Gå til innhold

15 år og røyking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så fortvila! Fant en røykpakke med 4 sigaretter i øverst i en åpen skuff på rommet til 15åringen. Noen innspill til hvordan dette bør håndteres? :-(

Anonymous poster hash: 4763f...52d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi! :overrasket:

Da hadde jeg blitt satt ut, gitt. Hva som er lurt å gjøre... Tja, du kommer vel ikke unna en alvorsprat? Om tenåringen går i baklås og maser om at du har snoket osv kan du ikke la ham/henne komme unna med- jeg vet om foreldre som endevendte hele rommet til jenta si på tilsvarende mistanke, og når det kommer til slike saker bør virkemidlene kunne være sterke.

Men en ting- det er jo fryktelig dyrt med røyk nå, i forhold til før? Hvordan kan 15-åringer finansiere røykevanen sin? Hvis han/hun får lommepenger kan du kanskje stramme inn litt der. Vanskeligere hvis 15-åringen tjener sine egne penger, da...

Jeg er vanligvis for den demokratiske familien, barns rett til privatliv og alt det der, men når tenåringen risikerer å pådra seg en uvane for livet hadde jeg nok satt hardt mot hardt, selv om det skulle blitt bråk.

Anonymous poster hash: 56c37...1b0
Skrevet

Bare husk at det er som regel ubgdommer som ikke får lov til skik, som fortsetter å holde på med det da det slutter å være kult.

Du har kanskje røyket før en eller annen gang?

Vis at du ikke liker det, men ikke nekt han/hun å gjøre det. Har sett mange fæle eksempler på hva slags ungdommer det blir av de som ikke får lov til å gjøre noen ting.

Anonymous poster hash: 42426...1c7

• Liker 6
Skrevet

Kjøp en feit sigar. Få ungen til å røyke hele. Må trekkes ned. Han / hun vil aldri røyke mer.

• Liker 3
Skrevet

Satt ut av et par sigg????

Ingen oppegående mennesker vil at barna skal begynne å røyke. Dårlig for helse og økonomi.

• Liker 14
Skrevet

Mulig det fungerer andre veien, men da min mor oppdaget at jeg røyket i en alder av 15, kjøpte hun en røykpakke og jeg sluttet på dagen :P da ble liksom spenningen borte. Men som sagt, mulig det slår tilbake :P

Anonymous poster hash: e5564...6bb
  • Liker 1
Skrevet

Ingen oppegående mennesker vil at barna skal begynne å røyke. Dårlig for helse og økonomi.

Jo, men det er ikke det samme som at man blir satt ut av at tenåringen røyker.

• Liker 1
Gjest Hyssingen
Skrevet

Vil hun røyke så røyker hun nok uansett hva dere sier. På den alderen pleide vi å spleise på røyk, bomme av hverandre, bomme av andre. Så røyk får de jo tak i uansett.

Du får ta henne med og besøke noen som har lungekreft.

• Liker 1
Gjest Belle âme
Skrevet

Det er heilt vanlig.

Ho/han vil nok ikkje slutte bare pga du har ferska ho/han.

Btw: ho/han kan fått det av eldre venner.

Gjest slettetbruker
Skrevet

Fortell 15 åringen at du fant røykpakken, men ikke bli sur og ikke døm. Forklar hva som er galt med det, og gi 15 åringen kompromiss osv.

• Liker 6
Skrevet

let him. Mamma pleide å gi meg et sugerør og ba meg puste gjennom det. Kols sa hun bare og lot meg røyke videre. Sluttet etter hvert :)

Skrevet

Vis at du er skuffa.

Det verste er når mødre sier de er skuffa!

Anonymous poster hash: b762d...152
  • Liker 10
Skrevet

Startet selv i den alderen, og det hadde absolutt ikke noe for seg å få kjeft. Nå et par titalls år senere røyker jeg dessverre fortsatt.

Si at det bare er å holde på, men at 15 åringen selv må finansiere røyken. En 20-pakning koster over 100-lappen nå, så det er dyrt. Jo mer med ro du tar det, jo større tror jeg sannsynligheten er for at 15 åringen stopper av seg selv

Skrevet

Ingen femtenåringer har blitt skadet av røyking noensinne.

De fleste femtenåringer som forsøker røyk slutter før de er tjuefem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble ferska av mamma med en røykpakke når jeg var 13år. Var drit pinlig, fikk deeen leksjonen! Ikke at det hjalp. Fortsatte å røyke. Så jeg ville bare tatt det opp med tenåringen din på en rolig måte. Jeg for min del hadde også satt et ultimatum dvs viss hun får ukepenger så hadde jeg tatt bort en 100kr hver uke i og med en pakke røyk koster ca det viss hun ikke slutter å røyke.

Anonymous poster hash: c7660...a6c

Skrevet

Det var en hard påstand. Hva har du for å underbygge den?

http://www.reuters.com/article/2012/10/04/us-teen-smoking-idUSBRE89310J20121004

http://www.dosomething.org/tipsandtools/11-facts-about-teen-smoking

Anonymous poster hash: b5b64...f07

• Liker 1
Skrevet

Det var en hard påstand. Hva har du for å underbygge den? http://www.reuters.com/article/2012/10/04/us-teen-smoking-idUSBRE89310J20121004 http://www.dosomething.org/tipsandtools/11-facts-about-teen-smoking Anonymous poster hash: b5b64...f07

I den linken din står det at 53 åringer kan dø, ikke at 15 åringer dør av røyking.

Det finnes ikke bevis for at femtenåringer dør av røyking fordi man dør når man er over femti! Femtiåringer blir skadet av røyking ikke femtenåringer.

Skrevet

I den linken din står det at 53 åringer kan dø, ikke at 15 åringer dør av røyking.

Det finnes ikke bevis for at femtenåringer dør av røyking fordi man dør når man er over femti! Femtiåringer blir skadet av røyking ikke femtenåringer.

Og at det er linket opp mot røyking i tidlig alder. Jeg ser ikke helt hvorfor du påstår at røyking ikke er skadelig for femtenåringer? Siden du ikke svarte på spørsmålet jeg stilte, stiller jeg det igjen: Hva har du for å underbygge påstanden din?

Røyking er skadelig for lungene dine i uansett alder.

http://www.life123.com/parenting/tweens-teens/effects-of-smoking/how-does-smoking-hurt-your-lungs.shtml

Anonymous poster hash: b5b64...f07

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

ALLE tar skade av røyking.

De fleste som røyker hele livet igjennom begynte på ungdomsskolen

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...