AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #1 Skrevet 13. februar 2014 Hvordan får dere til det? Mine blir ekstremt rare. De klisser seg sammen og rosebladene detter nedover. What to do? Anonymous poster hash: 9dad0...0c4
Alina X Skrevet 13. februar 2014 #2 Skrevet 13. februar 2014 (endret) Bruk litt maizenna for å hindre at de blir for klissete. Edit; vruk det som man bruker hvetemel til kaker for å hindre at det klistrer når man kjevler ut, ikke bruk mye men bare slik at komsistensen på marsipanen ikke blir klam og klissete. Endret 13. februar 2014 av Alina X 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #3 Skrevet 14. februar 2014 Bruker litt potetmel eller vanlig mel når jeg jobber med den, altså på utsiden sånn at marsipanen ikke klisser. Men viktigste er å være kjapp! For dess mer marsipanen jobbes med, dess mer klissete og slapp blir den. Varmen fra fingrene dine får sukkeret i marsipanen til å smelte rett og slett. Hjelper også å ha marsipanen kjøleskapskald når du begynner - men vær kjapp. Anonymous poster hash: ffed2...878
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #4 Skrevet 14. februar 2014 Også kan det være lettere å lage roser med det som heter figurmarsipan - den massen er fastere enn vanlig marsipan. Men kjøleskapskald og vær rask på labben gjelder der også Anonymous poster hash: ffed2...878
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #5 Skrevet 14. februar 2014 Fine tips dere kommer med. Ja jeg kjøpte figurmarsipan. Men ser at dere skriver det er lurt å ha den kjøleskapskald. Men hvordan klarer dere å jobbe med den når den er så kald? Marsipanen jeg brukte var ikke kald, hadde den i kjøkkenskapet. Jeg jobbet mye med marsipanen, skulle farge det rødt med konditorfarge fra Rema. Noe som var helt håpløst, den ble aldri rød. Ble bare rosa og klistrete. Brukte melis for å kjevle ut marsipanen på. Hva gjør dere med de ferdiglagde rosene? Legger dere de i kjøleskapet med en gang? Og bruker dere vann eller lim for at rosen skal holde seg fast og ikke falle fra hverandre?Anonymous poster hash: 9dad0...0c4
Alina X Skrevet 14. februar 2014 #6 Skrevet 14. februar 2014 Når du blander hvitt og rødt så blir det rosa:) men hvis du kjøper farve fra feks cacas.no så blir det den farven du skal ha,og man trenger ikke mye. Det er ikke dråper men mer en masse du kan ta litt på en tannpirker feks og putte i marsipanen. Ikke bruk melis,bruk maizenna. Bruker vann som fungerer som "lim".
FruRaeder Skrevet 14. september 2014 #7 Skrevet 14. september 2014 Når du blander hvitt og rødt så blir det rosa:) men hvis du kjøper farve fra feks cacas.no så blir det den farven du skal ha,og man trenger ikke mye. Det er ikke dråper men mer en masse du kan ta litt på en tannpirker feks og putte i marsipanen. Ikke bruk melis,bruk maizenna. Bruker vann som fungerer som "lim". Gammel tråd, men må rette opp noen fatale feil. Bruk melis, ikke maizenna. Maizenna gjør marsipanen sprø og mindre elastisk. Marsipanen skal være romtemperatur når man arbeider med den, ikke kald. Da er den lettere å håndtere og den smelter ikke like lett. For å få fine roser så setter man av litt ekstra tid. Rosene bør tørke i romtemperatur også for å unngå at de smelter på kaken senere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå