imikk Skrevet 1. mars 2002 #1 Del Skrevet 1. mars 2002 Noen av invitasjonene våre skal skrives på fransk. Har sett på forskjellige forslag til tekst på diverse franske nettsteder, men har ikke funnet ut hva som skrives om antrekk. På norsk skriver vi smoking/mørk dress. Er det noen som vet hva en bør skrive på fransk? Har prøvd meg med toxedo/habit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montezuma Skrevet 3. mars 2002 #2 Del Skrevet 3. mars 2002 Sender spørsmålet videre til min venninne fra Marseille!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
imikk Skrevet 4. mars 2002 Forfatter #3 Del Skrevet 4. mars 2002 Flott! De det er mest naturlig å spørre om dette for meg, er de samme som skal få invitasjoner. Hadde vært hyggelig om de ikke måtte skrive dem selv...1212[ Dette Innlegg er endret av: imikk den 2002-03-04 20:39 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 4. mars 2002 #4 Del Skrevet 4. mars 2002 Smoking heiter smoking på fransk også. Toxedo finn eg ikkje i ordbøkene mine, trur nok ikkje det er noko som heiter det. Det vi på norsk kallar dress (likt tøy i både jakke og bukse) står det i ordboka mi at dei kallar un "complet". "Costume" er også dress, men nøyaktig kva som er forskjellen er eg usikker på. Trur kanskje "costume" betyr meir drakt eller nasjonaldrakt. "Costard" må du ikkje skrive, det er slangord. "Habit" er slanguttrykk for kle, eller betyr kjole og kvitt, eller kan brukast f.eks: habit militaire=militæruniform. Så eg ville ha skrive smoking/complet eller smoking/tenue de soirée.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montezuma Skrevet 5. mars 2002 #5 Del Skrevet 5. mars 2002 Hei imikk! Endelig får du svar! Mine franske venner forteller at det aldri nevnes antrekk i innbydelser der, og de har derfor heller ikke ord for det. Men om du ønsker , kan du skrive tenue de soiré som betyr aftenantrekk. Du bør alikevel snakke med dem etter at de har mottatt innbydelsen, for å forklare hva vi i Norge mener med det. I Frankrike er det ofte så varmt at det blir for mye med smoking eller mørk dress. Derfor bruker de ofte lyse, lettere sommerantrekk. Håper dette var til hjelp for deg!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå