Gå til innhold

Flatneset hund som "snorker"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten mops på 2 år (fikk han i gave, ville ikke valgt en kortneset rase selv) (å gi dyr i gave er ikke det lureste i verden) (sånn, da slipper vi å diskutere de to tingene) som lager snorkelyder når vi går tur.

Han er ikke overvektig og han er i god form, god utholdenhet, men det er dette med snorkelydene han lager når vi er ute å går. Jeg vet brach hunder har alt for kort nesegang og at det kan "klappe" sammen, og det er det som forårsaker lydene.

Er det noen her som har erfaring med å operere det? Hvor mye det koster eventuelt? Og om det er verdt å operere?

Anonymous poster hash: 5e85e...1d1
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ta kontakt med oppdretterenå hunden kommer fra og forhør deg om hundens familie. :)

Så lenge hunden er energisk og virker lykkelig syns jeg ikke å operere er noe særlig bra. Kortnesede hunder har en ekstrem risiko med operasjon.

Endret av grethe91
Skrevet

Har du vært hos veterinær med ham og fått vurdering på luftveiene hans? Det er jo en avveining om det er lurt å operere eller ei - en operasjon medfører alltid en viss risiko og en slitsom rehabiliteringsperiode etterpå, men om plagene er for store, så kan det absolutt være verdt det. Kanskje du får flere svar fra folk som har peiling om du spør f.eks. på hundesonen.no?

Anonymous poster hash: 6cb07...58a
Skrevet

Hets kan man hente på hundesonen, ja.

Hør med hva veterinæren mener, de har ofte mer erfaring enn oss på forumet.

Anonymous poster hash: 5bb4a...c99

Skrevet

Ta kontakt med oppdretterenå hunden kommer fra og forhør deg om hundens familie. :)

Så lenge hunden er energisk og virker lykkelig syns jeg ikke å operere er noe særlig bra. Kortnesede hunder har en ekstrem risiko med operasjon.

Har ikke nummeret til oppdretter eller papirene hans. Eksen tok det med seg når han flyttet og jeg får ikke tak i han.

Har du vært hos veterinær med ham og fått vurdering på luftveiene hans? Det er jo en avveining om det er lurt å operere eller ei - en operasjon medfører alltid en viss risiko og en slitsom rehabiliteringsperiode etterpå, men om plagene er for store, så kan det absolutt være verdt det. Kanskje du får flere svar fra folk som har peiling om du spør f.eks. på hundesonen.no?

Anonymous poster hash: 6cb07...58a

Skal til vurdering om to uker, men er interessert i å høre andres erfaringer :)

Skal prøve hundesonen, takk for tips!

Hets kan man hente på hundesonen, ja.

Hør med hva veterinæren mener, de har ofte mer erfaring enn oss på forumet.

Anonymous poster hash: 5bb4a...c99

Det har de, men er på jakt etter personlige opplevelser.

Anonymous poster hash: 9f738...610

Skrevet

Har selv en kortneset hund, en pekingeser, han snorker, snofter og nyser mye, men er full av energi, elsker a gaa paa tur etc. Jeg ville nok ikke operert, saa lenge han er frisk nok til a lope rundt og kose seg. Men jeg passer alltid paa at an ikke blir over-opphetet og herjer ikke med ham. Er foressten mer bekymret for eventuelle ryggplager etter hvert som han blir eldre:(

Skrevet

Det må være plagsomt for han. Tenk selv hvordan det ville vært å ha kostant tettet luftveier, sånn at det snorket når man pustet. Hunder kan virkel glade selv når de egentlig har store plager.

Ville derfor kontaktet en veterinær og forhørt meg om operasjon. Velg i så fall en som har erfaring med slike operasjoner fra tidligere. Kanskje veterinærhøyskolen vet om noen øre-nese-hals-spesialister (for dyr)? Det finnes vel spesialister her også. Ikke ta den lokale veterinæren for slike kopliserte inngrep.

Anonymous poster hash: 2cb8a...e73

• Liker 2
Skrevet

Det må være plagsomt for han. Tenk selv hvordan det ville vært å ha kostant tettet luftveier, sånn at det snorket når man pustet. Hunder kan virkel glade selv når de egentlig har store plager.

Ville derfor kontaktet en veterinær og forhørt meg om operasjon. Velg i så fall en som har erfaring med slike operasjoner fra tidligere. Kanskje veterinærhøyskolen vet om noen øre-nese-hals-spesialister (for dyr)? Det finnes vel spesialister her også. Ikke ta den lokale veterinæren for slike kopliserte inngrep.

Anonymous poster hash: 2cb8a...e73

Jeg kan faktisk sympatisere med han siden jeg faktisk har tette luftveier selv, jeg snorker ikke når jeg går langt men er alltid tett i nesa :P

Skal ikke bruke den lokale veterinæren da han ikke gjør slike operasjoner, om det blir aktuelt så tenkte jeg å ta fly til Oslo og bruke noen feriedager på å få han operert der.

Anonymous poster hash: 9f738...610

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...