Et enkelt spørsmål, som noen over her har sendt inn, blir plassert i en kø. Det er altså ingen som titter igjennom alt som kommer inn fortløpende og ser at "hei, dette er jo enkelt å svare på, jeg tar denne med en gang". Det blir besvart når turen har kommet til den henvendelsen.

Anonymous poster hash: 8169b...88c
Skrevet

Jeg har aldri fått svar på det jeg faktisk spør om av Lånekassen. Det virker som de bare sender standardsvar uten å faktisk lese det som står k l a r t og t y d e l i g i mailen. De tar ikke hensyn til hvilken sak eller bruker det gjelder. Kun rene faktasvar om lånekassens regler og prosedyrer.

• Liker 3
Skrevet

Har samme erfaring som Perle og AB i innlegg to. Sendte mail med relativt spørsmål som burde være relativt enkle for dem å svare på, etter en måned fikk jeg mail om at spørsmålene mine måtte besvares av en konsulent og var blitt videresendt. Deretter tok det nesten to måneder til før jeg fikk en lang mail med henvisninger til regler etc. Ingen klare svar på spørsmålene mine. Da var jeg særdeles lite imponert.

Skrevet

Jeg har aldri fått svar på det jeg faktisk spør om av Lånekassen. Det virker som de bare sender standardsvar uten å faktisk lese det som står k l a r t og t y d e l i g i mailen. De tar ikke hensyn til hvilken sak eller bruker det gjelder. Kun rene faktasvar om lånekassens regler og prosedyrer.

Samme her. I høst måtte jeg vente til nesten begynnelsen av november for å i det hele tatt komme gjennom på telefon, siden jeg ikke fikk svar på mailene mine. Tok 5 min å få svar på det jeg lurte på og alt ordnet seg. Ser ut som det blir samme styret dette semesteret også.. Fatter ikke hvordan man ikke kan få konkrete svar istedet for disse standardsvarene? :klo:

Skrevet

Samme her. I høst måtte jeg vente til nesten begynnelsen av november for å i det hele tatt komme gjennom på telefon, siden jeg ikke fikk svar på mailene mine. Tok 5 min å få svar på det jeg lurte på og alt ordnet seg. Ser ut som det blir samme styret dette semesteret også.. Fatter ikke hvordan man ikke kan få konkrete svar istedet for disse standardsvarene? :klo:

Helt enig, hvorfor har de ansatte til å besvare mail hvis ingen får svar på det de lurer på? Ser jo at det er nye personer som besvarer mail hver gang så de har vel ikke peiling på hva de svarer på heller :/

Skrevet

Hvis man har enklere spm (dvs ikke klager som TS) hadde jeg dratt til et kontor eller ringt. Litt mer tidkrevende, men da får man ofte svar ganske kjapt ifh til ventetiden på mail. Jeg måtte purre mange ganger før jeg endelig fikk noe svar på en klage, tror det tok 12 uker før jeg endelig fikk en avgjørelse.

Skrevet

Klager prioriteres, men det er svært mye å gjøre for Lånekassen om dagen.

Et enkelt spørsmål, som noen over her har sendt inn, blir plassert i en kø. Det er altså ingen som titter igjennom alt som kommer inn fortløpende og ser at "hei, dette er jo enkelt å svare på, jeg tar denne med en gang". Det blir besvart når turen har kommet til den henvendelsen.

Anonymous poster hash: 8169b...88c

Finnes det ingen mulighet for å plukke ut enklere spørsmål? Jeg jobber med offentlig saksbehandling, informasjonsarbeid og veiledning, og det er ingen regel som sier at jeg må svare på det eldste først. Noe vanskelige saker settes til bestemte folk, noen må vi vente på fordi vi venter på avklaring eller ettersending av dokumentasjon (svært ofte det siste) og noen dager vil jeg få litt unna og tar et skippertak der jeg faktisk gjør det du sier de ikke kan, plukker ut enkle spørsmål. Det er ikke for å være lat, men for å rydde litt opp i sakskøen. Jo flere saker som ligger, jo flere purringer får vi som "forstyrrer", så det er bedre å ha et par kompliserte saker liggende enn hundre "Hei hva er søknadsfristen egentlig og fikk dere søknaden min"-spørsmål.

Anonymous poster hash: 63e3e...a5d

• Liker 2
Skrevet

Har akkurat samme erfaring som andre her. Jeg ringte dem en gang om et generelt spørsmål, ikke noe som var knyttet til min person. Fikk beskjed om å sende mail. Sendte mail, og fikk da svar om at jeg måtte sende brev i posten. Sendte brev i posten, og fikk etter to og en halv måned (og to purringer fra min side) svar på noe helt, helt annet enn jeg spurte om.

Lånekassen er det mest ineffektive og ubrukelige offentlige organet jeg har vært borti. Det er helt utrolig. Fungerer flott så lenge alt går på skinner, for den prosessen er vel automatisert, men straks du må kontakte dem om noe virker det som hele Lånekassen kastes ut i en evig spiral av fortvilelse, tidsbruk og null peiling.

Min søknad om ekstra stipend grunnet funksjonsnedsettelse brukte de forresten snaut fire måneder på å behandle. Den inneholder ikke noen beskrivelse av plagene, det er bare to kryss, et stempel og en underskrift. Det brukte de godt over 100 dager på. Jeg har forståelse for at de jobber i et tungrodd, byråkratisk system, og er ingen nattvekterstatliberalist som av rent prinsipp hakker på alt offentlig jeg må kontakte, men Lånekassen er i en helt egen klasse på udugelighet.

Anonymous poster hash: fc0f9...bd5
  • Liker 5
Skrevet

Ts her igjen, takk for svar folkens! Det var nedslående å høre om opptil 12 ukers behandlingstid! Det er så utrolig frustrerende at det er lånekassa som har gjort en feil, og at jeg må vente så lenge på å få rettet det opp. Er innmari frustrert...

Skrevet

Ts her igjen, takk for svar folkens! Det var nedslående å høre om opptil 12 ukers behandlingstid! Det er så utrolig frustrerende at det er lånekassa som har gjort en feil, og at jeg må vente så lenge på å få rettet det opp. Er innmari frustrert...

Jeg skjønner det. Skulle gjerne vært mer positiv, men de var ikke noe raskere selv de hadde gjort en feil. Trøsten får være at jeg, selv om det har tatt lang tid, alltid har fått medhold når jeg har hatt rett og de tatt feil. Det har tatt tid, men jeg har fått rettmessig medhold.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner det. Skulle gjerne vært mer positiv, men de var ikke noe raskere selv de hadde gjort en feil. Trøsten får være at jeg, selv om det har tatt lang tid, alltid har fått medhold når jeg har hatt rett og de tatt feil. Det har tatt tid, men jeg har fått rettmessig medhold.

Det er da ihvertfall bra, og oppmuntrende å høre. Det må jo være det klart viktigste i denne prosessen! :)

Skrevet

Det kan ta tid. Jeg fikk et vedtak fra lånekassen for noen uker siden. Skjønte lite. Det var noe jeg hadde søkt om desember 2012.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...