Gjest jellica Skrevet 14. februar 2014 #1 Skrevet 14. februar 2014 Jeg er andreårsstudent og har så langt gått bra, men er det en ting jeg stresser ordentlig med så er det notatene mine. Det er de jeg pugger før eksamen og så langt har denne teknikken fungert bra. Jeg leser før forelesning, går på forelesning også var det disse notatene da.. Står mellom to teknikker: Den ene er å ta notater fra powerpoint. Selv om det hadde gått fortere å printe de ut, evt notere på pc, føler jeg at jeg lærer mer av å notere for hånd selv om dette er tungvint. Den andre er å vente med å notere til alle forelesninger er over og notere det jeg har gulet ut i pensum. Hva er best? Er litt forvirret og redd for å kaste bort verdifull tid da vi har to semesteroppgaver som krever sitt for tiden.
Gjest jellica Skrevet 14. februar 2014 #2 Skrevet 14. februar 2014 Lurer og på om dere noterer stikkord eller setninger? Det siste har fungert best for meg så langt, selv om jeg vet førstnevnte er det som er anbefalt.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #3 Skrevet 14. februar 2014 Jeg synes det er best å notere fra forelesninger for hånd. Studier viser at det har best læringseffekt, power point kommer dårligst ut. Når jeg da noterer blir det en blanding av setninger og stikkord. Så lager jeg heller egne notater fra pensum over de emnene jeg føler jeg har dårlig tak på. Da blir det mye kortere, mer sånn overskrift og stikkord på en slik måte at jeg kan sammenfatte f.eks 50 sider pensum på et ark. Anonymous poster hash: b1747...b23
Viktualia Skrevet 14. februar 2014 #4 Skrevet 14. februar 2014 Såvidt jeg vet er det mye hold i å si at man lærer bedre hvis man skriver ned det man hører, i stikkordform eller annet. For meg fungerer det bra og jeg gjør det fremdeles selv om det er mange å siden jeg var student, og selv om man får utdelt powerpointen i etterkant, for det er på ingen måte det samme. Selv opplever jeg ingen forskjell om jeg noterer på pc eller for hånd. Det jeg pleier å gjøre er å lytte etter overskrifter og hovedpunkter, og så noterer jeg de tingene mer fyldig enn andre ting. Ofte kan det være prosesser og årsakssammenhenger som beskrives, og da liker jeg å bruke piler og diagrammer. Jeg tror det å notere gjør det lettere å holde på konsentrasjonen gjennom forelesningen, og ikke minst husker mer av innholdet etterpå.
Gjest jellica Skrevet 14. februar 2014 #5 Skrevet 14. februar 2014 Okei : -) Men da får jeg prøve en blanding av det. Bruker å bruke noen dager etter alle forelesningene er ferdig på å se over alle notatene slik at jeg har de i orden før puggingen starter. Takk for svar.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #6 Skrevet 14. februar 2014 Jeg kan legge til at vi får som regel utdelt en disposisjon av foreleser. Da tar jeg utgangspunkt i den når jeg noterer, slik at jeg bruker ofte de tallene/bokstavene som står foran hvert punkt og fyller heller på med overskriften var disposisjonen når jeg kommer hjem. Å se over notatene samme dag samt når forelesningene er slutt gir også god læringseffekt. Anonymous poster hash: b1747...b23
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #7 Skrevet 14. februar 2014 Mitt studie er veldig visuelt, og derfor har jeg powerpointen liggende foran meg på forelesninger. Da slipper jeg å notere fra power point, men kan konsentrere meg om hva som blir sagt, og noterer ned på powerpointen, i tillegg til å markere av ting på bildene. Anonymous poster hash: 3d3e3...b1c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå