Gå til innhold

Trenger hjelp til kostholdsplan (langt innlegg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) Er ei jente på 21 år som skal for alvor begynne å ta av et par kilo. Jeg er 168 cm høy, veier rundt 75 kg. Jeg er ikke feit, men har en del muskler og også litt ekstra fett spesielt rundt mageregionen. Jeg prøver å trene MINST 4 dager i uka, noen ganger blir det mer. Jeg trener hovedsakelig tung styrketrening, med noe cardio. Sliter veldig med beinhinnebetennelse så det blir mest sykling, svømming og elipse. Har trent mye styrke tidligere også, men med samtidig inntak av mye sukker og dritt ble det ikke de resultatene jeg ønsket ;)

Det jeg trenger hjelp til er kostholdet mitt. Jeg er kresen. Det nekter jeg ikke for. Beklageligvis er det slik at jeg liker veldig lite grønnsaker. Og tro meg, jeg har prøvd å spise det meste, men jeg klarer det virkelig ikke. Jeg klarer blant annet ikke brokkoli, blomkål, paprika, tomat og agurk. Problemet er jo også at jeg elsker carbs. Jeg er glad i brød, jeg er glad i havregryn, pasta, ris... You name it. Jeg har jo selvsagt prøvd å kutte ned på det, men noe må jeg jo ha.

For øyeblikket kan en (idag faktisk) dag se slik ut:

Frokost 07.00 - Havregryn med melk

Mellommåltid 09.00 - Eple

Lunsj 11.00 - Kyllingboller lagd av kylling og kalkunkjøttdeig og ris. Dette spiser jeg stort sett utover dagen også, til jeg drar hjem fra skolen som kan være alt fra 16.00-20.00. Når jeg kommer hjem blir det et lite måltid.

Jeg trenger hjelp til kreative retter hvor kanskje grønnsaker er involvert men ikke smaker så mye... Er åpen for alt, og liker det meste av proteinkilder som egg, kylling, noe fisk, rødt kjøtt o.l. Problemet er tilbehøret hvor jeg ofte er vant til poteter, ris eller pasta. Og jeg vil helst ha en diett hvor jeg spiser lite carbs, men litt må jeg jo selvfølgelig ha.

ER DET NOEN som har noen gode tips de vil dele med meg? Og hvis noen føler for å sette opp kostholdsplan hadde jo det vært supert ;) Og jeg trenger ingen ekstremdiett, men vil jo selvfølgelig gå i kaloriunderskudd for å kunne gå ned i fettprosent først og fremst, for så å få musklene på plass!

Anonymous poster hash: d5891...17d
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, jeg har noe jeg selv synes er et kjempetips: Stavmikser! Skulle ikke tro det, men hvis du skjærer grønnsakene i biter og surrer dem i litt olje, så de blir myke men ikke tar farge, heller på vann/buljong/krydder og lar det koke mørt, og så moser det godt med en stavmikser, så blir grønnsakssmaken nesten borte - det smaker bare mildt og delikat! Du kan også ha i fløte eller kokosmelk (alt etter type suppe), men obs, ikke melk, for det vil kunne skille seg ved oppvarming og hvis det er syre tilstede (det er sånn man lager ost). Mine favoritter er blomkålsuppe, grønn ertesuppe, spinatsuppe, butternutsuppe og gulrotsuppe. Jeg har tenkt å lage gulrotsuppe i dag!

Jeg vil også tipse deg om at det ikke er sikkert det er nødvendig å kutte ut eller "unaturlig mye" ned på karbohydratene, hvis du ikke reagerer på dem. Noen blir godtesugne av karbohydrater, men det er forskjellig hvor følsom man er. Men noe jeg synes fungerer fint, er å ikke spise "bare karbo" til noen måltider, heller ikke mellommåltider. Alltid noe fett/protein sammen med frukt, for eksempel. Da holdes blodsukkeret mest mulig stabilt.

Endret av Pringle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...