Gå til innhold

Er folk som har studert/studerer ved Ivy League/eliteuniversiteter arrogante?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg vurderer å søke på skoler i utlandet, og ettersom jeg har veldig gode karakterer kunne jeg tenke meg å søke på ett eller to Ivy League universiteter. Det jeg lurer på er bare om de som går på disse skolene som regnes for å være best i verden fort kan bli arrogante?

Vet noen noe om dette? Jeg hater arrogante folk..

Anonymous poster hash: 19073...800
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg vurderer å søke på skoler i utlandet, og ettersom jeg har veldig gode karakterer kunne jeg tenke meg å søke på ett eller to Ivy League universiteter. Det jeg lurer på er bare om de som går på disse skolene som regnes for å være best i verden fort kan bli arrogante?

Jeg tror ikke det finnes et flust av mennesker her inne som har studert ved et Ivy League universitet.

Har forresten fått inntrykk av at man må ha mer enn bare gode karakterer for å komme inn på et slikt universitet - har hørt om enkelte som kun har hatt 6'ere på vitnemålet sitt, men som alikevel ikke har kommet inn på et Ivy League universitet.

Anonymous poster hash: 457ef...985

• Liker 7
Skrevet

Vel utdannelsen du får på feks NHH holder (i følge mange som har studert både der og på Ivy League skoler) ca like høy kvalitet. Forskjellen er studentmassen.

Eksempelvis:

* BI, halvgode studenter i utgangspunktet, gjerne litt slappe som ikke gadd å jobbe for å få best mulig karakterer. Noen svært godt motiverte her og der.

* NHH, studenter som i utgangspunktet har jobbet hardt for å komme inn på skolen og er svært motiverte i fra starten av.

* Harward, ekstremt motiverte studenter som har jobbet svært hardt for å nå de målene de har satt seg og som gjør det svært godt på alle områder i livet. Både i skolesammenheng og på fritiden. Ekstremt motiverte, villige til å jobbe rævva av seg og litt til.

Så om du ønsker å studere på Harward i tro at det er en bedre skole tar du egentlig ganske så feil, grunnen til at du bør ønske å studere på Harward er at du da kommer til å få privilegiet av å studerte med de smartest og mest arrogante menneskene i verden. Folk som kommer til å gjøre det ekstremt godt på alle områder senere i livet og når de gjør det godt kommer de til å rekrutere mennesker de kjenner fra før av og dra dem opp etter seg.

Anonymous poster hash: 614d2...290
Skrevet (endret)

Jeg "kjenner" en som studerte ved Columbia University og Harvard University, han er litt klysete og ser ned på alle oss andre, men det trenger jo nødvendigvis ikke si at alle som studerer der er slik.

Han passer godt inn i beskrivelsen personen over meg gav - VELDIG dedikert i det han studerte og nå det han jobber med.

Endret av Miss Lucky
Skrevet

Det kommer vel an på hva slags Ivy League-universitet det er snakk om. Samboeren min har vært på utveksling på Cornell, og har bare positive ting å si om det faglige og studentene. Jeg har ikke samme erfaring fra Columbia som vedkommende over, men det er vel heller ikke Ivy League.

Anonymous poster hash: 6d1ec...f9a

Skrevet

Vel utdannelsen du får på feks NHH holder (i følge mange som har studert både der og på Ivy League skoler) ca like høy kvalitet. Forskjellen er studentmassen.

Eksempelvis:

* BI, halvgode studenter i utgangspunktet, gjerne litt slappe som ikke gadd å jobbe for å få best mulig karakterer. Noen svært godt motiverte her og der.

* NHH, studenter som i utgangspunktet har jobbet hardt for å komme inn på skolen og er svært motiverte i fra starten av.

* Harward, ekstremt motiverte studenter som har jobbet svært hardt for å nå de målene de har satt seg og som gjør det svært godt på alle områder i livet. Både i skolesammenheng og på fritiden. Ekstremt motiverte, villige til å jobbe rævva av seg og litt til.

Så om du ønsker å studere på Harward i tro at det er en bedre skole tar du egentlig ganske så feil, grunnen til at du bør ønske å studere på Harward er at du da kommer til å få privilegiet av å studerte med de smartest og mest arrogante menneskene i verden. Folk som kommer til å gjøre det ekstremt godt på alle områder senere i livet og når de gjør det godt kommer de til å rekrutere mennesker de kjenner fra før av og dra dem opp etter seg.

Det er mer enn studentmassen som gjor Ivy League bedre enn NHH. De har et helt annet nivaa paa laerere.

Anonymous poster hash: 3dd66...7c9

• Liker 5
Skrevet

Jeg "kjenner" en som studerte ved Columbia University og Harvard University, han er litt klysete og ser ned på alle oss andre, men det trenger jo nødvendigvis ikke si at alle som studerer der er slik.

Han passer godt inn i beskrivelsen personen over meg gav - VELDIG dedikert i det han studerte og nå det han jobber med.

Min erfaring er at nordmenn som kommer inn paa hoyt rangerte skoler er mer arrogante enn sine internasjonale medstudenter.

Her i London har jeg mott noen donn klysete nordmenn (spesielt gutter) som av en eller annen grunn foler at de er kongen paa haugen. Gaar paa dyre skoler (ikke familiepenger, men studielaan), gjor det ikke bedre enn de andre men skryter mye. Internasjonale studenter som har foreldre som betaler skolepenger har stort press for aa prestere.

Naa kommer det jo an paa hva man mener med arroganse. Eksen min gikk paa en Ivy League skole 0 han er intelligent, hardtarbeidende, har mye staa paa vilje, gode sosiale evner med et top notch nettverk og han vet jo alle disse tingene. Hvis man har en jantelov-holdning om at de som er gode ikke skal vite det, saa kan man vel lett finne Ivy League studenter "arrogante". Men i den tradisjonelle forstand av "arroganse" som frekkhet, nedlatenhet og liten vilje til aa bli kjent saa tror jeg ikke det er grunn til bekymring. Hvis du kommer inn paa en Ivy League skole saa er du jo en av dem,

Som nevnt over, og jeg regner med at du vet, skal det MYE mer enn gode karakterer til.

• Liker 2
Skrevet

Universitet heter "Harvard" for å pirke.

Anonymous poster hash: b7354...5c4

• Liker 7
Skrevet

En viktig faktor i ivy league debatten er skolepenger. Det kan koste flere hundre tusen kroner i året å gå på en slik skole. I Usa finnes det egne skoler, såkalte prep schools, som har som mål å få studentene inn på ivy league skoler. Her snakker vi privatskoler det koster skjorta å gå på. Jeg så en dokumentar om det, det var en overraskende høy andel av studentene som kom fra slike skoler.

Gode karakterer er som regel kun en liten del av søknaden. Man skal ha engasjert seg i politikk, frivillig arbeid eller elevorganisasjoner. Også idrettsprestasjoner kan telle mye. Det er en vinnerkultur, du skal vise resultater.

Det er helt klart mulig for vanlige (ikke rike eller med mektige foreldre) studenter å komme inn. Skolepengene er nok den største utfordringen for mange.

• Liker 3
Skrevet

Min erfaring er at nordmenn som kommer inn paa hoyt rangerte skoler er mer arrogante enn sine internasjonale medstudenter.

Her i London har jeg mott noen donn klysete nordmenn (spesielt gutter) som av en eller annen grunn foler at de er kongen paa haugen. Gaar paa dyre skoler (ikke familiepenger, men studielaan), gjor det ikke bedre enn de andre men skryter mye. Internasjonale studenter som har foreldre som betaler skolepenger har stort press for aa prestere.

Naa kommer det jo an paa hva man mener med arroganse. Eksen min gikk paa en Ivy League skole 0 han er intelligent, hardtarbeidende, har mye staa paa vilje, gode sosiale evner med et top notch nettverk og han vet jo alle disse tingene. Hvis man har en jantelov-holdning om at de som er gode ikke skal vite det, saa kan man vel lett finne Ivy League studenter "arrogante". Men i den tradisjonelle forstand av "arroganse" som frekkhet, nedlatenhet og liten vilje til aa bli kjent saa tror jeg ikke det er grunn til bekymring. Hvis du kommer inn paa en Ivy League skole saa er du jo en av dem,

Som nevnt over, og jeg regner med at du vet, skal det MYE mer enn gode karakterer til.

Han er ikke norsk han jeg snakker om. Men godt mulig du har rett i det du sier

Skrevet

Det kommer vel an på hva slags Ivy League-universitet det er snakk om. Samboeren min har vært på utveksling på Cornell, og har bare positive ting å si om det faglige og studentene. Jeg har ikke samme erfaring fra Columbia som vedkommende over, men det er vel heller ikke Ivy League.

Anonymous poster hash: 6d1ec...f9a

Columbia University er en medlem av Ivy League.

Søster har studert der og hun er langt fra arrogant. Hun jobber til og med frivillig i en organisasjon der folk er blitt feilaktig dømt. Hun tjener også bra i sin jobb så hun føler for å gi noe tilbake til samfunnet.

Fetteren min har studert i Harvard Law School og han fremstår som noe klysete, men det er bare utenpå. Arrogante folk finnes nok overalt, men det avhenger av personligheten og ikke hvor de har studert vil jeg heller si.

Anonymous poster hash: 19855...5ba

Skrevet

Hei.

Dersom eneste grunnen til at du vil søke på disse stedene er at de er Ivy League er du jo allerede på god vei til å være litt arrogant. :fnise:

• Liker 2
Skrevet (endret)

Finner sikkert forskjellige personlighetsyper der. Arrogante folk vil du treffe på uansett hvor du søker. Ville søkt jeg! :)

Endret av .-L-.
Skrevet

Universitet heter "Harvard" for å pirke.

Anonymous poster hash: b7354...5c4

Haha, det verste er at jeg vet det pinlig godt. Men det er en permanent skriveleif for min del, de burde bytte.

• Liker 1
Skrevet

Du må garantere for skolepengene når du søker, og lånekassen gir deg ikke 80 000 dollar i året i skolepenger, så med mindre du har rike foreldre eller får banken til å gi deg et megalån, så stopper nok søknaden din allerede der.

Anonymous poster hash: 651d4...5ce
Skrevet

Kjenner en som har tatt utdannelsen sin ved Harvard, Columbia og et til universitet jeg ikke husker navnet på. Han kommer fra en rik familie og er svært flink/målbevisst. Vil nok kalle han litt arrogant kanskje.. Evt vanskelig å komme inn på. Men det finns forskjellige mennesker alle steder=)

Ser flere nevner skolepenger her. Det er et VELDIG godt poeng. skolepengene på disse stedene er helt insane. tror han nevnte noe om rundt 1 mill dollar for utdannelsen sin.. Det koster nemlig mye mer semester og i tillegg kommer endel obligatoriske ting, studenthjem osv osv. Om u skal ha sjans på stipend må du holde sammen karakteren gjennom hele utdannelsen.

Skrevet

Altså... ikke for å dra inn kjendiser her, men Rachel Maddow studerte på Stanford og hun er ikke arrogant. Jeg tror noen er arrogante og noen er ikke. Det er slik i USA at enkelte kommer inn pga. pappas penger, eller fordi de er kjempeflink i en sport, og noen kommer inn fordi de har slekt som har gått der før (alumni)... og noen som andre har nevnt... jobber ræven av seg.

Man har lov til å være stolt av å komme inn på en god skole, men jeg tror man skal og være bevisst på at det er ikke alle som har mulighetene til det, selv om de hadde hatt karakterene.

Her i Norge er jo det arrogante folk også. Jeg har møtt mange helst uspiselige mennesker som gikk på BI... men egentlig så kommer mann i der så lenge man kan betale for seg. En venn av meg går på sykepleie, og han sier at medisin studenter pleier å se ned på han, fordi blir leger og han blir sykepleier.

Jeg tror egentlig at det er veldig individuelt. Noen er bare arrogante av natur, men det finnes heldigvis mange som er litt ydmyk også.

Anonymous poster hash: 9788a...8c3
Skrevet

TS her!

Først av alt: Takk for svar alle sammen! :)

Bare for å være klar: Jeg ønsker ikke å gå på en eliteskole bare fordi det er en eliteskole, jeg vurderer også flere vanlige, mindre kjente skoler. Hovedfokuset mitt er å få en god utdannelse, som jeg kan få brukt for over hele verden, ikke å gå på en eliteskole bare for å kunne si at jeg har gått der. :)

• Liker 1
Skrevet

Tenk også på hvor du vil jobbe etter endt utd. om du vil tilbake til Norge så skal det mye til at du vil få en lønn som er verd det det koster å ta denne utd. Kjenner en som tok ingeniør ved MIT i USA. og selv om ingeniører tjener bra i Norge så var det ikke bra nok til å dekke lånet...

Skrevet

TS her!

Først av alt: Takk for svar alle sammen! :)

Bare for å være klar: Jeg ønsker ikke å gå på en eliteskole bare fordi det er en eliteskole, jeg vurderer også flere vanlige, mindre kjente skoler. Hovedfokuset mitt er å få en god utdannelse, som jeg kan få brukt for over hele verden, ikke å gå på en eliteskole bare for å kunne si at jeg har gått der. :)

Håper i alle fall du setter deg godt inn i søknadsprosessen, og at du forstår hvor mye mer som kreves for å i det hele tatt bli vurdert. Flere anbefalingsbrev, eget motivasjonsbrev... ofte har de egne oppgaver fra år til år som må besvares. Karakterer er også en faktor - men den kommer i bakgrunnen. I USA kan man gjerne på high school ta såkalte "college classes" slik at man kan få et snitt som er over maksen (som egentlig er på 4.0 - altså det samme som 6er i snitt i Norge), slik at "et rent A / 6-snitt" rett og slett kan falle litt i bakgrunnen.

I tillegg så kommer det jo noe mange glemmer; hvordan i alle dager skal man klare å betale for dette. Joda - Lånekassen eksisterer - men så skal man jo gjerne ha noe litt mer til "livets opphold". Og for all del; ikke glem at du skal betale tilbake pengene også!

Anonymous poster hash: 8128d...aa4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...