AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #1 Skrevet 13. februar 2014 Vi har et lite barn født i Norge av norsk mor og utenlandsk far, som vi i utgangspunktet ønsket dobbelt statsborgerskap til (i tilfelle barnet ønsker å feks. studere i dette landet når h*n blir eldre). Vi har snakket med det andre landets ambassade og der er det ingen problemer med å ha dobbelt statsborgerskap. Men jeg ser på UDI sine sider at de norske reglene er endret i desember, og det virker som om dette ikke lenger er mulig? Jeg er litt usikker på om jeg leser det riktig, noen som skjønner endringen / vet mer om dette? På forhånd tusen takk for hjelpen! Link: http://www.udi.no/Sentrale-tema/Statsborgerskap/Tap-av-norsk-statsborgerskap/Tap-av-statsborgerskap-ved-nytt-statsborgerskap/ Anonymous poster hash: 27da0...720
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #3 Skrevet 13. februar 2014 Tror du vil finne svaret ditt her Nei, det er nettopp det jeg ikke gjør - det er derfor jeg spør. Sitat fra linken din: "En norsk borger som har fått statsborgerskap i et annet land etter å ha søkt om eller uttrykkelig samtykket i å få det, eller ved melding, mister automatisk sitt norske statsborgerskap. Det gjelder også om et barn får statsborgerskap i et annet land som følge av forelders/verges søknad, melding eller samtykke." For at barnet mitt skal få dobbelt statsborgerskap må vi jo sende en søknad til landet h*n skal ha sitt andre statsborgerskap fra, siden h*n ikke er født i dette landet, men i Norge. Så såvidt jeg kan skjønne utifra det jeg leser så kan dermed barnet IKKE ha dobbelt statsborgerskap, men jeg synes det er rart om det har skjedd en så stor endring uten at det har vært en eneste sak i media om det. Jeg er sikker på at vårt barn ikke er det eneste som har blitt født siden desember med en forelder som ikke er norsk. Anonymous poster hash: 27da0...720
Despicable Me Skrevet 13. februar 2014 #4 Skrevet 13. februar 2014 Dobbelt statsborgerskap I følge norsk lov kan en person i utgangspunktet ikke ha flere statsborgerskap i tillegg til sitt norske. I enkelte tilfeller tillater imidlertid loven at søkeren kan ha flere enn ett statsborgerskap. Dette gjelder blant annet i følgende tilfeller: Hvis du er født til dobbelt statsborgerskap fordi du har norsk og utenlandsk statsborgerskap etter dine foreldre (for eksempel norsk mor og utenlandsk far) Link;
Teeny Skrevet 13. februar 2014 #5 Skrevet 13. februar 2014 Jeg spurte på folkeregisteret om mitt kommende barn kunne få pappaens statsborgerskap i tillegg til det norske og han sa at det skulle gå an og at jeg kan søke om det etter fødselen. Han sa det for et par mnd siden. Eller tar han helt feil?
Gjest RockOn Skrevet 13. februar 2014 #6 Skrevet 13. februar 2014 (endret) Jeg har et vennepar som er i samme situasjon. Der fikk de beskjed om at barnet kunne ha dobbelt statsborgerskap, men kun inntil fylte 21 år, da måtte hn bestemme seg for hvilket land hn ville ha statsborgerskap i. Endret 13. februar 2014 av RockOn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå