Gå til innhold

Åpner opp for over 50 nye kjønn på Facebook

Anbefalte innlegg

Det handler jo om det fysiske.

Enten har man penis, eller så har man vagina.

Altså, det finnes to kjønn.

Synes det er latterlig.

Anonymous poster hash: 288e5...bd6

Kommer veldig an på. Hvis du vil være veldig snever og tenker at kjønn er relevant bare i genetisk og reproduksjonsmessig forstand så har du antakelig langt på vei rett (selv om omtrent èn av tusen fødsler biologisk sett er en hermafroditt).

Men kjønn er mye mer enn det. Kjønn er også en rolle man inntar i fht sine omgivelser.

Så det handler dermed også om det mentale, det sosiale og det psykologiske.

Endret av Mann 42
  • Liker 3

Fortsetter under...

Siden norsk språk ikke skiller mellom sex (det biologiske kjønnet) og gender (det psykologiske og kulturelle kjønnet) så for meg vil ordet "kjønn" automatisk få meg til å tenke på det biologiske kjønnet.
Dermed ville jeg f.eks. definert en transseksuell biologisk sett mann som mann, men hadde ikke hatt noe imot om vedkommende valgte å sette kvinne da det er dette kjønne vedkommende ville indentifisert seg med.

50 kjønn synes jeg kanskje var i overkant mange kjønn. Men sånn ellers så må folk få være hvilket som helst "gender" for min del. Forstår jo at valget mellom kun kvinne eller mann kan være litt problematisk for enkelte, men selv om man nå vil kunne velge mellom flere "kjønn" på FB, så vil man jo fortsatt måtte velge en av de tradisjonelle kjønnene i en rekke andre sammenhenger.

Det finnes kun to kjønn.

Mann og kvinne.

En transseksuell er fortsatt mann eller kvinne, dog med en alvorlig psykisk lidelse. Men man er fortsatt enten mann eller kvinne.

Dette beviser hvor teit facebook har blitt. OK, det var kult i 2007, på tide å gi seg imens leken er god. De overvåker folk og, kan gå i innboksen din og slette meldinger de ikke liker :)

Du forstår ikke, for du vet ikke hvordan det er.

• Liker 3
Gjest Linaria

Jeg synes det er kjempefint, og har ingen problemer med det. Det forhindrer ingenting i min hverdag. Jeg velger "kvinne" også får andre velge det de vil. That's it. Jeg ser ikke at det er noe å snakke om en gang.

Annonse

Du forstår ikke, for du vet ikke hvordan det er.

Hvordan hva er?

Enten så har man jo penis, vagina eller interkjønn.

Hva er problemet? Man har ikke 47 andre alternativer.

Kommer veldig an på. Hvis du vil være veldig snever og tenker at kjønn er relevant bare i genetisk og reproduksjonsmessig forstand så har du antakelig langt på vei rett (selv om omtrent èn av tusen fødsler biologisk sett er en hermafroditt).

Men kjønn er mye mer enn det. Kjønn er også en rolle man inntar i fht sine omgivelser.

Så det handler dermed også om det mentale, det sosiale og det psykologiske.

Kommer det til å hete sex eller gender på Facern?

Hvordan hva er?

Enten så har man jo penis, vagina eller interkjønn.

Hva er problemet? Man har ikke 47 andre alternativer.

Kan godt hende det ikke finnes 47 andre alternativer med det er mer enn bare mann og kvinne

• Liker 2

Det er tre kjønn eller fire hvis man regner intetkjønn for kjønn. Ellers er det hankjønn, hunkjønn og tvekjønn.

I mennesker er det vanligst med hankjønn og hunkjønn. Folk som er intetkjønn eller tvekjønn er som regel et produkt av ulovlig genforskning eller utsatt for uheldige mutasjoner eller andre skader i arvestoffet.

Anonymous poster hash: a4e1c...f50

Kommer det til å hete sex eller gender på Facern?

Gender, eller en variant av denne. "Sex" i denne sammenhengen dekker bare det biologiske kjønnet. Gender er kjønnsidentitet, som er en mer kompleks greie med like mange kategorier som det er sexologer, kan det virke som.

Min BESTE kjønnsidentitethistorie fikk jeg høre om av en legestudent som hadde hatt kurs med sexolog. Det starter ganske forsiktig med en mann som følte at han var en kvinne i en manns kropp, og som etter en lang prosess med terapi og rådgivning fikk innvilget kjønnsbytte. Etter at det var gjennomført, innledet h*n et forhold til en kvinne, og det viste seg at selv om mannen hadde vært en kvinne i en manns kropp, så var det en lesbisk kvinne.

Madness, I hear you say!

Men det fungerte for henne, og livet som lesbisk kjønnsoperert kvinne var langt bedre enn livet som heterofil mann, som var startpunktet. Og i tråd med munnhellet "Whatever floats your boat", så må man vel konkludere med at dette VAR hennes sanne kjønnsidentitet.

Her kunne jeg dradd en Shreck-referanse også, ser jeg, men jeg lar det ligge. :laugh:

Endret av Mann 42

Det finnes kun to kjønn. Å føle seg som et kjønn man ikke er født med, er en helt annen sak. Da handler det om en psykisk lidelse.

Jeg vet om en person som føler seg som en baby, og som ønsker å leve som det. Men uansett hva denne personen føler seg som, så er vedkommmede like fullt et voksent menneske. Denne personen får kontinuerlig hjelp fra psykiatrien, og har flere psykiatriske diagnoser.

Akkurat det samme blir det dersom en mann føler seg som kvinne, og ønsker å leve som det.

Ser ikke den store forskjellen. Hvorfor ikke bare godta at man har en psykisk lidelse, i stedet for å se bort fra fakta og forsøke å gjøre det til noe rent fysiologisk? En psykisk lidelse er jo like reell som alle andre lidelser som kan ramme et menneske.

Anonymous poster hash: 71e53...616

Annonse

Det finnes kun to kjønn. Å føle seg som et kjønn man ikke er født med, er en helt annen sak. Da handler det om en psykisk lidelse.

Jeg vet om en person som føler seg som en baby, og som ønsker å leve som det. Men uansett hva denne personen føler seg som, så er vedkommmede like fullt et voksent menneske. Denne personen får kontinuerlig hjelp fra psykiatrien, og har flere psykiatriske diagnoser.

Akkurat det samme blir det dersom en mann føler seg som kvinne, og ønsker å leve som det.

Ser ikke den store forskjellen. Hvorfor ikke bare godta at man har en psykisk lidelse, i stedet for å se bort fra fakta og forsøke å gjøre det til noe rent fysiologisk? En psykisk lidelse er jo like reell som alle andre lidelser som kan ramme et menneske.

Tror nok ikke påstanden om at det å føle seg som en person av et annet kjønn er en psykiatrisk lidelse, holder mål. Faktisk så underkastes personer som ønsker å skifte kjønn i Norge en ganske grundig utredning for å sikre at de IKKE har en psykiatrisk lidelse, og at ønsket om kjønnskifte er genuint forankret i en alternativ kjønnsidentitet.

Men selvsagt, hva man velger å kalle en lidelse, og hva ikke, kan jo forandre seg. Det er ikke SÅ lenge siden det var gangbar mynt å definere homofile, lesbiske og bifile mennesker som psykisk syke med henvisning til at de ikke hadde "normale" seksuelle lyster. Det samme gjaldt selvsagt alle de andre filiene.

Selv syns jeg det er usedvanlig lite fruktbart å diskutere dette ut fra denne normal/syk-dikotomien, som ganske sikkert er både falsk og lite produktiv. Spørsmålet er vel mer hva som skal til for å bringe en persons psyke og selvopplevelse i harmoni med resten av livet hans eller hennes.

• Liker 3

Hva med "penis", "vagina", "begge deler"?

Så kan folk velge om de er "penis med kjole", "vagina med skjegg" osv osv?

Skal man liksom bli tvunget inn i en av 50 forskjellige kjønn bare fordi man ikke får velge det man passer best inn i?

Hvorfor er det så "fornærmende" for en person med penis og velge mann? kan man ikke bare velge kvinne da? Eller stå som uspesifisert?

Hva med "penis", "vagina", "begge deler"?

Så kan folk velge om de er "penis med kjole", "vagina med skjegg" osv osv?

Skal man liksom bli tvunget inn i en av 50 forskjellige kjønn bare fordi man ikke får velge det man passer best inn i?

Hvorfor er det så "fornærmende" for en person med penis og velge mann? kan man ikke bare velge kvinne da? Eller stå som uspesifisert?

Ikke vet jeg. Men sosiale media handler vel mye om å projisere et bilde av seg selv, og da er det sikkert kjekt om det bildet er i overensstemmelse med hvordan folk selv mener at de er. Selv om det kanskje blir litt slitsomt for alle oss andre "kjøtt og poteter"-mennesker å orientere oss i mylderet av kjønnsidentiteter, så vil det sikkert gi god mening for dem som leter etter likesinnede, eller noen som passer for seg.

• Liker 1
Annonse

tullete cishets, altså, det går ikke utover dere på noen måte å måtte bla gjennom kjønnene den ene gangen dere setter kjønnet deres til "female, kvinne" eller "male, mann" men for disse dette er ment for kan det gjøre en helt enorm forskjell. la nå folk få

Anonymous poster hash: 23eaa...33c
  • Liker 4

tullete cishets, altså, det går ikke utover dere på noen måte å måtte bla gjennom kjønnene den ene gangen dere setter kjønnet deres til "female, kvinne" eller "male, mann" men for disse dette er ment for kan det gjøre en helt enorm forskjell. la nå folk få

Anonymous poster hash: 23eaa...33c

På facebook - helt greit, men du ser vel at hvis trenden fortsetter kan det bli mange andre områder som må følge etter, og sannsynlighet for å tråkke i salaten og bli saksøkt for rasisme/æreskrenkelser i dagens samfunn blir ubehagelig stor?

Å presentere dette som "50 nye kjønn" fremstår som en useriøs vinkling av Dagbladet for å oppnå flere klikk. At flere kun leser overskriften og uttaler seg på bakgrunn av den er heller ikke overraskende.

Forskjellen synes klar og betydelig. Når man ikke regnes som psykisk syk av helsevesenet, og heller ikke får behandling for psykisk sykdom er man heller ikke psykisk syk.

Det er jo merkelig, at dersom du føler deg som en baby, eller en rosa elefant for den saks skyld, da anses man for å være alvorlig psykisk syk. Men dersom man føler at man er født med feil kjønn, da skal man ikke regnes som psykisk syk. I prinsippet er det ingen forskjell. Men pga politisk korrekthet, så får man ikke lov å si at transer er psykisk syke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...