Gjest BettyBoop Skrevet 13. februar 2014 #21 Skrevet 13. februar 2014 Legger til at det også er en uting at det ikke er sikkerhetsbelter på alle busser 4
Tøytigern Skrevet 13. februar 2014 #22 Skrevet 13. februar 2014 Er uenig. Synes barn i dag blir overbeskyttet og dullet for mye med. Det er ikke farlig å stå litt. Eldre, høygravide og fysisk handikappende reiser man seg for.Anonymous poster hash: f31a4...d97 Å stå er ikke farlig. Men å bråbremse i fart og deretter følge fysikkens lover inn i noe hardt er farlig.
Gjest BettyBoop Skrevet 13. februar 2014 #23 Skrevet 13. februar 2014 hvordan vet man om de "eldre" er "gamle nok"? jeg har opplevd å få skyllebøtter om at "jeg er da ikke SÅ skrøpelig!".. Anonymous poster hash: ab9f2...af2 du ser vel om de ser ustødige ut, om de bruker stokk eller rullator eller... 1
Tøytigern Skrevet 13. februar 2014 #24 Skrevet 13. februar 2014 hvordan vet man om de "eldre" er "gamle nok"? jeg har opplevd å få skyllebøtter om at "jeg er da ikke SÅ skrøpelig!".. Anonymous poster hash: ab9f2...af2 Ja, men da er det deres egen feil, og deres egen forfengelighet det er noe i veien med. Vil de ikke sette seg , så for all del. Det er neppe noen som vil tvinge dem ned på det setet du tilbyr.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #25 Skrevet 13. februar 2014 Reiser meg for de som ser ut som det ser ut som kan synes det er slitsomt å stå. Det betyr gravide, det betyr eldre og det betyr handikappede. Kan også fint reise meg for de med små barn, men ikke f.eks. tolvåringer. Anonymous poster hash: c2615...b9e 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #26 Skrevet 13. februar 2014 Å stå er ikke farlig. Men å bråbremse i fart og deretter følge fysikkens lover inn i noe hardt er farlig. Barn er ikke så skjøre som man skal ha det til. De tåler en støyt. En eldre dame med osteoporose derimot...Anonymous poster hash: f31a4...d97 1
Gjest BettyBoop Skrevet 13. februar 2014 #27 Skrevet 13. februar 2014 Barn er ikke så skjøre som man skal ha det til. De tåler en støyt. En eldre dame med osteoporose derimot...Anonymous poster hash: f31a4...d97 eh kræsjer en buss kan selv en voksen som står på bussen bli utsatt for store skader eller omkomme... 2
Tøytigern Skrevet 13. februar 2014 #28 Skrevet 13. februar 2014 Barn er ikke så skjøre som man skal ha det til. De tåler en støyt. En eldre dame med osteoporose derimot...Anonymous poster hash: f31a4...d97 Si det til Trygg Trafikk. Lykke til. 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #29 Skrevet 13. februar 2014 Jeg kjører buss i Oslo daglig og er skremt over hvor mange som gir faen. Folk som står der og svaier med krykker, eller klamrer seg fast med digre gravidemager. Mens unge folk sitter på plassene til eldre og uføre, og later som de ikke ser når det kommer eldre/syke/barn/gravide på bussen. Heldigvis er ikke alle folk slike. De fleste flytter seg. Anonymous poster hash: ddd16...7b7 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #30 Skrevet 13. februar 2014 Man skal vel gi plass til de eldre, de med fysiske belastninger. Unge gir jeg sjelden plassen min til, de har gått av å stå, men gravide er hyggelig om får en sitteplass. Min erfaring er at vi er svært dårligere til dette i Norge. De gangene jeg har sett at folk gir plass til eldre etc., er det utlendinger. Vi har mye å lære når det kommer til høflighet her i Norge.Anonymous poster hash: 0a6b0...7e3 Ja men det frister jo ikke å bli så mye bedre på det heller da, hvis man får noen erfaringer med at denne gesten ikke blir satt pris på...Anonymous poster hash: f13fb...c3b
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #31 Skrevet 13. februar 2014 Man skal vel gi plass til de eldre, de med fysiske belastninger. Unge gir jeg sjelden plassen min til, de har gått av å stå, men gravide er hyggelig om får en sitteplass. Min erfaring er at vi er svært dårligere til dette i Norge. De gangene jeg har sett at folk gir plass til eldre etc., er det utlendinger. Vi har mye å lære når det kommer til høflighet her i Norge.Anonymous poster hash: 0a6b0...7e3 Ja men det frister jo ikke å bli så mye bedre på det heller da, hvis man får noen erfaringer med at denne gesten ikke blir satt pris på...Anonymous poster hash: f13fb...c3b
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #32 Skrevet 13. februar 2014 Man skal vel gi plass til de eldre, de med fysiske belastninger. Unge gir jeg sjelden plassen min til, de har gått av å stå, men gravide er hyggelig om får en sitteplass. Min erfaring er at vi er svært dårligere til dette i Norge. De gangene jeg har sett at folk gir plass til eldre etc., er det utlendinger. Vi har mye å lære når det kommer til høflighet her i Norge.Anonymous poster hash: 0a6b0...7e3 Ja men det frister jo ikke å bli så mye bedre på det heller da, hvis man får noen erfaringer med at denne gesten ikke blir satt pris på...Anonymous poster hash: f13fb...c3b
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #33 Skrevet 13. februar 2014 du ser vel om de ser ustødige ut, om de bruker stokk eller rullator eller... Jo jo de skal jo SELFØLGELIG få plass, men man bør da gi plassen sin til alle eldre. Man kan jo sette pris på en plass selv om man ikke går med stokk. Er ikke så lett å vurdere alltid...Anonymous poster hash: f13fb...c3b
Gjest BettyBoop Skrevet 13. februar 2014 #34 Skrevet 13. februar 2014 Jo jo de skal jo SELFØLGELIG få plass, men man bør da gi plassen sin til alle eldre. Man kan jo sette pris på en plass selv om man ikke går med stokk. Er ikke så lett å vurdere alltid...Anonymous poster hash: f13fb...c3b du gir ikke plassen din til ei sprek ei på 60 liksom
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #35 Skrevet 13. februar 2014 Barn er ikke så skjøre som man skal ha det til. De tåler en støyt. En eldre dame med osteoporose derimot...Anonymous poster hash: f31a4...d97 Jeg er 47 og har osteoporese. Du kan ikke se det på meg. Anonymous poster hash: e4f1d...10a
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #36 Skrevet 13. februar 2014 Jeg er 47 og har osteoporese. Du kan ikke se det på meg. Anonymous poster hash: e4f1d...10a Nei, og dersom du ikke har et stort skilt der det står diagnosen din, er det ikke så lett for andre å vite at man skal reise seg. Jeg ville aldri turt å resie meg for en i 40-årene som ser "frisk" ut. Men du kan jo spørre om du kan sitte pga sykdom? Har opplevd at "eldre" jeg har reist meg for har blitt fornærmet også (60-70-årene). Ikke alltid en lett vurdering.Anonymous poster hash: f31a4...d97 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #37 Skrevet 13. februar 2014 eh kræsjer en buss kan selv en voksen som står på bussen bli utsatt for store skader eller omkomme... Selvfølgelig. Da kan de som sitter få skader også. Man kan ikke regne med at det skal skje i en rushtidstime. Barn har ikke vondt av å stå i 5 minutter på en vanlig buss (som ikke krasjer). Anonymous poster hash: f31a4...d97 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #38 Skrevet 13. februar 2014 Jeg for min del gir aldri fra meg plassen ettersom jeg sitter bakerst i bussen. De som sitter lengst fremme får heller fløtte seg. Anonymous poster hash: 51340...0db
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #39 Skrevet 13. februar 2014 Det er ikke lett å se hvem som er "gamle nok" for at man skal flytte seg for de. Men generelt alle over 75 år bør man flytte seg for. Dagens "godt voksne" er gjerne ganske spreke og klarer fint å stå. Men om de blir sure fordi du tilbyr de plassen, så bør de ta seg en bolle. Er bussen veldig full, står jeg uansett. Jeg skal jo ikke langt og jeg står støtt og godt. Og så sender jeg drepende blikk, eller en kommentar, om noen mener veska deres trenger plasser mer enn en stakkar på krykker. Barn under ti år gir jeg alltid min plass til. Barn står ikke like støtt og kan skades om en voksen person dulter borti de. Anonymous poster hash: ddd16...7b7
Silfen Skrevet 13. februar 2014 #40 Skrevet 13. februar 2014 (endret) Barn trenger ikke krasj for å skade seg Det holder med en helt normal bremsing for at en treåring flakser avgårde. Det kan være vanskelig å holde nok fast i en på tre, vogn og en på seks som jeg hadde en gang i tiden, så da satt jeg pris på om ungen fikk sitte. Endret 13. februar 2014 av Silfen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå