Gå til innhold

Nordmenns spisevaner

129 stemmer

1. 1. Hva spiser du mest på fredagskvelder?

• Hamburger
      2
    • Pizza
      24
    • Taco
      34
    • Fisk
      9
    • Kebab
      2
    • Pasta
      4
    • Biff
      8
    • Annet
      46

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe :) Hva mener du? :)

Hehe, bare at vegetarianere gjerne blir litt nedprioritert. "God mat" er gjerne biff, fisk eller annet. Var nylig på en bedre restaurant der de serverte meg spaghetti med linser. Ok det, men jeg hadde klart å komme opp med noe bedre på en tirsdag liksom.

Anonymous poster hash: e3799...913

• Liker 1
Skrevet

Varierer fra fredag til fredag. Men ofte litt bedre middag en ukedagene kombinert med litt lettvint. i dag blir det reker. Supergodt, men enkelt. Skal lage en enkel dessert ivtillegg. Forrigefredag ovnsbakt skrei med rotgrønnsaker.

Skrevet

Er det normalt å spise det samme hver fredag?

Anonymous poster hash: 87f1f...f80

:Nikke:

Skrevet

Hehe, bare at vegetarianere gjerne blir litt nedprioritert. "God mat" er gjerne biff, fisk eller annet. Var nylig på en bedre restaurant der de serverte meg spaghetti med linser. Ok det, men jeg hadde klart å komme opp med noe bedre på en tirsdag liksom.

Anonymous poster hash: e3799...913

Nå er vel alt som er listet opp kjente matretter som mange anser som litt mer «kos» enn hverdagsmaten (kanskje med unntak av fisk, som egentlig ikke passer helt inn). Utfordringen med vegetarmat blir i så fall å finne ut hvilke vegetarretter som er så standard og velkjente at de kan passe på en liste som denne. Som ikke-vegetarianer kjenner jeg for eksempel ikke til hva de fleste vegetarianerne spiser som «helgekos».

Skrevet

Hos oss er fredagsbiffen hellig og etter å ha innført 3-4 fiskemiddager i uka, så er det nok jeg som ender opp på fatet om jeg prøver meg på å ta fra sambo fredags-biffen hans. :P

Skrevet

Sushi

Anonymous poster hash: 8de2e...78b
Gjest Silverstream
Skrevet

Oi, mange som spiser sushi her gitt!

Hjemmelaget eller kjøpt på butikken? Synes de på butikken er veldig dyre ....

Skrevet (endret)

Thai-takeaway eller sushi

Endret av Asa
Gjest Hyssingen
Skrevet

Har ikke noen fast middag på fredager, men på lørdager er det alltid grøt...

Skrevet

Som katolikk spiser jeg fisk hver fredag, så dette var lett å svare på :)

Skrevet

Som katolikk spiser jeg fisk hver fredag, så dette var lett å svare på :)

Hvorfor det?

Anonymous poster hash: cac3b...3ed

Skrevet

Hvorfor det?

Som katolikk spiser man tradisjonelt ikke kjøtt på fredag, til minne om Jesu lidelse på langfredag. Fredag er en fastedag, og det er veldig vanlig å spise fisk da. Går selvfølgelig an å spise vegetarisk, men fisk har liksom blitt fredagskost.
Skrevet

Som katolikk spiser man tradisjonelt ikke kjøtt på fredag, til minne om Jesu lidelse på langfredag. Fredag er en fastedag, og det er veldig vanlig å spise fisk da. Går selvfølgelig an å spise vegetarisk, men fisk har liksom blitt fredagskost.

Fisk er da kjøtt.

• Liker 1
Skrevet

Sashimi. Enklere får du det ikke.

Eller ost(er) og skinke®, vet ikke hvor det passer inn i undersøkelsen din, annet?

Skrevet (endret)

Fisk er da kjøtt.

tenkte jeg skulle prøve å ikke bli så teknisk, men det er altså varmblodige dyr man må frastå fra å spise, så fisk er greit. Det henger sammen med gamle regler om ofring i Mosebøkene, men ikke helt det samme som jødiske skikker. Det har vært sånn helt siden kirkas begynnelse. Endret av chikako
Annonse
Skrevet

tenkte jeg skulle prøve å ikke bli så teknisk, men det er altså varmblodige dyr man må frastå fra å spise, så fisk er greit. Det henger sammen med gamle regler om ofring i Mosebøkene, men ikke helt det samme som jødiske skikker. Det har vært sånn helt siden kirkas begynnelse.

Åh, ok.

Skrevet

Faktisk ble beveren nesten utrydda i Storbritannia fordi de valgte å kategorisere den som en fisk i middelalderen ;) ble servert mye beverkjøtt på fredager!

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Fredagen er den mest slitne dagen i uka for meg, så da blir det ofte noe raskt. Men samtidig må det være godt, og noe annet enn det vi har til hverdags. Og det må passe til vin. :sjarmor:

Biff er en god løsning, det er jo faktisk fastfood. Enten med ovnsbakte tynne potetbåter, noen grønne grønnsaker (feks bønner) og urtesmør. Eller feks bare bakte tomater og aïoli.

Ellers blir det ofte pasta. For at den skal skille seg litt ut fra pastarettene vi har de travleste dagene i uken, velger vi varianter som krever litt mer tid og tilberedning, feks grillet aubergine i spicy tomatsaus med ansjos og oliven, eller cannelloni, en virkelig fredagsfavoritt, egentlig: Spinat- og ricottafyll inni pastarullene, enkel tomatsaus med chili over og under, og masse mozzarella på toppen. Focaccia eller annet hjemmebakt brød til, god olivenolje og/eller balsamico å dyppe i, og en lett rødvin eller kraftig rosé - og helgestemningen er et faktum. :spise:

Anonymous poster hash: 967d7...30c

Nam! Alt hørtes kjempegodt ut :)

Gjest Crazycatlady
Skrevet (endret)

Jeg er ingen fan av å spise akkurat det samme hver eneste fredag. Har jeg lyst på tex mex på en mandag så lager jeg det.

Fredag vil jeg gjerne ha noe enkelt og greit. Er som regel sliten og trøtt da. Orker ikke lage sushi og sånt da, så det blir gjerne noe enkelt som kjøtt med tilbehør og noen ganger pizza.

Endret av Crazycatlady
Gjest Crazycatlady
Skrevet

Nå er vel alt som er listet opp kjente matretter som mange anser som litt mer «kos» enn hverdagsmaten (kanskje med unntak av fisk, som egentlig ikke passer helt inn). Utfordringen med vegetarmat blir i så fall å finne ut hvilke vegetarretter som er så standard og velkjente at de kan passe på en liste som denne. Som ikke-vegetarianer kjenner jeg for eksempel ikke til hva de fleste vegetarianerne spiser som «helgekos».

Man kunne jo bare ha hatt et alternativ som var "vegetar/vegan" rett og slett. Trenger ikke liste opp alle slags vegetarretter for at vegetarianere/veganere skal føle seg inkludert også.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...