Gå til innhold

Kan man ha downs uten å vite det?

Gjest Sindre2014

Anbefalte innlegg

Gjest Sindre2014

Bor i et større kollektiv(15 pers). Og hun ene jeg bor med snakker med talefeil som er typisk for folk som er typisk for folk som er psykisk utviklingshemma i tillegg sier hun så mye rart og virker egentlig veldig rar.

Hun har neppe downs, men kan hun ha en annen diagnose som hun selv ikke vet om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat Downs syndrom er det vel ikke noen tvil om folk har eller ikke har. De får et veldig karakteristisk utseende med spesiell form på ansiktet, øynene og nakken.

At folk kan ha en lettere psykisk utviklingshemming uten å ha fått noen diagnose vil jeg tro er mulig. Det burde ha vært oppdaga av fastlege eller lærere gjennom oppveksten, men det hender jo at disse feiler.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel......alle rare mennesker har faktisk ikke hjernefeil.

Anonymous poster hash: f3423...89b
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt rar, men jeg er ellers veldig oppegående og intelligent. Har alltid vært flink på skolen faglig, men ikke muntlig. Har alltid drevet med idrett og andre hobbier/interesser, men jeg har alltid slitt sosialt og har falt utenfor i mange sammenhenger.

Har ofte blitt avvist, fordi folk ikke skjønner meg og syns jeg er annerledes.

Jeg ser meg selv som litt rar. Kanskje noe med utseendet, og kanskje noe med væremåten, men ellers er jeg veldig oppegående og smart, og har full kontroll på alt.

Anonymous poster hash: 71f6b...582
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun har en diagnose hun vet om, men ikke forteller til deg?

Anonymous poster hash: 5add8...edc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ganske klar diagnose hvis man har Downs…… Ikke mulig å gå rundt med udiagnosert downs syndrom:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ikke ha downs syndrom uten å vite om det, men andre lette handikap kan man ha uten å forstå at det er derfor man er som man er. Sannsynligvis har hun enten en diagnose som hun ikke forteller deg om, eller så er hun bare litt rar. Man er ikke nødvendigvis syk eller utviklingshemmet bare fordi man ikke er som alle andre!

Anonymous poster hash: ce86b...b2d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talefeil betyr vel ikke at man automatisk er psykisk utviklingshemma :sjokkert:

Anonymous poster hash: 18fa7...b52
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig for deg og sette ho i bås? Det bør du lure mer på.. ha respekt for att ikke all annerledeshet trenger ett navn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en type downs som man ikke alltid kan se med en gang, mosaic downs hvor en person har flere sett med gener. Jeg leste om en voksen dame som hadde dette uten å vite om det før hun var i 20-årene. Da var det visst bare en gentest som kunne avdekke det. Er en mindre prosentandel av de med downs som har denne formen.

http://downsyndrome.about.com/od/whatcausesdownsyndrome/a/mosaic_ro.htm

Endret av Teeny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ei jeg jobbet sammen med hadde talefeil og var generelt ganske snodig. viste seg at ho hadde hatt alvorlig hjernehinnebetennelse og blitt sånn pga det. altså, ho har alltid vært snodig men etter den betennelsen så fikk ho talefeil og sakte bevegelser osv.

Anonymous poster hash: 26902...f86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...