Gå til innhold

Hvordan i alle dager har andre råd til å leve? Jeg sliter økonomisk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lever på AAP (av en grunn) og kommer til å leve på dette frem til jul/nyttår. Da kan det hende jeg blir uføretrygded.

Jeg får veldig lite utbetalt - 5000 hver 14.dag!

Når jeg har betalt husleie og andre regninger, så har jeg bare råd til mat. Har ikke kjøpt klær på lenge, og min snille lillesøster har gitt meg noen klær som hun er gått lei.

Men uansett, hvordan har man egentlig råd til å leve på så lite?

Jeg bor i Oslo, en av de dyreste byene i lille Norge! Jeg kommer ikke til å flytte fra Oslo da jeg har familie, behandler, godt forhold til NAV og alt jeg trenger her!

Jeg lurer ganske enkelt på hvordan andre har råd til å klare seg med så lite.

Og klarer noen å spare noe penger???

Anonymous poster hash: 44d58...824
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ganske høyt skattetrekk dersom du har utbetalt bare 5000 hver 14. dag. Kan du kanskje få endret dette?

Jeg har minstesats AAP, og har ingen problemer med å betale husleie, strøm og mat. Jeg har i tillegg bil, og sparer penger hver måned.

Anonymous poster hash: 44b36...e3f
  • Liker 1
Skrevet

Ser du klager på lite råd til klær - du bor i Oslo, med en haug loppemarkeder hver vår og høst. Kommer du litt sent på dagen får du lett en stor pose med pent brukte og ofte også stilige klær for en hundrelapp.

• Liker 7
Skrevet

Jeg får 7200 (fra lånekassen) hver mnd. og i tilleg har jeg snille foreldre som støtter meg med 1000 i mnd. Trekker jeg fra strøm, husleie, kollektivtransport, mat, lege/psykolog/medisiner (får heldigvis snart frikort) sitter jeg ikke igjen med særlig mye. Det hender jeg må ty til masterkort, men gjør det jo ikke noe bedre når jeg må betale ned mastercardet neste mnd. Klær kjøper jeg veldig sjeldent.

Anonymous poster hash: 2b33f...c93
Skrevet

jeg som skrev over her. Jeg bor forresten også i Oslo, så det går en del til husleie til tross for at jeg føler jeg har vært veldig heldig i forhold en del andre som betaler mye mer for mye mindre.

Skrevet

Tja, som student har jeg omtrent det samme, og føler jeg lever bra. Sparer på småting I hverdagen sånn at jeg har råd til større ting, som ferie. Men det å ha samboer hjelper veldig på husleia.

Anonymous poster hash: 87f48...6ab

• Liker 1
Skrevet

Tja, som student har jeg omtrent det samme, og føler jeg lever bra. Sparer på småting I hverdagen sånn at jeg har råd til større ting, som ferie. Men det å ha samboer hjelper veldig på husleia.

Anonymous poster hash: 87f48...6ab

Men som student har man mulighet til å jobbe i ferier, og man får mye studentrabatt.

• Liker 7
Skrevet

Jeg får 7200 (fra lånekassen) hver mnd. og i tilleg har jeg snille foreldre som støtter meg med 1000 i mnd. Trekker jeg fra strøm, husleie, kollektivtransport, mat, lege/psykolog/medisiner (får heldigvis snart frikort) sitter jeg ikke igjen med særlig mye. Det hender jeg må ty til masterkort, men gjør det jo ikke noe bedre når jeg må betale ned mastercardet neste mnd. Klær kjøper jeg veldig sjeldent.

Er det ikke bedre å få seg en jobb utenom studiene, f.eks helger og ferier, fremfor å ty til mastercard?

• Liker 6
Skrevet

Du har ganske høyt skattetrekk dersom du har utbetalt bare 5000 hver 14. dag. Kan du kanskje få endret dette?

Jeg har minstesats AAP, og har ingen problemer med å betale husleie, strøm og mat. Jeg har i tillegg bil, og sparer penger hver måned.

Egentlig er det vel 5366 jeg får utbetalt hver 14.dag.

Uansett, så er det lite ...

Hvor mye spise dere for i mnd?

Skrevet

Ser du klager på lite råd til klær - du bor i Oslo, med en haug loppemarkeder hver vår og høst. Kommer du litt sent på dagen får du lett en stor pose med pent brukte og ofte også stilige klær for en hundrelapp.

Visste ikke at det fantes loppemarked i Oslo?

Hvor finner man disse?

Skrevet

Egentlig er det vel 5366 jeg får utbetalt hver 14.dag.

Uansett, så er det lite ...

Hvor mye spise dere for i mnd?

Rundt 2000, men jeg hadde klart meg med mindre. Kjøper en del brus og godteri som jeg kan kutte ut om jeg hadde måttet.

Skrevet

Rundt 2000, men jeg hadde klart meg med mindre. Kjøper en del brus og godteri som jeg kan kutte ut om jeg hadde måttet.

Jeg klarer bare å spise for 2000 i mnd om jeg kutter ut alt av godteri og unødvendige ting ...

Hva i alle dager spiser du om dagene?

Skrevet

vi har en mill i inntekt og jeg synes det er tøft å få det til å gå rundt til tider...så hvordan du klarer deg aner jeg ikke.

Og nei, jeg har ikke dyre vaner, jeg røyker ikke og drikker ikke og har ikke barn. Vi pusser opp hus

Anonymous poster hash: a9787...68a
  • Liker 3
Skrevet

Jeg klarer bare å spise for 2000 i mnd om jeg kutter ut alt av godteri og unødvendige ting ...

Hva i alle dager spiser du om dagene?

Ris, pasta, kylling og kjøttdeig stort sett. Posesupper fra Toro. Knekkebrød, hvitost, paprika, yoghurt. Litt grønnsaker.

Gjest Chloe87
Skrevet

Jeg har vanligvis max 12.000 kr utbetalt så har jo ikke all verden å rutte med, men klarer meg greit fordi 1. Har samboer så er ikke alene om regningene, vi har liten leilighet så ikke mye å betale på. 2. Jeg har ikke bil( velger å ikke kjøpe meg det siden jeg strengt tatt ikke har råd og 3. Har ikke barn og vil heldigvis ikke ha heller. Med barn og bil hadde det aldri gått rundt, men jeg tjener lite og lever deretter. Drikker max fire ganger i året og shopper klær veldig sjelden.

Skrevet

Og klarer noen å spare noe penger???

Det er vel ikke meningen at du skal det

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber, men har veldig dårlig betalt; rundt 13 000 i måneden. Husleie på 5000, strøm og internett kommer i tillegg + mat. Jeg har også tre katter som krever mat og sand, så jeg har heller som regel ikke råd til klær. Spør jeg mamma pent så hender det ho kjøper noe til meg da<3

Skrevet

Vi er to stykker som lever på min lønn (rundt 15 000 i mnd) med en husleie på 8000,-
Er langt ifra rik og det er ikke noen rom for sparing, men vi klarer oss da. Hvordan kan du slite når du har 10 000,- utbetalt alene i mnd?

• Liker 5
Skrevet

vi har en mill i inntekt og jeg synes det er tøft å få det til å gå rundt til tider...så hvordan du klarer deg aner jeg ikke.

Og nei, jeg har ikke dyre vaner, jeg røyker ikke og drikker ikke og har ikke barn. Vi pusser opp hus

Anonymous poster hash: a9787...68a

Først kommer du og skriver at dere har 1 mill i inntekt, og at dere sliter med å få det til å gå rundt...og du fatter ikke hvordan jeg klarer meg på 10 000 i mnd...

Vi er to stykker som lever på min lønn (rundt 15 000 i mnd) med en husleie på 8000,-

Er langt ifra rik og det er ikke noen rom for sparing, men vi klarer oss da. Hvordan kan du slite når du har 10 000,- utbetalt alene i mnd?

... også kommer du og skriver at dere er to som klarer dere på 15 000 i mnd og skjønner ikke hva jeg klager på som har 10 000 alene...

Skrevet

Jeg har klart meg med rundt 12 000 i mnd utbetalt som skal holde til to personer uten problemer. Noen måneder har jeg fått utbetalt så lite som 7000 og likevel fått det til å gå rundt. Nå har jo jeg en leie på kun 4500,- men skjønner fortsatt ikke at det skal være så vanskelig med 10 000,- på en person.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...