Gå til innhold

Å reise kollektivt


Anbefalte innlegg

Gjest Fighter
Skrevet

Lørdag 5.juni er Nordlands Miljødag, og vi får kjøre gratis buss. Tror du flere vil benytte kollektivtransport hvis prisene går ned?

Perspnlig tror jeg kanskje noen flere vil ta kollektive transportmidler da, men jeg tror også at det ikke bare er prisene som gjør at folk bruker bil isteden for buss/tog/trikk. Jeg har vært veldig aktiv bussbruker i 14 år. Å ta buss tar tid. Først må du vente på en buss, så må du kanskje vente på en annen for å få overgang. Enkelte ganger tar det nesten 45 minutter å komme seg en strekning som tar 15 minutter med bil. Så selv om bussene har ofte avganger, kan det ta mye tid.

Enkelte steder går bussene også svært sjelden. I min by er det eknelte steder bussene ikke går i lørdag ettermiddag og kveld og ikke i det hele tatt i løpet av søndagen.

Hva skal til for å få flere til å bruke kollektivtransport?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madley
Skrevet

Jeg reiser ikke kollektivt av en enkel grunn: Det er så himla dyrt!

Skrevet

Yes. Bil er så mye billigere!

(...)

Nei vent... jeg mener enklere!

Skrevet

Pris har ein god del å seia, og eit godt rutetilbod med hyppige avgangar.

Skal kollektivtransporten vera ein konkurrent til privatbilismen, så må den vera ein konkurrent. Med bil kunne eg la impulsen råda meir, pluss at eg følte meg friare til å reise rundt. Med buss så blir det å handla på impuls ikkje akkurat like lett; vent ein halvtime på bussen, før ein halvtime inn til by'n står for tur - og med bil kunne du allereie ha shoppa i tre kvarter på den tida...

Gjest Madley
Skrevet

Det er nok dyrere å ha bil på årsbasis enn det er å ta buss. Men jeg bor nå en gang i byen og når jeg skal noe sted er det ofte til steder bussen ikke kjører. Ergo: bil. Ellers har jeg en jernhest som funker helt fint :wink:

Skrevet

Verste med buss er tidsforbruket. Prisen er jo grei, kan kjøpe månedskort. Men man venter og venter og sitter og sitter, bussen stopper på hver melkerampe på veien :roll: Og det er utenfor rushtidene. Da tar det nesten dobbelt så lang tid.. Jeg synes det er veldig irriterende å vente sånn.

Kriteriet for at jeg skal reise kollektivt, er effektivitet. Jeg foretrekker kollektive årer som ikke deler vei med personbiler. Jeg liker metroer og t-baner og trikker som har egne baner, og som går ofte så man slipper å tilpasse tiden. En trikk som går litt fort, og hvert 10 min er genialt. Aldri forsinkelser (bare i oslo trikkene bryter sammen annenhver dag og skaper kaos..) bare gå til stoppen så kommer det alltids en ganske raskt.

Gjest Tabby
Skrevet

Jeg bruker buss mye, for vi har bare en bil i familien. Og for meg er det ikke så billig. Ikke lønner det seg med månedskort, for jeg må ha med meg begge barna. Minsten kjører gratis, men jeg må betale for datteren min. Og skal jeg betale 15 kr pr tur hun skal være med på må jeg ut med nesten det dobbelte av det jeg betaler for et månedskort. Så jeg kjøper klippekort jeg da, og sparer hele 7 kr pr tur i forhold til om jeg løser vanlig billett. Dvs, ikke så mye.

Når jeg skal rett på jobb er det stort sett greit å ta bussen, hvilket var et viktig kriterie når vi valgte bosted, men skal jeg ta overgang for å besøke noen for eksempel går det ofte med mye tid, og det er vanskeligere å finne på noe synes jeg. Det blir til at vi da blir mye hjemme når ikke samboeren er hjemme.

Skrevet
Jeg foretrekker kollektive årer som ikke deler vei med personbiler. Jeg liker metroer og t-baner og trikker som har egne baner' date=' og som går ofte så man slipper å tilpasse tiden. En trikk som går litt fort, og hvert 10 min er genialt.[/quote']

Jepp, det er bare helt genialt. I tillegg må det være plass nok.

Da jeg bodde i Oslo hente det at trikkene bare kjørte forbi fordi de allerede var stappfulle. De gadd ikke engang prøve på å stoppe. Noe som kanskje var like greit. Jeg tar heller taxi enn å stå presset som sild i tønne.

Skrevet

Jeg har brukt kollektiv i en del år, og er enig med punktene som har kommet her. Kollektiven tillater ikke alltid å være veldig impulsiv, og den tar tom regel lengre tid enn å kjøre bil (hvis vi ikke snakker om tog), i tillegg til at den er dyr.

En annen ting er forsinkelser. Jeg pendlet i en periode til Oslo, og måtte ta t-bane i tillegg til tog. Når en av disse stod, var det selvsagt kaos, og det kunne ta dobbelt så lang tid å komme seg hjem, hvis ikke mer. Heldigvis har det visstnok blitt litt bedre i den seinere tid.

Det verste, syns jeg, da jeg pendla, var plassmangel på toget. Når man betaler så mye penger for å reise med toget, også endte man ofte med å stå fra Oslo til Drammen, noe som ikke alltid var like morsomt etter en dag på jobben.

I dag tar jeg tog og buss, men på en mindre strekning, og er stort sett fornøyd med det.

Skrevet

Vi kjører til jobb. Skal nesten til samme sted, så mannen slipper av meg og kjører ett par minutter videre før han parkerer.

Med bil må vi dra hjemmefra 15 minutter før jeg skal være på jobb, skal jeg kjøre kollektivt må jeg gå hjemmefra en time før jeg skal være der... Valget er da ganske enkelt for oss!

Hadde de satt inn flere trikker/busser/baner så de gikk litt oftere og ikke var så fulle hadde jeg nok kjørt kollektivt oftere sånn til andre aktiviteter og ting etter jobb, synes ikke prisen er så alt for ille såsant man ikke kjøper enkeltbiletter. Forstår jo at det koster, og hadde kvaliteten vært litt bedre hadde jeg gladelig betalt for det.

Skrevet

Trikken i oslo deler bane med personbiler, og derfor blir det forsinkelser av persontrafikk som står i veien. Trikkene i oslo burde dessuten ta mer hensyn til rushtider, og sette opp flere avganger da (mulig de gjør det allerede). Jeg tok T'en i Boston en sommer, det var genialt. Kostet 35 dollar for månedskort, veien var bygget slik: 2-feltsbilvei sørover - togbane sørover - perrong - togbane nordover - 2 felts bilvei nordover. Dette var i byen, og ingen biler kjørte på skinnegangen slik de gjør i oslo og også trondheim delvis. T'en kjørte også under jorda i byen. Det geniale er at den aldri delte bane med personbiler (som metroer og t-baner), derfor ble det aldri forsinkelser eller sakte kjøring pga biler. Den kom hvert 10 min hele dagen, så det var ikke behov for å komme til perrongen en hvis tid (som man må i trondheim når det er 20 min mellom hver), max ventetid var 10 min som regel mye mindre.

Skrevet

For oss som bor litt utenfor de mest sentrale strøk er det ofte ikke noe alternativ til bil..

Det går greit å komme på jobb til Oslo om morgenen.. og hjem hvis du er villig til å stå hele veien og risikere å ikke få overgang osv.. men siste buss fra byen går kl. 1900.. og ellers er det 1 1/2 times rute... :wink: - - i tillegg til at reiser med buss .. om det kommer noen ofte innebærer dobbelt/trippel reisetid - så nei... for meg er ikke kollektivt noe alternativ..

Gjest Lizbet
Skrevet
T'en kjørte også under jorda i byen. Det geniale er at den aldri delte bane med personbiler (som metroer og t-baner), derfor ble det aldri forsinkelser eller sakte kjøring pga biler.

Metroen vet jeg ikke, men t-banen kjører da ikke sammen med bilene??

Kjører trikk om vinteren. Eventuelt buss. Er ikke så veldig glad i t-banen. Nå sykler eller går jeg. Med hovedvekt på gå, da jeg er litt makelig av meg og synest det er for mye pes og sykle.

Skrevet

Jeg bor i Oslo og veksler mellom å kjøre kollektivt å kjøre bil. Samboeren min kjører bil til og fra jobb, jeg tar T-banen. Men bortsett fra når jeg skal til og fra jobb så kjører vi alltid. Ja, bil er mye dyrere enn kollektivtransport, men du så deilig å kunne dra akkurat når man vil, ikke tenke på forsinkelser og ikke minst kunne gjøre store innkjøpt og vite at man enkelt får dem rett til døra.

Gjest Starya
Skrevet

Har ikke sertifikat, så da er jo valget enkelt.. Men fy faen så kjipt det er å befinne seg på en busstopp et stykke utenfor byen der det mangler ruteoversikt, og man står der og fryser sammen med en lei unge.. :roll:

Skrevet

I Oslo by er det billigere å kjøre bil - inkludert parkering - for oss som ikke har månedskort. Jeg kjører bil og hadde helt klart tatt mer kollektivt om det hadde vært rimeligere.

Jeg er for kollektivtrafikk og utbygging av denne - men jeg er også blakk... og må tenke egoistisk.

Skrevet
I Oslo by er det billigere å kjøre bil - inkludert parkering - for oss som ikke har månedskort.

Det er vel ikke riktig. Skal du kjøre til jobb hver dag trenger du vel ca 2 tanker i mnd. Det koster 800 kroner, bare der har du betalt mer enn det koster for mndskort. Så skal du ha 3500 kroner til bommen (om du bor på utsiden), for ikke å snakke om vedlikehold av bilen, verditap, parkering osv. Det sies at i Oslo koster det å ha bil ca 50 000 i året, et tremndskort koster 1600 kr, og for resten av pengene kan du ta utallige drosjeturer. Å kjøre bil vil aldri være billigere enn kollektivtransport.

Skrevet

Poenget er at jeg ikke kjører til jobb hver dag - eller tar kollektivt.

Derfor har jeg ikke månedskort.

Jobben min og huset mitt ligger sånn til at jeg sykler eller går.

Når jeg da skal til sentrum om kvelden fx eller besøke noen på ettermiddagen, får jeg kjørt ganske langt og parkert lenge for 40 kroner.

Skrevet

Men du må likevel betale for bensin, service og EU-kontroll og så har man selvsagt verditapet som ikke er helt ubetydelig. Hvis du uansett går til jobben trenger du bare et fleksikort til kvelder/helger som da blir enda billigere enn om du skulle hatt tremndskort. Jeg tror fremdeles ikke det er billigere å kjøre.

Skrevet

Bilen har jeg likevel - vi snakker ikke om å eie bil kontra og kjøre t-bane - men å kjøre bil mot å kjøre t-bane. I hvert fall jeg gjør det.

Og du kan kjøre ganske langt for 40,- i bensin! Minst 4 mil om ikke 5-6 mil, faktisk... - og da tar jeg kraftig i. EU-kontroll går på bilens alder, ikke på kjørelengde... og ja, det koster å ha bil, men når den likevel er der...

Jo, skal jeg til byen 1 gang eller 1 gang til en venninne innenfor ringen, så koster det mindre penger enn å ta t-bane.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...