Gå til innhold

Bør alle barn ha en fritidsaktivitet/hobby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som tittelen sier, bør alle barn over skolealder ha en fritidsaktivitet/hobby?

Hva synes du?

Anonymous poster hash: 11b8e...019

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er nok ikke for alle.

Skrevet

Kommer an på barnet tenker jeg.

Anonymous poster hash: 90389...669
Skrevet

Kommer an på barnet. Jeg vet om unger som har mer enn nok med skolen.

Anonymous poster hash: de3e2...752

Gjest AnneShirley
Skrevet (endret)

For de fleste vil det være positivt..

Endret av AnneShirley
  • Liker 3
Skrevet

Om de er sosiale og leker med venner holder vel det... Hvis ikke vil jeg anbefale en fritidsaktivitet.

Skrevet

Jeg mener ja. Det er en viktig sosial arena som de fleste andre barn deltar på. Barn blir lett på sidelinjen om de ikke deltar på fritidsaktiviteter. Det lører dem også sunne vaner for fremtiden, siden alle fritidsaktiviterer jo er nettopp sunne hobbyer av et slag. (nei, alle blir ikke fotballsoillere, store fiolinister etc men noe kan de ta med seg at de har lært likevel).

Anonymous poster hash: 1e7f5...ff4

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener ja. Det er en viktig sosial arena som de fleste andre barn deltar på. Barn blir lett på sidelinjen om de ikke deltar på fritidsaktiviteter. Det lører dem også sunne vaner for fremtiden, siden alle fritidsaktiviterer jo er nettopp sunne hobbyer av et slag. (nei, alle blir ikke fotballsoillere, store fiolinister etc men noe kan de ta med seg at de har lært likevel).

Det kommer sålvsagt ann på alder men like før skolestart er en fin tid å starte mener jeg

Skrevet

Ja, de fleste barn har godt å drive med en fritidsaktivitet. Det være seg pianotimer, svømming, korps, ballett, fotball eller riding. Det gir et avbrekk fra skole og lekselesing, de får brukt energien sin og utfolde seg, og lærer noe nytt som de etterhvert kanskje også blir gode i. Om de ikke trives med aktiviteten etter en stund, så kan de få prøve seg på noe annet :)

Skrevet

Men heller for få fritidsaktiviteter enn for mange!

• Liker 4
Skrevet

Barn skal være i aktivitet, ikke sitte hjemme å se på tegneserier. Avskyr mødre som oppdrar ungen ene og alene foran TVen

Anonymous poster hash: 04710...f38
  • Liker 2
Skrevet

Ja jeg synes fritidsaktiviteter er positivt for barn, for da kan de knytte bånd til andre jevnaldrende, men i et annet miljø enn på skolen. Synes det er bra at barn har flere ben å stå på sosialt.

Anonymous poster hash: 230c2...597

• Liker 1
Skrevet

Vanskelig å skulle gi et svar som passer for alle. Barn og familier er forskjellige, så å skulle sette to streker under svaret er nok ikke mulig.

Men personlig mener jeg at de fleste barn har godt av å drive med noe annet ved siden av skolen. For det første ligger det mye læring i det- de får prøvd seg på andre arenaer enn bare skolen og hjemme. Og for det andre, så er det jo moro (hvis man har funnet en aktivitet som passer barnet godt)! For det tredje er det vel og bra med utelek med venner, men min erfaring med både egne barn og barn i vennegjengen, er at det fryktelig lett ender opp med mye pc, mobil og snapchat hvis barna har altfor mye fritid. I en ideell verden løper naboungene rundt på ettermiddagene og leker sammen ute, men sånn er det ikke her. Noen ganger, så, men langt fra hver dag.

I tillegg er det en kjempebonus hvis man finner aktiviteter barna trives med når de går over i den ellers litt skumle ungdomsalderen. Mine eldste unger er fremdeles travelt opptatt med musikk i diverse varianter, fotball og dans, og jeg er veldig glad for at de har slike "ankerfester" når hverdagen for mange går over til å dreie seg veldig mye om kropp, popularitet og festing. Å være en del av et sosialt miljø som ikke handler om dette, er gull verdt for meg og sparer meg nok for noen bekymringer.

Så ja, jeg vil tro at det i de aller aller fleste tilfeller er positivt. Det trenger jo ikke være noen voldsomme greier heller, det kommer an på barnet. Noen trives i speideren, andre i korpsrekka, noen liker sport og noen går på tegnekurs. Det er jo bare å finne fram til det som interesserer barnet, og som passer familiens lommebok.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er veldig viktig.

Jeg hadde en helt jævlig barndom, men elsket å spille fotball, og dette tok mesteparten av tiden min. Hadde ikke jeg hatt fotballen, så er jeg temmelig sikker på at jeg hadde havnet på skråplanet.

Barnet mitt holder på med en idrett, elsker dette. Barnet opplevde plutselig at faren hennes sviktet totalt. Dette slet barnet veldig med, da barnet var sterkt knyttet til pappaen. Men barnet elsket idretten sin, fortsatte med den, og den gjorde at barnet kom seg gjennom sviket mye lettere. Både lærer, helsesøster og psykolog sa at idretten var utrolig bra for barnet. At idretten gir en stor selvtillit og trygghet.

Så her får barna mine fra ung alder teste ut forskjellige aktiviteter, for å finne en ting de liker, helst elsker.

Venninnen min har 1. klassing i Oslo, og der kom politi på foreldremøte, og anbefalte alle å starte med idrett/ aktivitet, da dette var veldig viktig for barna. Og for at de ikke skulle havne i feil miljø.

Anonymous poster hash: 81b8e...91e
Skrevet

Jeg tror ikke at idrett er noen garanti for at barn ikke gjør noe de ikke burde gjort. Det er jo ingen som drikkerså mye som fotballspillere.

Jeg synes ikke man bør tvinge barn til en aktivitet de ikke liker, men de bør absolut toppmuntres til å være aktive. Det er ikke noe must at det er organisert idrett.

Gjest Coolaid
Skrevet

Ja, som tittelen sier, bør alle barn over skolealder ha en fritidsaktivitet/hobby?

Hva synes du?

Anonymous poster hash: 11b8e...019

Nei, hvorfor skal de det?

Barn har ulike behov. Foreldre bør gi barna sine muligheter til å utvikle seg og finne talenter ,egenskaper og interesser. Det trenger ikke skje ved organiserte voksenstyrte aktiviteter. Det kan like gjerne utvikles gjennom lek.

En annen ting, det er en stor uting i vårt moderne samfunn at voksenstyrte aktiviteter er så utbredt. Mange voksne elsker å være sammen med barn og har så kjedelige liv at de bare må blande seg inne i hva barna holder på med til enhver tid. Barn trenger ikke voksne som leder alt av fritidsaktiviteter. La barn få utfolde seg og være kreative. Snakker ikke om at barn skal vandre fritt og hjelpeløst rundt uten omsorg eller veiledning, men at voksne må gi slipp og la barnas kreativitet leve. Barn trenger ikke voksne for å leke.

Er selv pappa til to, og spyr av en del andre foreldre som på død og liv skal underholde barna sine til enhver tid. Barn trenger å lære å løse problemer og konflikter selv. Finne kreative løsninger på utfordringer utifra sitt eget ståsted, og ikke bli redusert til personer som er avhengige av mamma og pappa til enhver tid.

Skrevet

Jeg tror ikke at idrett er noen garanti for at barn ikke gjør noe de ikke burde gjort. Det er jo ingen som drikkerså mye som fotballspillere.

Er det egentlig sant?

I vårt idrettslag risikerer spillerne plassen på laget hvis de blir tatt med alkohol på fotballcuper o.l., og det er ikke en uvanlig regel.

Mulig det drikkes hardt og tett i bedriftsfotballen, men jeg tror dette egentlig er en gammel myte fra det glade 70-tall. Det jobbes intenst mot rusbruk i de fleste idrettslag nå til dags, og de fleste som drikker på for eksempel Norway Cup er ungdommer som nettopp ikke deltar på cupen, men bare drar dit for å se.

Anonymous poster hash: 51a4e...6ec

• Liker 1
Skrevet

Syntes det er greit å ha en hobby å drive med, i allefall i barneskole-alder. Grunnen er at mange venner bor langt unna, og det er uaktuelt at de går langt til hverandre alene i ung alder, og må bruke en del tid på lekser osv hjemme med mor/far, slik at de får en sosial arena hvor de kan treffes og utøve noe de syntes er gøy :) Mest for den sosiale biten, egentlig.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det synes jeg så absolutt. Det trenger ikke å være en idrett og det må være noe barnet selv vil, men det å holde på med noe gir mestringsfølelse og er viktig for oppbyggingen av selvtillit og selvfølelse.

Anonymous poster hash: a1239...3b7
  • Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

Barn skal være i aktivitet, ikke sitte hjemme å se på tegneserier. Avskyr mødre som oppdrar ungen ene og alene foran TVen

Anonymous poster hash: 04710...f38

Hvis de ikke går på fritidsaktiviteter sitter de hjemme foran TV'n?

Jeg synes at hvis barna er aktive med venner/lek, så er det ikke nødvendig hvis de ikke uttrykker ønske om det selv. Hvis de derimot har få/ingen venner i nærheten, vanskelig for å finne på aktiviteter selv etc, så vil det nok være lurt å oppfordre til en fritidsaktivitet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...