AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #1 Skrevet 13. februar 2014 Har fått inn to halvville kattunger i fosterhjem og har aldri hatt så vanskelig med å gi de ormkur. De er overhode ikke håndterbare enda, og veldig, veldig redd. Vi kan og vil ikke ta de med makt og holde de fast for å gi de ormkur paste. Har prøvd å knuse tabletter til mel i maten, men de nekter å spise da. Er det noen som har noen gode forslag? Anonymous poster hash: ae7cc...dc2
Gjest Lolita8 Skrevet 13. februar 2014 #2 Skrevet 13. februar 2014 Hmmm.. Den er vanskelig, men det eneste er vel å enten mose det i veeeldig god mat, eller bruke litt makt.. De blir nok litt redde om du velger å holde dem, men om du holder forsiktig i nakkeskinnet(liker ikke dette i utgangspunktet) så går det sikkert fint!
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #3 Skrevet 13. februar 2014 makt fungerer ikke på katter som allerede er utrygge er min erfaring. bruk kjeeempegod mat, som feks fisk eller supert våtfor som du veit de bare eeelsker Anonymous poster hash: 11b7f...254
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #4 Skrevet 13. februar 2014 Det er det som er problemet... har prøvd både fersk fisk, tunfisk og flere typer våtfòr. Har gått utover beholdningen av ormtabletter gitt! Anonymous poster hash: ae7cc...dc2
Gjest HappyWaffle Skrevet 14. februar 2014 #5 Skrevet 14. februar 2014 DA har jeg et godt tips få sånne pipetter med ormkur hos dyrlegen kjempefine greier som du drypper ned i nakkeskinnet deres
Gjest Lolita8 Skrevet 14. februar 2014 #6 Skrevet 14. februar 2014 De gangene jeg har fått hjem villkatter fra DB og har vært med dem hos veterinær så har de enten holdt i nakkeskinnet og gitt "pasta", eller brukt en slik pipette man bruker i nakkeskinnet :-)
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #7 Skrevet 14. februar 2014 Ja bruker de pipettene på våre katter, men disse er så sky at de faktisk må tas med makt og holde de. Og i prosessen med å temme de litt er dette en skikkelig dårlig idè. Det må nok blandes i maten, men spørsmålet er hvordan. I dag moste jeg til det ble melaktig og strødde, Trodde jeg hadde kamuflert nok, nen de nektet å spise. Veldig synd om vi må gjøre det med makt. Anonymous poster hash: ae7cc...dc2
Gjest Lolita8 Skrevet 14. februar 2014 #9 Skrevet 14. februar 2014 Ja bruker de pipettene på våre katter, men disse er så sky at de faktisk må tas med makt og holde de. Og i prosessen med å temme de litt er dette en skikkelig dårlig idè. Det må nok blandes i maten, men spørsmålet er hvordan. I dag moste jeg til det ble melaktig og strødde, Trodde jeg hadde kamuflert nok, nen de nektet å spise. Veldig synd om vi må gjøre det med makt. Anonymous poster hash: ae7cc...dc2 Det er bestandig synd når man må bruke makt... Men det er vel ikke krise om du venter litt med ormekuren heller, til de er blitt mer trygge. Om ikke så sier min erfaringen så langt at det blir glemt veldig fort altså :-)
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #10 Skrevet 14. februar 2014 ta de med til dyrlegen? Nei, ikke enda. De skal få slippe transport i bur med det første. Anonymous poster hash: ae7cc...dc2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #11 Skrevet 14. februar 2014 Det er bestandig synd når man må bruke makt... Men det er vel ikke krise om du venter litt med ormekuren heller, til de er blitt mer trygge. Om ikke så sier min erfaringen så langt at det blir glemt veldig fort altså :-) Ja mulig... Min erfaring er at ting tar lengre tid når de blir skremt igjen. De hadde ikke en veldig enkel start på livet stakkar, så derfor vil jeg ta det rolig i begynnelsen. Men kattunger flest har vel orm smittet fra moren? Disse er rundt 4 - 5 måneder gamle og har aldri blitt håndtert eller fått ormkur. Har vært hos oss i snart 3 uker og satt nesten en hel uke forskremt i et hjørne. Anonymous poster hash: ae7cc...dc2
Gjest HappyWaffle Skrevet 14. februar 2014 #12 Skrevet 14. februar 2014 ser det ut til at de MÅ ha ormkur? er de gode og runde eller er pelsen matt og stygg og kroppen mager eller oppblåst? det er nok ingen krise om du bruker litt makt bare en gang, bedre å gjøre det enn at de skal gå mer orm for lenge.
Gjest Lolita8 Skrevet 14. februar 2014 #13 Skrevet 14. februar 2014 Ja mulig... Min erfaring er at ting tar lengre tid når de blir skremt igjen. De hadde ikke en veldig enkel start på livet stakkar, så derfor vil jeg ta det rolig i begynnelsen. Men kattunger flest har vel orm smittet fra moren? Disse er rundt 4 - 5 måneder gamle og har aldri blitt håndtert eller fått ormkur. Har vært hos oss i snart 3 uker og satt nesten en hel uke forskremt i et hjørne. Anonymous poster hash: ae7cc...dc2 Har hatt mange sånne tilfeller i hus, gitt. Men jo eldre de er jo verre er det vel egentlig, så i og med at de er såppas "gamle" så ville jeg nok ventet med å gi kur til de var mer trygg :-) Har de noen tegn på å ha orm? Oppblåst mage, mark i avføringen, er de veldig tynne? Uansett, ring veterinær i morgen å hør hva de synes du bør gjøre :-) Om du skal avvente til de blir tryggere, eller ikke :-) Snill du er som har tatt vare på dem forresten!
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #14 Skrevet 14. februar 2014 Har hatt mange sånne tilfeller i hus, gitt. Men jo eldre de er jo verre er det vel egentlig, så i og med at de er såppas "gamle" så ville jeg nok ventet med å gi kur til de var mer trygg :-) Har de noen tegn på å ha orm? Oppblåst mage, mark i avføringen, er de veldig tynne? Uansett, ring veterinær i morgen å hør hva de synes du bør gjøre :-) Om du skal avvente til de blir tryggere, eller ikke :-) Snill du er som har tatt vare på dem forresten! Takk for det. Hadde ikke hjerte til å si nei når jeg ble forespurt. Og nei - de viser ingen umiddelbare tegn på orm. De er tynne (og ekstremt laaaaange synes jeg!), men ikke oppblåst mage, og jeg har gått nøye gjennom avføringen for å se etter noe. Har snakket med vår faste vet, og han mener jeg skal gjøre som jeg synes jeg skal gjøre... hehe han kjenner til meg, og mener jeg er et fornuftig menneske hehe. Jeg får prøve med nye triks i morgen. Ny dag, nye muligheter! Anonymous poster hash: ae7cc...dc2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #15 Skrevet 14. februar 2014 Hvorfor ikke bare levere en avføringsprøve hos veterinær da? Om de ikke finner noen orm, og kattene ser ut til å være i god form ellers er det da ikke verre enn å vente til de er mer håndterbare før du ormekurer de. Ingen vits å bruke masse penger på ormekurer som går i søppla eller å bruke makt på redde dyr sålenge formen deres er grei, de dør ikke av at det tar litt lengre tid før du gir ormekur.Anonymous poster hash: f2787...c2b 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #16 Skrevet 14. februar 2014 Hvorfor ikke bare levere en avføringsprøve hos veterinær da? Om de ikke finner noen orm, og kattene ser ut til å være i god form ellers er det da ikke verre enn å vente til de er mer håndterbare før du ormekurer de. Ingen vits å bruke masse penger på ormekurer som går i søppla eller å bruke makt på redde dyr sålenge formen deres er grei, de dør ikke av at det tar litt lengre tid før du gir ormekur.Anonymous poster hash: f2787...c2b Veldig god idè! Det har jeg ikke tenkt på. Anonymous poster hash: ae7cc...dc2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #17 Skrevet 14. februar 2014 Kjøp gourmet gold mousse (selges på Rema 1000), pulveriser ormkuren og bland inn.Anonymous poster hash: a22cb...a1c
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #18 Skrevet 15. februar 2014 Du kan jo knuse tabelettene å blande det i fløte, ha det i ei sånn medesinsprøyte som man gir til barna. Bare hold kattungen å sprut litt og litt i munnen på dem. Litt makt må nok til, men ikke så di hyler. Det gjorde jeg. Gikk helt fint :-) Anonymous poster hash: b11f1...295
Omnivore Skrevet 15. februar 2014 #19 Skrevet 15. februar 2014 Katta vår er en slukhals så jeg pleier å dele tablett i fire, rulle den inn i en liten skinkebit og gi. Det samme gjorde jeg med pasta til hunden. Pasta på skinke, pakke rundt pasta og når hunden først oppdaget det så var det i hele most rundt i munnen så han MÅ svelge det.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #20 Skrevet 15. februar 2014 Du kan jo knuse tabelettene å blande det i fløte, ha det i ei sånn medesinsprøyte som man gir til barna. Bare hold kattungen å sprut litt og litt i munnen på dem. Litt makt må nok til, men ikke så di hyler. Det gjorde jeg. Gikk helt fint :-)Anonymous poster hash: b11f1...295 Poenget er at de ikke er håndterbare enda. Altså får man ikke tatt på de, eller holdt de uten å bruke makt. Og vi vil gjerne slippe det i sosialiseringsprosessen. Anonymous poster hash: ae7cc...dc2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå