Gjest jellica Skrevet 14. februar 2014 #1 Skrevet 14. februar 2014 Hei! Kjæresten min kommer på besøk i kveld og jeg skal lage entrecote med div. tilbehør. Tenker på peppersaus, basmatiris og opphakket sopp, bacon og charlottløk. Hvitløksbrød i stedet for ris er og under vurdering. Spør kanskje dumt nå, men lurer litt på hva jeg skal begynne med. Rekkefølgen. Lurer på om jeg burde begynne med soppen, baconet og løken. Steke dette først, før jeg setter det til side og begynner med biffen/risen. Og når skal jeg starte med peppersausen? Det står at man burde la biffen hvile i ti minutter, kanskje det er da jeg burde starte med sausen?? Takk på forhånd :-)
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2014 #2 Skrevet 14. februar 2014 Hasselbackpoteter i stedet for ris? 2
Gjest jellica Skrevet 14. februar 2014 #3 Skrevet 14. februar 2014 Takk for forslag. Ikke dumt det, har og tenkt på en grovere ris variant. Eller om jeg bare skal kutte ut alt som har med ris og poteter å gjøre og heller ha hvitløksbrød.
debattanten Skrevet 14. februar 2014 #4 Skrevet 14. februar 2014 Potetbåter stekt i ovnen med litt olivenolje, salt, pepper og timian er også godt Syns det er vanskelig med biff uten potet av noe slag. Sopp, aspareges, mais og løk funker også bra til biff syns jeg
Gjest Citronella Skrevet 14. februar 2014 #5 Skrevet 14. februar 2014 Saus kan gjøres ferdig og varmes opp. Du klarer neppe å lage en peppersaus på 10 minutter. Det blir kanskje litt tungt med både hvitløksbrød og såpass kraftig kjøtt? Og hva med litt farger til? F.eks steke halve bifftomater til, eller lettkokte små gulrot.
Gjest jellica Skrevet 14. februar 2014 #6 Skrevet 14. februar 2014 Tenkte å steke sopp, rød paprika og løk og ha ved siden av. Har jo og brokkoli, men uff, har så lyst til at dette skal bli vellykket : -) Det kan godt være at det blir litt mye av det gode ja med hvitløksbrød.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #7 Skrevet 14. februar 2014 Jeg foretrekker å brune kjøttet lett i stekepanne før jeg steker det ferdig i stekovnen. Jo lavere temperatur og jo lenger tid, jo mørere kjøtt. La kjøttet hvile i ti min før servering. Da har du tid til å lage tilbehør og saus. Jeg foretrekker poteter i en eller annen form. Hvitløksbaguetter passer ikke til. Vil du gjøre det enkelt for deg selv er peppersausen fra Jacobs god. Den er ferdig og varmes bare i kjele eller micro. Anonymous poster hash: db5a9...22e
Antoinette Skrevet 14. februar 2014 #8 Skrevet 14. februar 2014 Hvis du vil gjør dette skikkelig så lager du potetbåter og sopp/løk blandingen du beskriver samt peppersaus. Broccoli deler du i små buketter og damper forsiktig. Ris og hvitløksbrød kutter du ut. Da røper du bare at du ikke helt vet hva du driver med. 1
Athene Skrevet 14. februar 2014 #9 Skrevet 14. februar 2014 Ris er litt kjedelig tilbehør (kategorien vom-fyll), og hvitløksbaguetter er litt for junk/halvfabrikata for en fin middag. Så jeg stemmer i de som foreslår poteter - oppblåste poteter, potetbåter, pommes nosettes... det er mange alternativer, bare lag det fra grunnen. Selv lager jeg også ofte biff uten poteter. Sopp, løk, ovnsbakte grønnsaker og så videre er nok tilbehør, det er så mye godt man kan lage til biff. Så ville jeg nok hatt noen farger til. Ovnsbakte cherrytomater med en god olje, urter og hvitløk er godt til. En frisk ruccola salat er friskt og godt, dampede brokkolini passer også godt til. Sausen bør koke en stund, jeg lar alltid peppersaus putre en halvtimes tid for å trekke ut smakene godt, den holder seg jo varm mens man lager til resten, så det er like greit å slippe å stresse med denne på slutten. Jeg venter selvfølgelig med å ta i fløte/creme fraiche til siste oppkoket. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #10 Skrevet 14. februar 2014 Biff med rask peppersaus: http://www.bbcgoodfood.com/recipes/679640/steak-chips-and-quick-pepper-sauce Jeg ville brukt oksekraft fra Jacobs, og gjerne sherryeddik i stedet for rødvinseddik. Anonymous poster hash: 73819...e92
Gjest BettyBoop Skrevet 14. februar 2014 #11 Skrevet 14. februar 2014 Takk for forslag. Ikke dumt det, har og tenkt på en grovere ris variant. Eller om jeg bare skal kutte ut alt som har med ris og poteter å gjøre og heller ha hvitløksbrød. Dette er meg da men jeg ville hatt hvitløksbrød i tillegg til poteten. Ville ikke kuttet ut potet. Er så mye du kan gjøre: Steke i ovnen, bake, lage røstipoteter (hjemmelagd), potetmos, pommes frittes (hjemmelaget så klart), fløtegratinerte...
Lea2 Skrevet 14. februar 2014 #12 Skrevet 14. februar 2014 Hadde gått for poteter i stedet for ris (om det ikke er sånn at en eller begge er lite glad i poteter og veldig glad i ris). Hvitløksbrød er ikke nødvendig til så tung mat og erstatter ikke poteter/ris for meg. Men mais er veldig godt ved siden av og gir litt frisk farge ved siden av alt dette brune. Kanskje sammen med en halv stekt/grillet tomat?
Avalon Skrevet 14. februar 2014 #13 Skrevet 14. februar 2014 Jeg ville gått for hjemmelaget potetstappe med både vanlige poteter og søtpotet. Karamellisert løk, og laget saus av stekesjyen.
Gjest BettyBoop Skrevet 14. februar 2014 #14 Skrevet 14. februar 2014 Hadde gått for poteter i stedet for ris (om det ikke er sånn at en eller begge er lite glad i poteter og veldig glad i ris). Hvitløksbrød er ikke nødvendig til så tung mat og erstatter ikke poteter/ris for meg. Men mais er veldig godt ved siden av og gir litt frisk farge ved siden av alt dette brune. Kanskje sammen med en halv stekt/grillet tomat? Ja du har rett. Og siden biff er så mettende i seg selv bir det for mye med brød i tillegg. Kanskje typ som forrett da går da..
Alvina Skrevet 14. februar 2014 #15 Skrevet 14. februar 2014 Entrecote... sender meg rett tilbake til åttitallet. Bakt potet med masse hvitløksmør og en tomatsalat med rød løk, gjerne baguette til, kanskje en kanskje bearnaise, kanskje soppstuing i fløtesaus. Ble sulten nå.
Gjest Citronella Skrevet 14. februar 2014 #16 Skrevet 14. februar 2014 Entrecote... sender meg rett tilbake til åttitallet. Bakt potet med masse hvitløksmør og en tomatsalat med rød løk, gjerne baguette til, kanskje en kanskje bearnaise, kanskje soppstuing i fløtesaus. Ble sulten nå. Entrecote kan være et herremåltid om man legger seg litt i selen. Vi liker den rå - dette styrer mannen. Tilbehør er som regel hjemmelaget bernaise, asparges (når de er i sesong), dampet brokkoli og slike veldig små gulrøtter. Poteter/ris/brød blir for mektig. Da vil jeg heller ha en større biff.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #17 Skrevet 14. februar 2014 Hvis du vil gjør dette skikkelig så lager du potetbåter og sopp/løk blandingen du beskriver samt peppersaus. Broccoli deler du i små buketter og damper forsiktig. Ris og hvitløksbrød kutter du ut. Da røper du bare at du ikke helt vet hva du driver med. Eventuelt at vedkommende lager det som frister og ikke henger seg opp i tåpelige etablerte "sannehter" innenfor mat. Hvordan tror du nye, spennede retter blir til? Ved å lage gamle, kjedelig retter fra forrige årtusen? Eller ved å prøve nye sammensetninger av råvarer? Anonymous poster hash: 8ea94...6b4 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #18 Skrevet 14. februar 2014 Eventuelt at vedkommende lager det som frister og ikke henger seg opp i tåpelige etablerte "sannehter" innenfor mat. Hvordan tror du nye, spennede retter blir til? Ved å lage gamle, kjedelig retter fra forrige årtusen? Eller ved å prøve nye sammensetninger av råvarer? Anonymous poster hash: 8ea94...6b4 Nå vil jeg ikke akkurat kalle vanlig ris og hvitløksbagetter fra frysedisken for nye og spennende sammensetning av råvarer, i kombinasjon med entrecote..... Anonymous poster hash: 73f1d...18d 2
Gjest BettyBoop Skrevet 14. februar 2014 #19 Skrevet 14. februar 2014 Nå vil jeg ikke akkurat kalle vanlig ris og hvitløksbagetter fra frysedisken for nye og spennende sammensetning av råvarer, i kombinasjon med entrecote..... Anonymous poster hash: 73f1d...18d Ikke vær så snobb. Det viktigste er at noe smaker godt. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #20 Skrevet 14. februar 2014 Ikke vær så snobb. Det viktigste er at noe smaker godt. Ikke ta innlegget ut av sammenhengen. Jeg sa at det kke var nye og spennende kombinasjoner som bidro til nye matopplevelser... Anonymous poster hash: 73f1d...18d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå